Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativer til Besseggen?


elgogg

Anbefalte innlegg

Hei.

Er på jakt etter en fjelltur som ikke er like luftig som Besseggen og som er i helgeavstand fra Oslo. Er ment som en prøvetur for to uerfarne vandrere. Er det noen populære alternativer som utmerker seg? Gjerne i Jotunheimen og gjerne i bilavstand fra Gjendesheim. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei elgogg,

Du skriver at du vil på fjelltur, det er bra! - men du skriver ikke så myeom hvilke forutsetninger som gjelder - om dere er i god form etc

Det er mange fine turer du kan ta med utgangspunkt i Gjendesheim. Som du selv skriver er det på denne tiden av året usikkert hvilke forhold dere vil møte dersom dere skal på de aller høyeste toppene. Det kan være sne og glatt. Hadde jeg vært dere hadde jeg reist opp til Gjendesheim og sett an været før jeg hadde bestemt turmål. Det viktigste er uansett å være ute og å være på tur!

En fin tur kan være å kjøre til Vargbakken og gå på tur derfra innover Leirungsdalen. Er dere lysten på å komme dere opp i høyden er det lettgått oppver mot Høgdebrotet. Et annet fint alternativ er å parkere ved Vandringshjemmet og gå oppover mot Rasletind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en tur som ikker så krevende for uerfarne gangere: En tur som har et luftig parti litt tidlig på turen, men ikke er skummel, er turen fra Sikkildalsseter over Sikkidalshø til Gjendesheim. Disse hyttene har også en alternativ rute nede i dalen, dersom du vil parkere på Sikkildalseter, sove på Gjendelsheim og gå tilbake og hente bilen dagen etter.

En annen tur er turen fra Gjendebu til Memurubu over Bukkelægret. Først oppoover i ca 1,5 time, så er det straka vegen, og så bratt ned på slutten mot Memurubu. Båten til Gjendebu går kl 0800 på morgenen fra Gjendesheim. Her ser du mye av det samme som over Besseggen, men mindre luftig tur. En tur "alle " klarer.

PS Jotunheimen er best i klarvær, særlig for de som sjelden er i fjellet, utsikten er halve moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips. Vi er begge i god form så formen er jeg ikke bekymret for. Er mer bekymret for at vi ikke har gjort dette før og for å være ærlig er ingen av oss spesielt glad i høyder og bratte heng. Tror vi fint kunne gått Besseggen og selvfølgelig skal vi det, men litt mer skeptisk til å gjøre det på første tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips. Vi er begge i god form så formen er jeg ikke bekymret for. Er mer bekymret for at vi ikke har gjort dette før og for å være ærlig er ingen av oss spesielt glad i høyder og bratte heng. Tror vi fint kunne gått Besseggen og selvfølgelig skal vi det, men litt mer skeptisk til å gjøre det på første tur.

Da ville jeg definitivt styre unna Bukkelægeret. Surtningssue er nevnt, flott tur i godvær, men regn med lang gangtid. Turen fra Gjendesheim til Memurubu langs Gjende er fin, men ikke spesielt "toppturpreget" for å si det mildt. Men et sted skal man begynne............... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vurdere Mugnatind.

KJører inn via Beito og opp mot Slettefjell.

Går så oppover langs elsen Mugna. Mugnatind er 1738moh men terrenget stiger med deg hele veien så det erikke så mye som er så bratt. Noen skrenter er det men ikke da langt ned på alle sider som enkelte andre turer. Topper er ganske flat og ligger litt alene så det er utsikt i alle retninger. Du kan selvfølge får det luftig ved å gå ut på noen kanter.

Dette er i utgangspunktet en tur-retur. Men man kan ta en liten omvei ned fra toppen for variasjon.

En kan og gå litt lenger nord-vest fra der stien går opp en litt brattere skrent , bort til Skavletjernet.,

Her er vistnok Nord-Europas eneste forekomst av merskum, hvis du er intressert i stein :)

Vi gikk tur retur og brukt vel ca 4,5 time med noen småpauser og ca 25-30 min på toppen.

Jeg er ikke så glad i høyder og den turen var uten problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Besseggen i helgen på under 6 timer som jeg må si meg fornøyd med. Turen opp selve eggen (glad jeg gikk opp og ikke ned) er faktisk ganske skummel med kuling i kastene og piskende regn. Det at eggen er veldig sterk trafikkert av unger, bikkjer, pensjonister og trailersjåfører gjør det ikke spesielt bedre. La meg si det slik, om Frp ville gått inn for å innføre rulletrapp den siste biten til valget så er det mulig jeg ville vurdert en slengerstemme :D neida...

De av dere som foreslo Knutsø eller Bukkelægret til en som er høyderedd så vil jeg takket for tipset, men kanskje foreslo en stille indre stund. Dette virker som mer krevende ruter og må selvfølgelig ikke anbefales uerfaren. Knutsø vil jeg påstå er direkte farlig for en som er uerfaren. Går du alene med litt vær og vind er det lett å klyve seg bort og blir du stresset av høyden er det fult mulig å sette seg fast.

Når det gjelder Knutsø så virket det som en tur med mye klyving. Har selvfølgelig veldig lyst til å prøve den, men skal forsøke noen enklere turer først. Takk for tipsene her. Likte området og skal nok opp dit igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Besseggen i helgen på under 6 timer som jeg må si meg fornøyd med. Turen opp selve eggen (glad jeg gikk opp og ikke ned) er faktisk ganske skummel med kuling i kastene og piskende regn. Det at eggen er veldig sterk trafikkert av unger, bikkjer, pensjonister og trailersjåfører gjør det ikke spesielt bedre. La meg si det slik, om Frp ville gått inn for å innføre rulletrapp den siste biten til valget så er det mulig jeg ville vurdert en slengerstemme :D neida...

De av dere som foreslo Knutsø eller Bukkelægret til en som er høyderedd så vil jeg takket for tipset, men kanskje foreslo en stille indre stund. Dette virker som mer krevende ruter og må selvfølgelig ikke anbefales uerfaren. Knutsø vil jeg påstå er direkte farlig for en som er uerfaren. Går du alene med litt vær og vind er det lett å klyve seg bort og blir du stresset av høyden er det fult mulig å sette seg fast.

Når det gjelder Knutsø så virket det som en tur med mye klyving. Har selvfølgelig veldig lyst til å prøve den, men skal forsøke noen enklere turer først. Takk for tipsene her. Likte området og skal nok opp dit igjen.

Vel gjennomført tross stusselig vær!

Knutshø har bare to klyvepunkter, et helt i starten og et enklere men luftingere rett før toppen.

Enklere turer i området er Besshø fra Bessheim, Høgdebrotet og Bukkehammeren. Sistnevnte har et svakt tråkk på venstre sider av bekken du ser fra Vargbakken og små varder til topps og gir en god utsikt.

Når det gjelder kraftig høydeskrekk, så har jeg hatt med meg folk som har lagt seg ned "for å dø" et stykke før toppen av Høgdebrotet og her er det IKKE luftig. For vedkommende ville det være uaktuelt å gå Besseggen eller Knutshø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.