Gå til innhold
  • Bli medlem

Med helikopter og sjøfly til villmarka!!!!!!!!!!


caks

Anbefalte innlegg

Har vandret endel i de svenske nasjonalparker og alltid sett helikopter til tider ..i år var d ekstremt, noen er samer på leiting etter rein.

men møtte blant annet to finner som va blitt fløyet inn med helikopter, 2000kr per snute sa han. fløyet inn i ingenmannsland med kasse øl og mat i overflod..

brukte rundt ti min fra sverige en plass. jeg brukte rundt 5 dager der jeg gikk i fra.

Går som regel utenom de oppmerkede stier og møter sjelden folk, og de jeg møter har som regel gått et stykke for å komme dit, og

man kan slå av en prat om rutevalg og diverse ting,

Var vitne til flere som ble fløyet inn til bortgjemte plasser ,Galskap og latskap synes æ...

og midt i tjukkeste villmarka så æ et telt med et stort kjøkkenbord og fire stoler til, de var og flydd inn jau jau ..skulle være et døgn ute..

Var ikke så mye og snakke om ,men spurte nu om flyturen var bra..

Tenker, er d nesten utilgjengelige ,som fjellfanter bruker flere dager og uker på å finne,

blitt alt for tilgjengelig?????

Kan ikke se at i Norge har så mye "utkjøringer" som i sverige eller er jeg helt på villspor her.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i at dette er en uting og heldigvis har vi i stor grad blitt spart for det i Norge. Jeg håper vi ikke får en utvikling hvor helikopter og sjøfly blir en utbredt transportmåte for turister på tur ut i villmarka, men har forstått at såkalt "heli-skiing" er blitt utbredt i Alpene ("topptur" med helikopter, for så å stå på ski ned).

Selv om det i utgangspunktet er forbudt tror jeg likevel det i stor grad er opp til kommunene å dispensere fra forbudet, eller tar jeg helt feil her? Det er i så fall en viss risiko for at liberale kommunestyrer lar denne praksisen skli ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et generelt forbud mot heliskiing i Norge, og det er utarbeidet en egen forskrift om heliskiing knyttet til Lov om motorferdsel i utmark.

Det har vel vært gitt noen dispensasjoner bla på Voss og i Lyngen, men mitt generelle inntrykk er at forbudet håndheves strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kommuner med attraktive skifjell tjene penger på å tilby heliskiing er de nok rimelig tilbøyelige til å tilby dette! Det har vel allerede blitt en populært tilbud på vestlandet og i nord-Norge, eller sitter jeg bare med feil inntrykk?

