Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR HUBBA HP eller MSR HUBBA?


holt

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ingen direkte erfaring med akkurat disse modellene fra MSR, men har hatt en tidligere modell der innterteltet bestod mer eller mindre av bare mesh (netting). Erfaringsmessig var dette ikke dumt når det var veldig varmt, eller ganske så vindstille. Men i vind og litt kaldt vær var det en forferdelig dårlig løsning, i allefall etter min oppfatning. Om jeg ikke har forstått feil har HP-modellene til MRS noe mer vindtett duk i innerteltet, og vil derfor tåle mer vind før det blir gjennomtrekk i innerteltet. Skulle jeg kjøpt et lett MSR-telt igjen, noe jeg neppe kommer til å gjøre, ville jeg nok gått for en HP-modell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hubba Hubba selv, men har ikke noen erfaring med HP modellen. Ifølge nettsiden til MSR skal HP være litt lettere samtidig som det er bedre/sterkere i dårlig vær. HP er noe dyrere av den grunn.

Hubba Hubba har vært på markedet en god del år og vunnet mange priser og blir regnet som et veldig bra telt her. Jeg er enig med at det er mye bra med det, og ikke rart det er blitt mange telt de siste årene som ligner litt....

Her er det jeg liker med det:

Lett

Luftig

Unike staker som gjør at veggene blir nesten loddrette.

Man kan sette opp ytterteltet først, for så å henge på innerteltet. Det kan jo være greit om det regner.

Man kan bruke bare ytterteltet, eller bare innerteltet, eller begge.

Det jeg ikke liker er at det ikke er så solid i vind. Det kan kanskje være et problem i Norge der man ofte camper på fjellet og ikke har ly for vinden. Spesielt så er det vanskelig å få ytterteltet stramt på langsidene synes jeg. Det hjelper om man bruker snorer så man kan få ytterteltet nærmere marka uten å sette stakene for nærme teltet (noen lengre staker hadde også hjulpet vil jeg tro). Jeg synes dessuten ikke luftingen er så bra som mange vi ha det til. Bor i USA og det er mulig det er fuktigere her, for det har vært veldig mye kondens på innerduken om morgenen og man må være forsiktig så man ikke kommer borti den og får seg en ufrivillig dusj om morgenen.... Det er for såvidt et veldig populært telt i USA pga av at det er så luftig her som det ofte kan bli varmt om sommeren og høsten. Vet ikke hvor stort problem det er i Norge der det er en god del tørrere luft. Det hadde nok hjulpet å hatt en god gammeldags luke i ytterduken som man kan åpne eller lukke når man vil.

Selv tror jeg ikke disse teltene er best for norske forhold, men det hadde vært greit om noen som hadde brukt det i Norge hadde kommentert dette.

Du kan jo se hva folk synes om disse teltene her

http://www.rei.com/product/762726

http://www.rei.com/product/781511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg brukte Hubba Hubba på tur i Jotunheimen i helga som var. Det er klart at dette ikke er et telt beregnet på snaufjellet i Norge, men jeg er positivt overrasket over hvor bra det klarte seg. Det blåste til tider friskt der oppe og det regnet ganske bra på morgenkvisten.

Dersom man velger leirplass med omhu og ikke velger den tynneste soveposen så er det ingen problemer med å bruke dette teltet på sommeren i fjellet (dersom man tåler at det kommer litt frisk luft inn i teltet da..).

Dette var første turen med teltet, og været var såpass dårlig at vi ble stort sett værende inne i teltet den andre dagen. Vi slo opp teltet like ved en stor stein, så vi hadde le for vinden i fra én retning. Kondens merket vi ingenting til.

For lengre turer med mye utstyr vil jeg nok pakke med en tarp eller presenning; plassen i ytterteltene er ganske beskjeden.

Inne i innerteltet var det god plass for to personer, og det bød ikke på problemer for den ene å for eksempel studere kart mens den andre leste avisen eller smurte brødskiver eller la kabal eller andre ting.

Det er lett å komme seg inn og ut av teltet med sine to utganger og konstruksjonen hindrer at regnet pøser inn i ytterteltet mens man går inn eller ut.

Til neste tur på fjellet er jeg ikke sikker på hvilket telt vi velger. 3-mannsteltet er bedre egnet med tanke på vinden, men det er en god del tyngre og det er har et mye større fotavtrykk og det blir dermed vanskeligere å finne en egnet plass å slå opp teltet.

Alt i alt: godt fornøyd med teltet, men velg en varm sovepose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedforskjellen er innerteltet, mesh i hubba hubba og vanlig innertelt i HP.

HP har iallefall lufteluker i begge kortender, som kan åpnes eller lukkes ved behov. typ ca 30-40cm opp fra bakken.

Har to kamerater som bruker HP, og har bare hørt positivt om det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.