Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av ulike kaliber (rifle)


Cerberus

Anbefalte innlegg

Som den eneste i familien som interesser meg for jakt (driver småviltjakt pr i dag), kommer jeg med all sannsynlighet til å overta to rifler etter en gammel onkel med det første.

Jeg vet ikke så veldig mye om våpenene, har bare sett så vidt på de for en stund siden, men det er snakk om en .270 Win (tror det er en Ruger) og en .308 Remington. Jeg mener .270'en er i desidert best stand av disse.

Det jeg lurer på er hvilke jaktformer disse to egner seg best til. Jeg jakter som sagt ikke storvilt nå, og kommer ikke til å gjøre det i år, men jeg kan få muligheten til å bli med på både hjort- og reinsdyrjakt neste høst. Rådyr er heller ikke uaktuelt.

Er også interessert i tips om ammunisjon, da fortrinnsvis rimelig treningsammo til begge kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

308 - 7,62 nato trenger vel ikke noe mer forklaring. storvilt kaliber, masse kjøp ammo,

en av verden mest popolære kaliber, med helmantel fult brukanes på småvilt.

270 win- er en 30.06 hylse strupet ned til å ta 270(6,8mm) kule, magum patron flat kulebane. kan også brukes til alt. ikke like god tilgang på kjøp ammo. ladder du sjøl har du store muligheter med denne. kraftigere en 308, mer løpsslitasje en 308. Tror denne er bra til gås med rett kule.

Ta begge riflene og prøv begge to. får du mulighet for storviltjakt bruk den børsa du liker best.

Hvis det skulle følge med ladeutstyr eller annen interesang tilbehør til riflene må du få det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar.

Har allerede fått riflene, og fått de sett over hos VåpenSøilen i Bergen. Begge våpnene var fullt skytbare, men som jeg antok var det .270'en (som forresten er en Ruger M77) i desidert best stand. Så det heller nok mot at den vil bli brukt mest.

Fant ut at .308'en er nærmere 50 år gammel, uten at det trenger å gjøre så mye. Kommer nok til å teste denne litt på skytebanen, men i.f.t. jakt ser det ut til å bli .270'en. Optikken var ikke noe å rope hurra for på noen av våpnene, så det blir vel til at jeg investerer i en ny kikkert. Noen forslag til en rimelig og grei kikkert? Synspunkter i forhold til rødpunkt/ ikke rødpunkt osv tas også i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig gode kikkerter koster flesk.. Tenker da på Schmidt & Bender, Zeiss og Swarovski.. Beste kikkert til en litt rimeligere penge er Leupold.. Da helst Vari-X III- serien.. Når det gjelder rødpunkt så synes jeg det passer best på armègeværer.. stridssikte. Eller mener du opplyst retikkel i kikkertsiktet? Er nok en fordel dersom du skal jakte på natta, men er ikke noe must til vanlig jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rødpunkt så synes jeg det passer best på armègeværer.. stridssikte. Eller mener du opplyst retikkel i kikkertsiktet?

Mener nok det ja :)

Dette er innenfor budsjett i hvert fall.

Ellers så vil tilfeldighetene ha det til at jeg drar til NY på tirsdag. Regner med prisnivået på slikt er endel bedre der borte. Skal kikke litt i det minste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den 308 emingtonen, er den rifla jeg tror det er, så heng den på veggen til skrekk og advarsel.

Avtrekket f.eks får AG avtrekket til å virke både reint og superlett.

I tillegg er hele våpenet laga av billig metall, og generelt dårlig konstruert.

Ruger virker langt mere ordentlig.

Ønsker meg småviltjegerkurs.

Finnes ikke her i kommunen, sukk

Tenkte å ta med min gode gamle M-67 på gåsejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.