Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain House turmat


REs

Anbefalte innlegg

Er nylig kommet hjem fra en mindre vellykket tur. Fikk noe fin fisk, men ellers gikk stort sett det meste galt.

En av tingene var da jeg skulle lage meg mat og åpnet en pose Chilli Con Carne gra Mountain House.

Siden dette var første forsøk med dette merket så leste jeg selvfølgelig bruksanvisningen på baksiden. Alt var greit helt til jeg kom til setningen:

"Fyll 350 ml kokende vann i posen". Hvordan i huleste :evil: vet man hvor mye 350 ml vann er når man bare har en primus og en liten turgryte med seg. Resten av kjøkkenet mitt stod desverre igjen hjemme.

Jeg fant ingen andre ting på posen som indikerte hvor mye vann som skulle tilsettes, bortsett fra vannflaten på posens dekor. kanskje de hadde vert så inteligente at de hadde tenkt det samme som meg, og så ble det så mye vann.

Etter ti minutter var både risen og bønnene fremdeles tørre. Etter 20 minutter var litt av risen og noen av bønnene myke og etter 25 - 30 min. var alt mykt, men da var også maten begynt å bli kald. Vannmengden viste seg imidlertid å være så feil at jeg, i mangel av passende spiseredskap, måtte drikke innholdet fra posen, og da smakte det nesten bare vassen chili.

Er det bare meg det er noe galt med eller er det andre som også har erfaringer med denne typen turmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det bare meg det er noe galt med eller er det andre som også har erfaringer med denne typen turmat.

Bønner som har blitt tørket bruker altfor lang tid på å bli myke, så også i REALs Chili kan man komme over steinharde bønner lenge etter de oppgitte minuttene maten skal stå. Har til og med gjort motsatt av oppskriften og helt det tørre opp i vannet i kjelen og latt det koke noen minutter uten at bønnene har blitt helt gode...

Når det gjelder oppmåling av vann er det jo ganske mange av oss i dag som har drikkeflasker med måleskala på, så at de oppgir 350 ml eller 3.5 dl, er ikke dumt. Jeg slipper på den måten å kaste bort gass på å koke opp mer vann enn det jeg trenger. Riktignok har jeg opplevd at de fleste retter -om de er REAL, Mountain House eller Adventure Food- trenger en liten skvett mer vann enn det som er oppgitt i oppskriften :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chilli Con Carne gra Mountain House er ikke noe sukkess! Legger heller noen extra kroner i noe Real Turmat!

Kompis av meg syntes den var så dårlig at han forsøkte å gi den til dachsen sin! Selv den avskydde den som pesten! :P

Tror det muligens er litt bedre å helle i litt extra vann, en del foreslår å ta med litt litt extra krydder å tilsette med Chilli Con Carne er et håpløst produkt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle de typene med Real turmat som jeg har prøvd trenger betydelig lenger "koketid" enn det som er oppgitt på pakken. I tillegg trenger de også litt mer vann enn oppgitt for å bli spiselige. Dog - som en nevnte lenger opp her: bønnene i chili'n deres myknet aldri. Ikke prøvd Mountain House sine retter, og det er kanskje like greit ut fra TS sin erfaring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfart at Real turmat trenger litt mer vann en det som står på pakken, men så har de i alle fall en strek inne i posen som viser hvor mye som skal i.

Jeg bruker aldri drikkeflaske når jeg går på tur og har derfor heller ikke mulighet for å måle vannmengden. Det lengste jeg streker meg er til å ha en tom brusflaske i sekken i tilfelle jeg skulle måtte gå i områder uten vann. men vanligvis er det vann nok der jeg går og så har jeg en trekopp hengende i en snor forran i seletøyet på sekken og når jeg trenger vann så bare trekker jeg ut koppen og drikker fra bekken eller vannet, og etterpå trekker jeg bare i snora og koppen henger igjen fint på plass. ganske grei patent i grunnen. Norsk fjellvann har faktisk ofte lavere bakterieinnhold enn kjøpevann hvis bakterier skulle bekymre noen. (Kjøpevann har som oftest også mer bakterier enn vanlig springvann siden bakteriene vokser i vannet mens det står på lager og eller i butikken.)