Du sitter med feil inntrykk. Det må søkes spesielt pga forbud generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... ja det stammer at man kan fly inn på hardangervidda... men det er ikke så enkelt.. jeg har gjort dette 3 ganger... grunnen til at jeg har kunnet bli med et sjøfly inn er forde det skal inn uansett med mat eller hente en eller annen grunneier og de har landingstillatelse... jeg påpeker at det er ikke jeg som har bestilt denne flyturen for er imot for mye flyving selv noe jeg også har sagt til flyverne.. så de gangene jeg og et par til har kunnet bli med inn er forde de skal levere proviant til betjente turisthytter osv.. så disse flyene hadde fløyet uansett så får ikke så dårlig samvittighet av det... jeg prøvde å få en tur inn med sjøflyet i år men det gikk ikke, selv om jeg hadde et slingringsmonn på 14 dager.. så heldighvis så er det ikke så enkelt.. så det ble å gå innover vidda.. helt topp det... men hadde det hvert plass i flyet så hadde vi gjort det.. og det med god samvittighet for de hadde som sagt flydd uansett.. Kan høres litt teit ut når jeg er misfornøyd med unødvendig flying og selv blir med et fly innimellom men dere skjønner hva jeg mener.. En kompis av meg som irriterer seg grønt av all flygingen glemmer seg kansje litt nå han forteller om hvor digg det var å komme til en betjent turisthytte og kan ta seg et herremåltid... et par gode pils og kansje en flaske vin etter mange dager i telt, hvordan trur du alt dette har kommet seg inn dit da ?? jo med sjøfly!!! så da spiser han og drikker han ting som har blitt fløyet inn mens han klager på flyinga.....men selfølgelig det er forskjell på flying.. unødvendig flying er jeg med på er tull jeg å....hehehe huff dette ble mye.. geeeh moro læll.... fin tråd ,,, og vi må for all del ikke la det bli no mer fluving i fjllene.. STEM NEI. see ya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... ja det stammer at man kan fly inn på hardangervidda... men det er ikke så enkelt.. jeg har gjort dette 3 ganger... grunnen til at jeg har kunnet bli med et sjøfly inn er forde det skal inn uansett med mat eller hente en eller annen grunneier og de har landingstillatelse... jeg påpeker at det er ikke jeg som har bestilt denne flyturen for er imot for mye flyving selv noe jeg også har sagt til flyverne.. så de gangene jeg og et par til har kunnet bli med inn er forde de skal levere proviant til betjente turisthytter osv.. så disse flyene hadde fløyet uansett så får ikke så dårlig samvittighet av det... jeg prøvde å få en tur inn med sjøflyet i år men det gikk ikke, selv om jeg hadde et slingringsmonn på 14 dager.. så heldighvis så er det ikke så enkelt.. så det ble å gå innover vidda.. helt topp det... men hadde det hvert plass i flyet så hadde vi gjort det.. og det med god samvittighet for de hadde som sagt flydd uansett.. Kan høres litt teit ut når jeg er misfornøyd med unødvendig flying og selv blir med et fly innimellom men dere skjønner hva jeg mener.. En kompis av meg som irriterer seg grønt av all flygingen glemmer seg kansje litt nå han forteller om hvor digg det var å komme til en betjent turisthytte og kan ta seg et herremåltid... et par gode pils og kansje en flaske vin etter mange dager i telt, hvordan trur du alt dette har kommet seg inn dit da ?? jo med sjøfly!!! så da spiser han og drikker han ting som har blitt fløyet inn mens han klager på flyinga.....men selfølgelig det er forskjell på flying.. unødvendig flying er jeg med på er tull jeg å....hehehe huff dette ble mye.. geeeh moro læll.... fin tråd ,,, og vi må for all del ikke la det bli no mer fluving i fjllene.. STEM NEI. see ya

Jo det er enkelt - det er bare å betale - det er ikke bare turer til turisthyttene de gjør. Jeg kjenner en kameratgjeng om betaler for å bli flydd inn på Hardangervidda med bagasje hvert år - no problem.

Helikopter Finnmarksvidda - kr. 5000,- en vei - delt på 4 med utstyr (kr 1250,- pr snute) er det mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei... mulig det er enkelt.. ok det.. jeg har ihvertfall opplevd det som ikke så enkelt, men da snakker jeg om hardangervidda og ikke finnmarksvidda som jeg har hørt at det faktisk er enklere. på hardangervidda så må pilotene ha landingstillatelser ellers flyr de ikke og det er ikke enkelt for en vanlig mann i gata å bare få det sånn plutselig.. Det kan koste piloten og selskapet fryktelig hvis det bli oppdaget og ettersom jeg har forstått og pratet med pilotene med om så tar de ikke slike sjanser.. mulig det er noen som gjør det men ihvertfall ikke de jeg har snakket med.. ok mulig enklere enn jeg tror.. ikke satt meg veldig inn i dette men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Odda, Hårteigen, Haukeliseter for 2 uker siden og på de dagene jeg var der hørte jeg helikopter eller sjøfly eller begge om hverandre 2-4 ganger hver dag. Føler du deg litt sliten på Litlos er det bare å ringe haukeliseter, og på oppslagstavlen til nevnte hytte henger det utfyllende informasjon om priser for å bringe personer inn på vidda. Om disse frakter varer skal jeg ikke svare på (Litlos er en veldig populær hytte), men de 3-400 kiloene med "turist" kunne garantert vært byttet ut med 3-400 kilo varer og gjort vandringen på vidda til en langt mer fredelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter er ikke hovedproblemet når det gjelder å ødelegge villmark. Det er mye mer avgjørende for norsk natur at atv- og scooterbruken blir regulert strengt som faen.

Helikopter er for dyrt til å representere et stort nok problem, men selvfølgelig må en ha kontroll på disse også.

