Gå til innhold
  • Bli medlem

Lykke til på Birken til helga!


Busken

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at en del av fjellfolket skal ut og tråkke til helgen. Hvilke ambisjoner har du? Tør du legge ut ambisjonene her først og fortelle etterpå hvordan det gikk?

Så lykke til alle erfarne og nye birkebeinere! Trå så syra og gjørma spruter og slipp for all del ikke det forbanna hjulet du har foran deg! Grin blod i motbakkene og la endofinene jobbe deg opp til psykiske tilstander du ellers bare får i russetida. Bit i deg grusspruten og husk at de andre har det minst like jævlig. Ha en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk det samme!

Satser på en tid rundt 3.45. sykla på 3.52 i fjor med perfekte forhold og litt kortere løype. Ser ut til å bli litt annerledes forhold i år, men formen er betraktelig bedre, så en forbedring på rundt 10 min skal være mulig. Vi får se om jeg har dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det!! :) Siden rittet er noe lengre i år må man nok plusse på ca 5min! Persen fra i fjor slås nok ikke fordi det ser ut til å bli et jævlig søleritt!! Testet sykkelen idag på grus og ble skikkelig innsausa av møkk på 2km....til lørdag blir det litt lengre.... :lol: Vet hva man har i vente...kjede og girsjalter fusker...dårlig rytme på sykkelen....et sant helvete blir det! Likevel stiller man til start for å klare dette merkekravet år etter år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skandale her. 50 min lenger enn i fjor. tiden i år ble 4.40. chainsuck fra etter passering skramstad og frem til rosinbakkene, gjorde at det gikk litt for tregt i dette partiet. rakk aldri å bli skikkelig sliten fordi det gikk så tregt. sikker på at jeg hadde sykla godt ned på 3.30-tallet med samme forhold som i fjor og null sykkelproblemer. men men, prøver igjen neste år. da blir det godtvær :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...ja det var en drittdag på mange måter! :D Har nå sykla litt mindre i år og ikke vært strukturert med treningen. Det har blitt mye fjellturer i helgene i stedet. Kan ikke rekke alt... :lol:Ble nå litt skuffa for at jeg ikke kom under 4timer...det ble 35 min dårligere enn i fjor. Tiden ble 4t5min. Merkekravet klarte jeg da! Lå over 4min bak på Sjusjøen, men var to og halvt minutt foran i mål! En slik tur som i går sliter godt på sykkelen. Hadde helt nye XTR bremseklosser, men de er nå slitt ut.... Det luktet brente klosser flere plasser...og sikkert da fra dem som hadde skivebremser!

Chainsuck har nok forårsaket skrammer på mange dyre sykler. Fikk skrapa opp ramma mi og flere kompiser har fått skrapt av lakken helt inn til carbonen. Liker ikke å få skrammer på "smykket" vårt... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummert en berikende og artig tur :D.

Mine ambisjoner var med dobbel dose trening (totalt 200 mil) å forbedre fjorårets tid på 3.23 med 5-10 min. Har kjørt mer intervall, litt motbakke og tiden i testløypa var kjørt ned fra 41 til 37 min.

Men ting blir jo ikke alltid som planlagt. Siste tre dager ble skifte av vannledning inn til huset..så oppladinga ble så som så, men overgangen fra leirsøle i grøfta til søle i Birken ble liten.og mentalt var jeg på "topp" hele turen.

Målsetninga rett før start : 1) helskinnet i mål og 2) klare merket.

Brukte 3.51 og det var helt greit. Med chainsuch før Skramstad på midtdrevet, og dels låsing av fremre skifter hadde jeg bare stordrevet foran å kjøre på + kjede som hoppet av nå og da, og ved bomgiring måtte jeg flere steder av sykkelen for å løpe igang, 2 vask i bekk osv. I de vanskeligste nedoverbakkene lå jeg også konsekvent i "skilpadde"-sporet for å sikre punkt 1) i målsetninga.

Feil før start : brukte "dry" olje, burde ha skiftet kjede og midtre drev som er slitt.

Riktig før start : satte på skjermer, brukte super oventil, løse ermer og bein, tettere hansker, brilller vasket med zalo og som hadde god ventilering og plastikkposer utenpå sokkene. Hadde ikke ett gruspartikkel på øya, så greit hele veien og frøs lite :D .

Rå tid på Carl F ser jeg..hvor mye har du syklet på før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Atomsilda skriver; det var mitt første Birken. Begynte å sykle litt i mai som alternativ trening til løpingen. Kjøpte konkurransesykkel 16. mai og begynte også da å sykle med sykkelsko :wink: Klart, jeg hadde sykla litt spinning ++ i løpet av våren, men ikke noe mer enn det... Siden mai har det blitt 800 mil! Bitt av basillen!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri trodd jeg skulle oppleve Birk'en værre enn i 2004, men der tok jeg feil gitt... :-)

La på 25 min i forhold til i fjor men hovedmålet (merket) holdt og bonusmål (premie) holdt også.

