Gå til innhold
  • Bli medlem

Glemte perler (fjellstuer) vs Fjellstuer som er i ferd med å grave sin egen grav


500fjell

Anbefalte innlegg

"ROS OG RIS" - tråd

 

Jeg har i år vært innom en del hytter i fjellet betjent av et vertskap. Det slår meg at det ofte er stor forskjell på hvordan en trives på de forskjellige hyttene. Renhold, priser, matkvalitet, omgivelsene og rett og slett vertskapets oppførsel varierer stort fra fjellstue til fjellstue. Jeg synes det er viktig å få spredd sine erfaringer fra fjellstuer omkring i landet. Moralen er at de stedene en liker skal få godt rykte og bedre fortjeneste ved at man gir kred til dem, og de stedene som er motbydelige skal få svi på grunn av det slik at de muligens får færre besøkende. Det er rett og rimelig!

 

 

Mine erfaringer:

 

ROS:

 

*Leirvassbu

= Jeg har vært en trofast gjest på Leirvassbu store deler av sommeren. Dette er et godt utgangspunkt for toppturer. Prisen for overnatting er rimelig, og maten smaker svært godt. Selve fjellstuen er stemningsfull med fine malerier på hvert soverom, og oppholdsrommet er også sjarmerende. Vertskapet er veldig koselig! Jeg kom i en god dialog med Ole-Jacob, Tone, Alexander, den hyggelige danske jenta og en av førerne. Hotellet er noe helt annet enn hva man får inntrykket av i "Fritt Vilt". Hit kommer jeg definitivt tilbake! :D

 

*Brimi Fjellstugu

= Årets første 2k-tur gikk til Kvitingskjølen. Vi startet fra Brimi Fjellstugu og ble tatt godt i mot selv om vi bodde gratis i bilen på parkeringsplassen. Vegard Brimi som driver stedet gav oss informasjon om været og føreforholdene og toalettene måtte vi for all del benytte, en veldig hyggelig og gjestmild person. Det som trekker ned er vel matprisene, men så heter det jo BRIMI fjellstugu. :wink:

 

*Turtagrø

=Hyggelig betjening, flott fjellbibliotek. Har fått dusje gratis her flere ganger, og overnattet i Sveitservillaen et par ganger i anledning Fanaråken Opp. Fine omgivelser, men det nye bygget er ikke akkurat pent synes jeg.

 

*Glitterheim

=Knut Vole er en alldeles kjekk kar. Han ga meg informasjon om Veotindane og virket svært trivelig. Selv om Glittertinden er et attraktivt turmål med mange mennesker ut og inn har vertskapet et godt humør.

 

*Fondsbu

=Et trivelig sted. Betjeningen er hyggelig, og sangfuglen Solbjørg er jo unik!

 

RIS:

 

*Spiterstulen

= Selv om jeg tidligere har uttalt meg positivt om Spiterstulen (gikk der på leirskole ) har jeg skiftet standpunkt. Betjeningen, spesielt "kjærringa" tenker ikke på stort annet enn penger, penger og atter penger. Ingen hyggelig tone har jeg fått når jeg har spurt om noe annet enn betaling. De legger orda i munnen på deg, og er ikke serviceinnstilte. Dessverre er jeg nødt tilbake dit på grunn av 2000-metersamlingen. Nesten en god grunn til å droppe resten av samlingen på grunn av Spiterstulen. Teltforbudssonen deres og hvordan de håndterer den er latterlig. Alle "DET ER STRENGT FORBUDT"-skiltene deres er ikke akkurat satt opp på en diskré måte.