Heisann. Kan du fortelle meg hva I ALLVERDEN som er problemet med scooterbruken? Dette skader ikke naturen overhode med mindre du kjører rett i en busk å knekker den. Dette hysteriet med at scooteren ødelegger mark når du kjører oppå snøen er latterlig. Jeg skal love deg at dine fotspor direkte på snøen utgjør et mye kraftigere marktrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kan du fortelle meg hva I ALLVERDEN som er problemet med scooterbruken? Dette skader ikke naturen overhode med mindre du kjører rett i en busk å knekker den. Dette hysteriet med at scooteren ødelegger mark når du kjører oppå snøen er latterlig. Jeg skal love deg at dine fotspor direkte på snøen utgjør et mye kraftigere marktrykk.

Nå er jeg klar over at diskusjonen om snøscooter/ikke snøscooter har foregått lenge i en annen tråd her på forumet, så jeg skal ikke gjenåpne den, men min mening om dette er hvertfall at snøscooter er greit så lenge det foregår i egnede traseer (dvs slik at ikke scooterspor går i kryss og tvers i terrenget) og at det begrenses til saklige formål, dvs. transport av proviant til hytter, Røde Kors ol. Morokjøring med scooter har jeg lite til overs for. Jeg er enig i at snøscootere ikke skader naturen direkte, men det forringer naturopplevelsen for andre i nærområdet.

ATV'er derimot, lager stygge sår i terrenget, og bruken av disse i utmark bør etter min mening begrenses i størst mulig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kan du fortelle meg hva I ALLVERDEN som er problemet med scooterbruken? Dette skader ikke naturen overhode med mindre du kjører rett i en busk å knekker den. Dette hysteriet med at scooteren ødelegger mark når du kjører oppå snøen er latterlig. Jeg skal love deg at dine fotspor direkte på snøen utgjør et mye kraftigere marktrykk.

Problemet er at det er villmannskjøring med snøscooter på fjella i området jeg bor. At dette har negative ringvirkninger er jeg ikke i tvil om. Det er dyrelivet i fjellet som får lide i en periode da de er sårbare, i fjellområdene i min kommune er lirypebestenden gått kraftig ned og at det skjedde samtidig som snøscooterkjøringa eksploderte syns jeg ikke er tilfeldig. Jaktpresset er ikke så stort her så det er ikke det som er grunnen til reduksjon, det er ferre jegere nå enn for 15-20 år siden... Men jeg er enig om at snøscooterkjøring kan skje under strenge og ordna forhold. Men dette er det som tidligere nevnt en egen tråd for.

Motorisert ferdsel, fly- og helikoptertrafikk er en uting og hvertfall i nasjonalparker, la villmarka være for de av oss som gidder å ta slitet med å ta turen for egen maskin!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Kan du fortelle meg hva I ALLVERDEN som er problemet med scooterbruken? Dette skader ikke naturen overhode med mindre du kjører rett i en busk å knekker den. Dette hysteriet med at scooteren ødelegger mark når du kjører oppå snøen er latterlig. Jeg skal love deg at dine fotspor direkte på snøen utgjør et mye kraftigere marktrykk.

Støyforurensing, eksos, folk som sprer kvalme sitter oppå, fare for å bli kjørt ned, pluss snøskredfare der det gjelder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Odda, Hårteigen, Haukeliseter for 2 uker siden og på de dagene jeg var der hørte jeg helikopter eller sjøfly eller begge om hverandre 2-4 ganger hver dag. Føler du deg litt sliten på Litlos er det bare å ringe haukeliseter, og på oppslagstavlen til nevnte hytte henger det utfyllende informasjon om priser for å bringe personer inn på vidda. Om disse frakter varer skal jeg ikke svare på (Litlos er en veldig populær hytte), men de 3-400 kiloene med "turist" kunne garantert vært byttet ut med 3-400 kilo varer og gjort vandringen på vidda til en langt mer fredelig opplevelse.

Hei mrfish

Vi står her overfor et nytt eksempel på at noen avsporer trådens tema - som er helikoptertrafikk og sjøfly inn på Hardangervidda- ved å begynne diskutere en helt annen sak nemlig søscooterkjøringen som har en del (alt for mange etter min smak) tilhengere.

Til saken (tråden):

Dersom det du sier er korrekt så må det være noen som ikke har gjort jobben sin. Jeg innrømmer at jeg er på tynn is for jeg har ikke sjekket hvor grensen for nasjonalparken går og heller ikke om det kan foreligge aktverdige grunner for dispensasjoner fra et flyforbud. Men misstanken min er vekket om at DNT har fått dispensasjon for å frakte varer inn til Litlos og at denne er blitt missbrukt. Er det noen her som kan bekrefte, eventuelt avkrefte, dette ?