Har ennå ikke fått sykkelen på vegen igjen. Tar full overhaling inkl demontering av krank, styrelager osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter og begriper ikke at folk betaler for å være med på denne type arrangementer (Birken, Skåla Opp, Trondheim-Oslo etc). Spesielt når man ser hvilken forsøpling og kaos slike arrangementer medfører. Det må jo være mye bedre å foreta slike turer på egenhånd og HELT GRATIS en annen helg....

Og så har man fjell-løpene som til stadighet krever nye menneskeliv, en sport hvor man bryter alle fjellvett regler.

Er det slik at det moderne mennesket krever tilrettelegging for å komme seg ut i aktivitet? Er det helsestudio-effekten man nå ser ute i naturen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at det moderne mennesket krever tilrettelegging for å komme seg ut i aktivitet?

Fornøyd med guidingen og tilretteleggingen på Ararat? :? Du kom deg på tur du og i helgen som var.. :-)

Fra spøk til alvor: Greia med Birken er konkurranseelementet, nemlig å måle seg mot andre. I tillegg er det det sosiale ved å trene sammen med andre mot et felles mål. Jeg tipper de fleste Birkendeltakerne klarer å komme seg ut og være aktivitet også i helger det ikke er Birken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at det moderne mennesket krever tilrettelegging for å komme seg ut i aktivitet? Er det helsestudio-effekten man nå ser ute i naturen også?

Ja, for de fleste er det mye lettere å holde seg i aktivitet når "alle andre" gjør det samme. Dog har man nok alle typer på et så stort arrangement. Birken handler ikke om naturopplevelse, men er en fin motivasjon for å trene jevnt gjennom sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurranser med mye folk samtidig kan være både bra og dårlig. Man tenner opp konkurranseinstinktet som gjør en gira til å pushe seg, samtidig kan det danne seg kø og løypa kan bli et gjørmehøl når X antall foran deg har griset til stien. I går var jeg forøvrig med på motbakkeløpet Varingskollen Opp. 350 høydemeter opp en slalåmbakke. Jeg kom litt dårlig ut fra starten og når bratten startet ble det laang kø, hadde ikke sjans til å passere folk på den smale stien, i tillegg til at folk foran hadde gjørmet til stien slik at det ble såpeglatt å gå. Sånn sett ville jeg og sikkert flere andre fått mye bedre tid og trening om man hadde deltatt alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter og begriper ikke at folk betaler for å være med på denne type arrangementer (Birken, Skåla Opp, Trondheim-Oslo etc). Spesielt når man ser hvilken forsøpling og kaos slike arrangementer medfører. Det må jo være mye bedre å foreta slike turer på egenhånd og HELT GRATIS en annen helg....

Jeg er tildels enig med deg Lyngve. Kristins hall så visst ut som en svinesti etter at deltagerne hadde dusjet av seg all søla etter løpet. Søppelet fløt og vaskene var tettet igjen. De frivillige hjelperne som måtte rydde opp, hadde aldri opplevd maken til griseri .... :shock:

Brodern var med for tredje gang og han fortalte at kaoset ved start og ankomst i Lillehammer var komplett. Han hadde ikke opplevd maken! Trafikkork, store menneskemasser og fullstendig kaos med biler og folk i regnvær og søle.

I tillegg til dette kommer gjørmehavet som deltagerne slet seg igjennom til en pris av ca. kr. 800. Jeg begriper det heller ikke. :oops:

Det er forståelig at folk har dette rittet som et motivasjonsmål hva angår trening gjennom sommeren, men å rotte seg sammen i store flokker, køkjøring på sykkelen og nærmest slite seg helt ut, virker fullstendig meningsløst. Bortsett fra dette, må man også tenke på at mange investerer 30 - 50 000 kr. på en sykkel som mange får ødelagt, nettopp under dette løpet.

______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter og begriper ikke at folk betaler for å være med på denne type arrangementer (Birken, Skåla Opp, Trondheim-Oslo etc). Spesielt når man ser hvilken forsøpling og kaos slike arrangementer medfører. Det må jo være mye bedre å foreta slike turer på egenhånd og HELT GRATIS en annen helg....

Og så har man fjell-løpene som til stadighet krever nye menneskeliv, en sport hvor man bryter alle fjellvett regler.

Er det slik at det moderne mennesket krever tilrettelegging for å komme seg ut i aktivitet? Er det helsestudio-effekten man nå ser ute i naturen også?