Og når vi først snakker om kjøpevann:

Jeg fikk en gang spørsmålet om hvis jeg hadde en stor tank med nesten gratis bensin i hagen. Ville jeg da fylle bensin på en bensinstasjon og betale nesten 13 kr pr. liter eller ville jeg fylle hjemme i hagen? Svaret er selvfølgelig hjemme.

Neste spørsmål var da hvorfor jeg kjøpte vann til barna mine på en bensinstasjon til nesten 50 kr pr. liter når jeg hadde nesten gratis vann hjemme.

Svaret på dette var også enkelt.

Når vi er ute og barna vil ha noe å drikke så betaler jeg gladelig opp mot 50 kr. for en liter vann bare jeg slipper å kjøpe brus eller annen sukker- eller kjemikalieholdig leskedrikk til dem, og for ikke å snakke om Coca Cola som jeg ikke kjøper noe som helst fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chilli Con Carne gra Mountain House er ikke noe sukkess! Legger heller noen extra kroner i noe Real Turmat!

Pris REAL 49,-

Pris Mountain House 79,-

Og måtte jeg velge hadde jeg spist MH hver gang i stedet for REAL :D Kjøttrettene har biter av kjøtt i stedet for biter av en "kjøttpudding" som består av mindre enn 50% kjøtt. Kyllingrettene har biter av kyllingfilet, ikke kyllingpudding. Grønnsakene er i større biter, og blir saftigere. I tillegg smaker det en smule mindre salt! Men smaken er som baken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smakt et par stk fra Mountain og det aller meste går ned! Enkelte trenger litt mer krydder. Forøvrig når man er sulten i fjellet så smaker alt godt! :D

Det første året man fikk kjøpt Mountain House i Norge fikk de klager på at det var for mye krydder i dem, derfor ble de som de er nå. Enig i at litt hvitløk i Bolognaise og Lasagne gjør seg godt. Ikke dumt med litt parmesan heller :( Men de to indiske variantene Tikka og Korma varmer da litt i halsen på vei ned. Gjør godt når kroppen er litt kald :)

Nesten alt smaker godt i fjellet. Unntaket må være mitt siste forsøk på å variere frokosten fra havregryn/frokostblanding. Tok med en pakke rugbrød, av den tunge og mørke sorten, og noe tubeost. Våt sponplate hadde vært å foretrekke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året man fikk kjøpt Mountain House i Norge fikk de klager på at det var for mye krydder i dem, derfor ble de som de er nå. Enig i at litt hvitløk i Bolognaise og Lasagne gjør seg godt. Ikke dumt med litt parmesan heller :D Men de to indiske variantene Tikka og Korma varmer da litt i halsen på vei ned. Gjør godt når kroppen er litt kald :)

Nesten alt smaker godt i fjellet. Unntaket må være mitt siste forsøk på å variere frokosten fra havregryn/frokostblanding. Tok med en pakke rugbrød, av den tunge og mørke sorten, og noe tubeost. Våt sponplate hadde vært å foretrekke :D

:shock: Var det feil på rugbrødet eller osten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock: Var det feil på rugbrødet eller osten?

Vil vel kunne svare ja på begge deler. Det er ikke alt rugbrød som er like spiselig, og denne gangen fikk jeg med en av de virkelig mindre spiselige. Smakte ikke godt og var tørt som komprimert trespon. Osten var den nye "Edelost" på tube. Har ikke prøvd den før, og leste ikke på tuben før jeg putten den i sekken. Muggost er ikke helt min greie, og det er det Edelost er. Kombinasjonen ble som muggen sagflis :D

Men ellers er jo holdbarheten på rugbrød glimrende på turer der vanlig brød tørker ut eller mugner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris REAL 49,-