Jeg har opplevd den infernalske lyden av helikoptre i skytteltrafikk mellom Kebnekaise fjellstation og Nikkalouoktha i Sverige og fryser på ryggen ved tanken på at vi kanskje er inne en tilsvarende utvikling som i Sverige hvor hytteøkonmien bestemmer dispensasjonspraksis. Jeg håper inderlig at det ikke er DNTs hytteøkonomi og problemer med å få bestyrere til Litlos som er bakgrunnen for en eventuell dispensasjon i dette tilfelle. Jeg bare spør: Hvem kan gi tips om hvor det kan være nyttig å gå videre i denne saken for å få stöppet uvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det du sier er korrekt så må det være noen som ikke har gjort jobben sin. Jeg innrømmer at jeg er på tynn is for jeg har ikke sjekket hvor grensen for nasjonalparken går og heller ikke om det kan foreligge aktverdige grunner for dispensasjoner fra et flyforbud. Men misstanken min er vekket om at DNT har fått dispensasjon for å frakte varer inn til Litlos og at denne er blitt missbrukt. Er det noen her som kan bekrefte, eventuelt avkrefte, dette ?

Jeg har et valdkart over Hardangervidda Villreinområde. Der er det symbol/farve for " Vann i nasjonalparken hvor det uten løyve er tillatt å lande med fly for uttransport av felt villrein". Ved Raudhellern og Besså kan det landes utenfor døren, og ved Hellevassbu og Litlos ser det ut som det er en liten kilometer å gå fra landingsplass til hytte. Kanskje det ikke bare er kjøtt som får transporteres?

Forøvrig forteller min mor om da hun møtte Claus Helberg i Jotunheimen. Han hadde ryggsekk som var tung som bly; Mat på vei inn til en av hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei springsteen !

Takk for opplysningen. Vi må prøve å nøste videre og finne ut av hva som er på gang. Spørsmålene blir: Hvilke lover og forskrifter er det som er relevante i denne saken ? Hvem gir samtykke/dispensasjoner og hvem er det som får det og på hvilke vilkår ? Videre: Hvem har sett Hva, Når og Hvor ?

Forøvrig til orientering: I gamle dager hjalp Forsvaret Claus Helberg med beltebiler til å frakte forsyninger inn til Olavsbu. I dag brukes helikopter fra Leirvassbu, men det er forhåpentligvis bare begrenset til noen flyginger en enkelt dag utenom turistsesongen. Det tar mindre enn 10 min. etter at helikopteret tar av fra Leirvassbu til det er tilbake for å hente et nytt nett med forsyninger.

Under reinjakta kan en se kolonner med lastebiler midt inne på vidda !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyving inn i nasjonalparken på Hardangervidda er forbudt. Det kan søkes dispensasjon hos fylkesmannen. Det er for det meste reinjegere og fiskere som flys inn, i tillegg til hytter som Litlos. Det er tungt å gå ut med 500 kg fisk til raking.. Et par rein er også tungt... For noen få år siden var det en rypejeger som "haiket" med reinjegere på flyet ut. Han ble tatt i kontroll, og både jeger og flyger fikk bot.

Jeg har selv vært med på fly/helikopter inn på vidda, men det har vært for forskning. Siste gang fikk vi 4 landingstillatelser innenfor en avgrenset periode og på helt spesifikke steder. Første gang vi søkte fikk vi nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Når det gjelder Stabbursdalen vet jeg at det går an å få landingstillatelse på et stort vann rett utenfor nasjonalparken. Derfra er det ikke langt inn til Stabburselva. Det er nok noen som gjør det når de vil padle med kano. Problemet oppstår når de skal ut igjen. Elva er ikke egnet til å padle hele veien, så et sted i nasjonalparken nå de gå 1-2 dagsmarsjer med sin tunge bagasje på ryggen. Det er sjøflypassagerer ikke vant til og de får dermed en opplevelse som de ikke snart glemmer :)).

Jeg synes også det er litt frustrende å møte folk som er satt av med motorisert transport når jeg selv har gått flere dager med alt på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå selv i et telt ved et vann i Tydal i Sylan for ca. 1 år siden under jakta. Mens jeg lå og slappet av i teltet hørtet jeg et forferdelig bråk, og da jeg så ut landet det et fly på vannet! Så litt er det nok i Norge også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.