Helt enig, dette er ubegripelig og ufattbart. Hadde jeg skjønt at mitt besøk i helsestudio for 25 år siden skulle avstumpe meg til å delta i slike totalt meningsløse og kaotiske sammenstiminger hadde jeg latt det være :cry::lol: . Ja ja, men for en opplevelse.. selv om den er totalt underlegen dine gratis, uforsøplende turer på egenhånd til fjerne topper, hvor ingen fjellvettregler brytes :lol:

Røyka du sokkene dine på den siste turen eller ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med deg Lyngve. Kristins hall så visst ut som en svinesti etter at deltagerne hadde dusjet av seg all søla etter løpet. Søppelet fløt og vaskene var tettet igjen. De frivillige hjelperne som måtte rydde opp, hadde aldri opplevd maken til griseri .... :cry:

Brodern var med for tredje gang og han fortalte at kaoset ved start og ankomst i Lillehammer var komplett. Han hadde ikke opplevd maken! Trafikkork, store menneskemasser og fullstendig kaos med biler og folk i regnvær og søle.

I tillegg til dette kommer gjørmehavet som deltagerne slet seg igjennom til en pris av ca. kr. 800. Jeg begriper det heller ikke. :lol:

Det er forståelig at folk har dette rittet som et motivasjonsmål hva angår trening gjennom sommeren, men å rotte seg sammen i store flokker, køkjøring på sykkelen og nærmest slite seg helt ut, virker fullstendig meningsløst. Bortsett fra dette, må man også tenke på at mange investerer 30 - 50 000 kr. på en sykkel som mange får ødelagt, nettopp under dette løpet.

______________________________

Rune.

Mao en utmerket mulighet for din bror å oppleve noe nytt. Detta var da ikke noe pæs, litt frysing, litt møkk og en del folk. Er det idedugnad i krisemaksimering her.

Det hender vel at du betaler litt peeng for å komma til Jotunheimen og, for deretter å bli litt blaut og møkkete etter en passering av ei myr, verre var ikke dette heller. Her betalte vi 800 kr for å kunne delta, ha røde kors rund hver en sving, eta, drikke, dusje, og få premie etterpå. Det er vel mer enn det du får på dine turer i Jotunheimen.

Ja det er abslolutt mulig å bli sliten, og det bør man jo unngå :)

Det er vel ikke verre med dyr sykkel en andre dyre ting man bruker. Ting slites og må skiftes.

Har du deltatt eller lest VG ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...hva skal man si er drivkraften bak for å bli med på dette sirkuset.. :cry: For min del er det greit å ha en hovedmål for sesongen. Det er dette rittet jeg trener for. Hvorfor akkurat DETTE rittet...det er jo så mange andre fine ritt..!! Hmmm...Birken er da noe spesielt og det er litt stas å være med. Moro å se om man kan slå tida fra året før, eller iallefall holde formen ved like. Det er jo moro å ha vært med på et ritt alle prater om og har mening om!

Det som er litt kjiipt her er at løypa forlenges/omlegges slik at det ikke er helt sammenlignbart fra år til år. Har vært med 13 ganger på rad nå, men i år var vel det verste rittet. Selv kjørte jeg i kort sykkelbukse, korte hansker, supertrøye med sykkeltrøye over. Frøys ikke i det hele tatt unntagen på tommelene. Tror jeg er litt herdet etter mange kalde skiturer og fjellturer :) Synes det var en grei tur jeg...og faktisk det førstre rittet jeg IKKE hadde et skrubbsår. Kanskje jeg var for passiv.... :lol: Moro var det lell der jeg sto ved sykkelparkeringen i bare trusa og spylte meg med flasker med vann som fruen hadde med...ble nå litt reinere da! :lol: Å stå i dusjkø i møkk gjorde jeg i 2004,- så det gjør jeg ikke igjen! Stiller nok neste år også tenker jeg...selvom det bøtter ned eller sludder! Det som er minst moro med rittet er de timene fra du står opp til startskuddet går. Når skuddet går er det bare moro å slite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange synes dette rittet er noe spes. og hvorfor så mange deltar hvert eneste år. Årsaken til det er vel bl.a.:

- Konkurransemomentet.

- Kravet til å greie merket, evt. det å gjennomføre løpet.

- Motivasjonsfaktor til å trene seg gjennom sommeren på sykkel.

- Et mål for å trene/opprettholde formen - kondisjonen gjennom hele året.

- Evt. forbedre tiden fra foregående år.

- Opplevelsen.

- Folkefesten gjennom løypa.

Noen har sansen for slike konkurranser/løyperitt - andre ikke. Vi er alle laget forskjellig. For min egen del, greier jeg meg fint uten slike massemønstringer og folkefester.

_____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nærmer meg bleiestadiet (igjen), og sikkert også har ett barns sinn hvis du spør de rette, så kan litt sandkasse analogi være passende; noen vil bare leke med den røde bilen, brum brum. Noen vil bare bruke den store gule spaden for å lage sandslott eller sitte på fanget til barnehagetanta. Noen sitter på baken og griner, atter andre synger og ler. Noen blir frustrerte hvis andre leker for nært, andre vil helst leke isammen. Noen ødelegger, noen bygger. Og noen leker gjerne litt med alt, overalt. For min del er Birken ett hjørne av sandkassa som man gjerne stikker bortom ett par ganger, resten av året er det plenty av andre steder og muligheter :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.