Gå til innhold
  • Bli medlem

Mann (28) omkom på Gullfjellet


Coupe

Anbefalte innlegg

Annonse

Trist ja.

Nå er jo dette et løp litt utenom det vanlige, men det viser nok en gang hvor lite som egentlig skal til før det går gale. Både de to som omkom for to år siden, Jon Tvedt og nå denne karen, var alle meget godt trente, godt fjellvante og kjente i terrenget.

Gullfjellet i dårlig vær kan være stygt. Havner man bare litt utenfor de vanlige stiene er det nok av feller å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og så på redningshelikopteret fra stuevinduet i går kveld. Skaret som SRV deltageren prøvde å gå ned er svært bratt og er i tillegg dekket av noen ufyselig glatte planter. I regnvær er det ekstremt vanskelig å gå der. Det går en slags sti på venstre side av skaret, men slik jeg så helikopteret plassere seg så det ut som den forulykkede hadde prøvd å gå ned på høyre side.

Utrolig trist at dette skjer igjen for SRV. Slik jeg oppfatter det er arrangørene helt uten ansvar. Håper at de ikke legger ned dette løpet, men jeg skjønner godt at de enkelte som arrangerer løpet har nådd smertepunktet nå med det tredje dødsfallet på fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at dette skjer igjen for SRV. Slik jeg oppfatter det er arrangørene helt uten ansvar. Håper at de ikke legger ned dette løpet, men jeg skjønner godt at de enkelte som arrangerer løpet har nådd smertepunktet nå med det tredje dødsfallet på fem år.

Ville vært for ille å legge ned dette løpet, uansett hvor tragisk det er med slike hendelser. Løperne deltar på eget ansvar, og hvilken grad av risiko de velger å ta er opp til dem selv. Det er så vidt jeg vet markert en anbefalt løype, i hvert fall til man er nede fra Gulfjellet, og denne er trygg.

Løpet bør helt klart fortsette, men det går kanskje an å se litt på rammene rundt. For eksempel om man bør stille strengere krav til at en gitt løype følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er løypa :

http://www.styrkeproven-rettvest.org/page10/page10.html

Slik eg forstår det, var det som skjedde her at vedkommande korkje fulgte løypetraséen, eller det som ville ha vore den enklaste "bryteruta" ned frå Redningshytten (turvegen ned til Osavatn). Viss skildringa i nettavisene stemmer, braut han av ned til høgre mellom Slettegga og Livarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.