Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommunetopper


snilen

Anbefalte innlegg

Enkelte kommunetopper kan være tvetyrdige. Idag har jeg vært på Skiens høyeste fjell - det er jeg sikker på, for jeg stakk oppom begge alternativene. Ørnenuten som er markert som 811 moh på ett turkartet og 815 moh på NGO-kartet. Ifølge skiltet på toppen av Skårråfjell er dette Skiens høyeste med 814 moh. Noen som med sikkerhet kan bekrefte hvilken av disse som er høyest ? Iflg www.wwv.no er Narefjell høyest. Dette stemmer i alle fall ikke.

post-480-133474387183_thumb.jpg

post-480-133474387185_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge Statens kartverk's fastmerkeregister er høyden på trig.punktet F36T0143 Ørnenuten, 811 m.

Som du skriver er det på NORGE 1:50 000 (M711) angitt en høyde på 815 m. Dette punktet ligger litt lenger vest enn trig.punktet, og er fotogrammetrisk (fra flybilde) registrert. Ut i fra dette er høyden på Ørnenuten 815 m.

Kan dette stemme med det du så på toppen ? trigpunkt u/ høyeste punkt, flere varder m.m ?

Kartverkets fastmerkeregister er forresten tilgjengelig her:

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/fmr/default.html

Finner så langt ingen offisiell høyde på Skårråfjell. Siste høydekurve på kartet er 800 m. Ut i fra dette kan jo 814 m være greitt. Det gjenstår å finne kilden til høyden oppgitt på skiltet

Det kan f.eks. være et eldre kart.

Spørsmålet om hva som er Skien's høyeste fjell er derfor ikke endelig avklart, men Ørnenuten ligger best ann.

Du ser ut til å ha gjort "jobben" uansett :)

Geir, - for anledningen detektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Geir.

Jeg har fått dette svaret fra Grant Gundersen i Skien :

"Det er en lang historie bak dette med mye feil i kart etc.

Faktum er at jeg ledet en ekspedisjon i 1995 som ryddet opp i dette. Resultatet er skriftlig bekreftet av Skien Kommune ved oppmålingssjefen. Det er Skårråfjell som er høyest i Skien kommune –og for øvrig i Grenland, 813.76 m –avrundet til 814..

Ørnenuten er lavere."

Bolten på Ørnenuten stod på høyeste punkt(synlig på bildet), så hvorfor det plutselig er 4 meter feil er fortsatt litt gåtefullt. Om Ørnenuten er påvist til å være 811 meter i 1995, er det rart at offisielle kart på nettet viser gamle data.

Uansett - fikk en fin tur i Sauheradsfjellene og kom hjem blå av blåbær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vil bare tipse om at man nå kan legge inn egne nasjonstopper, fylkestopper og kommunetopper på www.wwv.no . Siden er kraftig forbedret, jeg har lagt inn mine topper der, med noen enkle beskrivelser. Jeg vil nok forbedre disse etterhvert som jeg får tid, ville bare få på plass toppene først. Det er fortsatt endel feil i listene, jeg har påpekt de feil jeg kjenner til, regner med det blir ordnet. Det skal også bli mulighet for å legge inn egne bilder her, men foreløbig må dette gjøres via egen webside som man kan lage en link til. Oppfordrer alle interesserte til å legge inn egne beskrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en studie på detaljkartet til norgesglasset er trig.punktet ved Bislingen 691, Venehaugene 692,5, mens et punkt et parhundre meter vest for Bislingen er 693. Her er et par småvarder. Mulig man må frem med mikrometerskruen for å finne korrekt punkt, har opplevet feil høyder på kart før. Jeg var alle 3 stedene under mitt besøk forrige måned - for ordens skyld. Best utsikt fra 691-meters toppen. Se forøvrig tur-rapportene fra stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei til alle toppsjuke :)

Det er så gøy å se at dere dukker ned i norges glasset med lupe. Jeg er helt sikker på at det finnes tuer og hauger som kan være noen cm høyere enn punktet vi søker. Når vi kommer litt lengre nord i landet er det befriende enkelt. Da er det ikke noen tvil om høyeste punkt. :D Etter å ha avsluttet kommunejakten med Trænstaven har dagene endret seg litt for meg. :? Sitter nå på Hokksund Kurbad med ny hoft. :? Venter på Agatha Christie og Snilen. De har ikke trampoline eller vin her. Bare tåke og skog. Det er mye spring i beina nå. :P Att. Snilen. Hvis du kommer en tur så ta med stige og litt tau ca 1 taulengde. Har klart å lure til meg 3 laken. Bor i 2 etasje så det burde holde :? Vi kan få litt problemer over strøm gjerdet, men med stigen en mørk kveld burde det gå bra. Du har jo en stor bil så dette blir spennede. :P Når vi sitter igjen med 100 kommuner blir det en enkel jobb for alle.

God helga tur til alle. Jeg KJEDER meg. :D:) Inger Lise eks kommunejeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.