Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus brenselflakse på MSR brenner?


Anbefalte innlegg

Kan man bruke Primus brenselflasker på MSR brennere?

Jeg trenger ny brenselflaske til MSR brenner, og jeg ser at både på Axel Bruun i Trondheim og på UTE.no (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6954&highlight=msr+flaske) selger de kun primus brenselflasker samtidig som de selger MSR brennere.

Hvorvidt man trenger original-flasker har vært diskutert tidligere på FF (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6954&highlight=msr+flaske), da var konklusjonen at det måtte være originalflaske, hvis det er tilfellet lurer jeg på hvorfor så få fører MSR flasker?

Jeg regner med at endel på forumet kanskje har prøvd kombinasjonen Primus brenselflaske+MSR brenner. Går det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er de samme gjengene, men pumpene til MSR har en annen type tettning enn alle andre, hvis du studerer avslutningen på toppen av en MSR flaske er den smalere enn alle andre, fordi gummieringen over gjengene skal slutte rundt toppen av flaska med en millimeter eller så. Jeg mener jeg prøvde pumpa til MSR på en Optimusflaske og det gikk ikke, mens pumpa til f.eks. Primus og Optimus går på flasker fra SIGG, Optimus og MSR, vil du kunne skru ei MSR pumpe fast i alle disse, men det blir ikke tett. Kan ta noen bilder av det og legge ut, og teste igjen for å være sikker, men jeg er ganske sikker på at det ikke blir tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de samme gjengene, men pumpene til MSR har en annen type tettning enn alle andre, hvis du studerer avslutningen på toppen av en MSR flaske er den smalere enn alle andre, fordi gummieringen over gjengene skal slutte rundt toppen av flaska med en millimeter eller så. Jeg mener jeg prøvde pumpa til MSR på en Optimusflaske og det gikk ikke, mens pumpa til f.eks. Primus og Optimus går på flasker fra SIGG, Optimus og MSR, vil du kunne skru ei MSR pumpe fast i alle disse, men det blir ikke tett. Kan ta noen bilder av det og legge ut, og teste igjen for å være sikker, men jeg er ganske sikker på at det ikke blir tett.

Jo, pumpene til MSr er ikke lik de fra primus og optimus, men de kan fint bruken de flaskene som er nevnt.

Har samtlige pumper fra Msr, med unntak av den nyeste røde.

Ikke problemer med primusflasker eller Siggflasker.

Tetter det dårlig, er pakninga for sprø, og må skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det går, og det er også mulighet for at det er forskjell på MSR pumpene, men jeg synes ikke det virker spesielt trygt når jeg ser forskjellen på hvordan den ytre ringene, eller hva vi skal kalle det rundt toppen blir seende ut. Jeg ville ikke tatt sjansen på å fyre med dette, kall meg gjerne feig, men selv om gjengene er like er det en visuell forskjell på ytre diameter på toppen, dette gjør at det blir mer slitasje på kappa, som igjen vil presse pakningen. Når man skrur pumpa fast på MSR flaska vil pumpa og den ytre ringen stoppe samtidig, skrus den på Sigg flaska kan pumpa skrus ytterliggere noen runder etter at ringen har stoppet, og resultatet blir som på bildene.

Men for all del... det er fullt mulig andre synes det ser trygt ut.

post-5153-13347464858_thumb.jpg

post-5153-133474648589_thumb.jpg

post-5153-133474648598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auu.

Dette burde du ta opp med MSR.

Ser du har den nyeste pumpa.

Har ikke testa den, og den avviker en hel del fra de forrige.

Ville som deg ikke brukt anna enn MSR sine flasker med denne pumpa.

Ta gjerne opp problemet på spiritburner.com

Spesielt Doc, har drevet mye med bruk og test av MSR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.