Pris Mountain House 79,-

Og måtte jeg velge hadde jeg spist MH hver gang i stedet for REAL :D Kjøttrettene har biter av kjøtt i stedet for biter av en "kjøttpudding" som består av mindre enn 50% kjøtt. Kyllingrettene har biter av kyllingfilet, ikke kyllingpudding. Grønnsakene er i større biter, og blir saftigere. I tillegg smaker det en smule mindre salt! Men smaken er som baken :D

Jepp, enig! Var på langtur i sommer, og Lasagne og Bolognese fra Mountain House ble spart til spesielle anledninger. 30-årsdagen min feiret jeg på fjellet mellom Granvin og Voss med en Lasagne fra Mountain House :D Lasagne'n ble forøvrig testvinner i Villmarksliv store turmat-test i våres.

Jeg syns de fleste rettene fra Real smaker helt likt, og de har en veldig pudding-aktig konsistens. Jeg har aldri hatt problemer med å helle oppi tilstrekkelig vann i MH-rettene på øyemål. Trenger ikke desiliter-mål eller andre remedier.

Når det gjelder pris koster Mountain House forøvrig 69,- på Amfibi.no, og REAL koster ofte det samme hvis det ikke er på kampanje. XXL har det vel kanskje noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpernikkel er godt

Så får du noe som jeg ikke husker navnet på, med solsikkefrø i, på Rema

Ut over det, er knekkebrød ikke så dumt. Er stort sett Rugbrød - vann :D

Mener du det som heter solsikkebrød på Rema?

Er i allefall et brød som holder seg saftig i dagesvis uten at man får den surdeigssmaken som rugbrød ofte har. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Har bare testet Pasta LAsagne fra MH. Synes dog den smakte kjedelig. Mulig det var for mye vann oppi, målkte ikke til noe men ville være sikker på å ha i nok. På Real må jeg som regel ha i litt mer enn til fyllemerket.

Noen som har prøvd dessertene til MH?

Så en skrytekst for den ene, dog er det ikke sikkert alle synes det er like godt.

"Denne dessertretten består av vaniljegrøt (custard) og friske bringebær, og må bare oppleves! Et næringsrikt og velsmakende avslutningsmåltid som frisker opp en kanskje litt ensformig meny på lengre turer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser det er litt delte meninger om Mountain house turmat her. Man skal vel uansett ikke forvente en gastronomisk stjerneopplevelse. Har prøvd en del MH og Real, og må si jeg synes de er veeeldig like. Alt smaker jo godt når man kommer til teltet utpå kvelden... :)

Når prisen er såpass høy som den vanligvis er på sånne retter, velger jeg MH fra fresk.no til 49,- fremfor Real til "lavpris" på xxl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt i forskjellige butikker og det er ikke tvil om at de som selger både Mountain House og Real turmat selger desidert mest Real.

Sikkert riktig, men mitt inntrykk er at Norge er et skikkelig "Real"-land. MH er såvidt jeg har fått med meg veldig store i resten av verden men ganske nye (og dermed ukjente) i Norge. Har testa litt forskjellige varianter av begge og synes det blir veldig likt (og kjedelig). Men på tur smaker det meste godt, særlig hvis man spriter det opp med litt Gastromat eller tilsvarende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nytt liv i gammel tråd......

Jeg kjøpte å ett "parti" med Mountain House turmat i sommer, (the worlds leading backpackerfood.......) Og det ble nedtur!! kjempeskuffet!! Det var virkelig fæle greier i forhold til vår egen Real. Den eneste retten som kunne gå an å spise var en type med laks, den var faktisk litt god, etter en omgang med krydder. Resten egner seg best som hundemat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real turmat må stå i minst 15 min for at alt skal bli gjennomtrukket. MH og Backpackers Pantry omtrent like lenge. Peronlig synes jeg den beste av alle er Reals Torsk i rømme, mange av de andre er grei nok, og noen er forferdelig, det gjelder alle merkene jeg nevnte. Kjøpte forresten noe som var godt fra Vestlandet, Globetrotter turmat tror jeg det het. Ikke fullt så enkelt ettersom de ulike ingrediensene må kokes opp hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.