Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips på lagring av fisk ute


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Skal på fisketur et par dager og har i den forbundelse et par spørsmål.

Hvordan oppbevare fisken på en god måte dersom jeg skulle være heldig og treffe en rugg??

Skal være ute kun tre netter, men fisken blir vel fort ødelagt med de temperaturene vi har nå???

PÅ forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge noen som har vært MYE ute (ikke undertegnede), vil usaltet ørret holde seg ca 4 døgn nedgravd i snø. Når det gjelder dette med myr, er hele vitsen at fisken ikke ligger i plast. Myra skal være i direkte kontakt med kjøttet. Men det er snakk om en spesiell type myr som har en bakterietype som motvirker nedbrytning. Er det noen som vet mer om dette? Jeg har ikke prøvd, siden jeg ikke vet hvilken myrtype det er snakk om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min ungdom for 20 år siden var jeg med min far på en ukestur til fjells. Vi fikk en del fisk i starten av turen ved bilen, gravde de ned i ei myr. Dette var visstnok ganske vanlig praksis før om åra fikk jeg høre. Etter en runde i fjellet kom vi tilbake etter snau uke og grov de opp. Det var ikke noe som helst tegn til råtning, de så ut som de var nysløyde (når vi tok bort mosen). Det ble ingeting mindre enn et kongemåltid!

Senere har jeg også prøvd snøfonner, men myra funker best :-)

Vi gjorde som følger:

1. Sløy og rens fisken (for all del ikke skyll den i vann), det er en bakterieinvitasjon.

2. putt litt salt og litt einer (Juniperus communis) i buken. Juniperus virker desinfiserende samtidig som den setter en fin aroma på fisken - nedsetter/utsetter veksten av tarmbakteriene fyren i intervjuet (se link over) var redd for. Salt virker desinfiserende og er et konserveringsmiddel.

Det går også an å salte lett rundt på hele fisken.

3. Finn en egnet myr: Sphagnum/torvmose, vannmetta - dvs når du tråkker på myra skal den være godt fuktig og ikke uttørka. Grunnen til Spahgnumtorv er et den er lett desinfiserende og nedsetter bakterievekst. Den bør være forholdsvis tettpakka slik at du ikke synker "ned til knes" når du går på myra, den skal altså ikke være søkke våt. Når du graver ned i myra skal den heller ikke være omdanna til jørme under overflata. Sphagnum vokser ofte på litt fattig myr der det er lite næringstilgang. Den liker ikke tråkk, så i områder med f.eks en del beiting er det ikke så mye sphagnumtov (ja, jeg er botaniker..). Kluet er altså å finne en relativt tettpakka myr med en del Sphagnum som ikke er for tørr eller for våt med Sphagnum ned til 1/2 m dyp. Å finne slike myrer er enkelt i de fleste fjellstrøk med vårt fuktige klima.

4. Grav ned fisken (ikke i plast eller noe annet) med salt/einer i buken - skader heller ikke om du legger litt Sphagnum i buken. Ca 30-50 cm dybde. Årsaken til dette er at temperaturgradienten er ganske sterkt fallende nedover i myra, så på en 30-50 cm er det bortimot kjøleskapstemp på myrer i fjellet på sommmeren. Sørg for å komme under vannspeilet (på 30 cm er du det på de fleste myrer) - dette hinndrer tilgang på oksygen som kan gi oksydering/forråtnelse. Redusere O2-tilgangen gjør du også ved å pakke godt med Sphagnum rundt fisken. Det altså fint om det er Sphagnum på dypet der du graver ned fisken slikat dette dekker inntil fisken.

Da har vi oppnådd følgende: lagring i "kjøleskap" på 30-50 cm som i seg selv nedsetter biologisk aktivitet. I relativt tettpakka Sphagnum torv rundt (og litt i buken) som hindrer O2-tilgang og er desifiserende som hindrer/nedsetter bakterievekst og forråtnelse. Med Juniperus og salt i buken som virker desinfiserende (tarmbakteriene) i tillegg til å sette (god) aroma på fisken.

5. Grav den opp etter en tid og rens.

6. Selv om denne metoden etter min erfaring er ganske så trygg - FOR ALL DEL IKKE GLEM Å VÆRE FORNUFTIG. INSPISER FISKEN. LUKT PÅ FISKEN OG SE PÅ DEN ETTER TEGN TIL FORRÅTNELSE, KJENN PÅ FISKEKJØTTETS KONSISTENS ETC. Dette er en selvsagte ting, men en god ting kan som kjent ikke gjentas for ofte. Min erfaring er at fisk lagret i en uke (min lengste lagringstid og som jeg kan utale meg erfaringsmessig om) på denne måten ser ut som om den omtrent er nyfisket, men sjekk det og stol ikke blindt på meg.

Da gjenstår det bare å si Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Takk fjellkaren, meget utfyllende. Men har et utdypende spørsmål; Når jeg drar på langtur, er det som regel i sirkelbevegelse, og drar ikke tilbake samme vei. Da må en nødvendigvis gå med fisken i sekken ei god stund. Kanskje 1 dagsmarsj, el 2 avhengig av fiskelykken. Fungerer det like godt å frakte fisken innpakket i myrtorv? Går det f. eks å ha torvpakket fisk i en plastpose eller plastboks? Man tenker jo gjerne også på praktiske hensyn med tanke på å ikke få alt for mye gris i sekken. Hvor lenge kan en sånn løsning evt holde seg? Takker for alle innspill, prøver å perfeksjonere min årlige Sør-varanger-ekspedisjon, og er ikke en Catch and release-person, for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest optimale er nok å skjære ut filetene for så å strø finsalt over det hele. Pakk de inn i avispapir og deretter inn i en pose el. lign. Da skal det gå greit med 3-4 døgn i ryggsekk avhengig av døgntemperatur. Du får to fordeler med og skjære ut filetene den ene er at du tar kun maten med deg, ( ikke ryggbein, spor osv. ), og filetene er lettere å salte jevnt, enn tillfellet er med rund fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.