 

Se forøvrig:

 

http://www.fjellforum.no/topic/6444-spiterstulen-blandede-erfaringer/

http://www.fjellforum.no/topic/887-teltforbudsona-ved-spiterstulen-del-av-bompengar-i-fjellet/

 

*Memurubu

= Litt vel moderne bygg. Teltforbudssone. Fikk en dårlig opplevelse da jeg skulle spise frokost. Dagen før fikk jeg to kort middagskort og frokostkort. Ved middagen stod det ingen og tok imot disse kortene. Så jeg tenkte at jeg ikke skulle vise det til noen. Ved frokosten gikk jeg rett inn i spisesalen. Idet jeg éntrer døra klyper en person meg hardt i ryggen og skriker "men herregud da, hvor er billetten din?". Jeg ba ydmykt om unnskyld til "gammern" som stod som billettmann uten at jeg ante det. Han ga meg et surt blikk før jeg gikk og spiste.

 

*Gjendesheim

=Dyrt! Litt vel formellt og stort sted.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Fortsett gjerne diskusjonen og del deres erfaringer fra diverse fjellstuer. Kritikk er viktig!

Endret av steingrd
Oppdaterte to linker - fjernet de jeg ikke finner lenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjendebu er blitt meget bra etter ombyggingen og etter at Lars Hilde har overtatt. Det var koselig på Skogadalsbøen da han regjerte der, og den gode atmosfæren har han tatt med seg til Gjendebu.

Veldig smart var det at en kunne gå rett inn på tørkerommet (stor kapasitet) utenfra og videre inn i gangen når en hadde fått av seg det våte tøyet. Det holdt gangene rene og tiltalende.

Maten var også veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sondre i at Glitterheim er en koselig hytte. Det samme gjelder Vangshaugen (DNT) og Juvasshytta.

Nedalshytta.... tja... Hadde for såvidt et trivelig opphold er i slutten av juni, men bestyrerinnen virker litt som en streng internat-lærerinne. Men for all del, trivelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen: Som allerede nevt, opptatt av penger og våge deg om du kommer nærmere enn 1 km med teltet ditt uten å betale! (fikk faktisk låne teltleirkjøkkenet til å lade mobilen gratis etter å ha brukt litt penger i resepsjonen....) Varierende grad av service er konklusjonen.

Glitterheim: Jeg og en venninne+ hunden kom subbende inn kliss våte langt etter stengetid og spurte pent om teltplass og tørkerom, og møtte en kjempehyggelig resepsjonist. Rent og ryddig, gode priser, koselig stue, og ikke minst hjelpsom betjening. Vi kommer tilbake!

* Besstrond Seter:

-får en stor stjerne av meg. Vi kom gående fra Glitterheim, og fikk flott mottagelse selv sent på kvelden. Enda de ikke leier ut til telt, hjalp den hyggelige mannen i skranken oss med å finne en fin teltplass og vi fikk låne toaletter og internett. Rett etterpå skulle jeg dit på skoletur, og kan derfor legge til at hyttene er passe autentisk gammeldagse inni, fantastisk flotte å se utenfra, og servicen både i resturanten og på hyttene er flott. Kjempegod mat til OK priser! Hunden fikk ligge inne på rommet mitt. Hyttene koster fra 300kr. Som et lite ekstra pluss er det en koselig Krambod rett over veien med (bl.a.)lokalprodusert mat. NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen erfaringer med diverse turisthytter også i denne tråden:

http://www.fjellforum.no/topic/7555-uhyggelige-turisthytter/

Der skrev jeg om en opplevelse på Memurubu sommeren 1996, som i likhet med deg Sondre, også dreide seg om spising:

 

Vi gikk inn hovedinngangen og så et oppslag på veggen som sa at medbragt mat/niste kunne nytes inne i kantina. "Så fint" tenkte vi, og satte oss ned ved et bord utenfor resepsjonen. Jeg hadde noen ferdig smurte brødskiver, mens kameraten min hadde med pålegg og litt brød som ikke var oppdelt. Det skulle han ikke hatt... For mens han satt å skar av et par skiver kom et meget surt eksemplar av betjeningen bort å sa at det kunne han ikke gjøre! Hæ? Hva? Lettere forfjamset stotret han fram at det sto jo at det var lov med medbragt mat. Joda, det var lov, men ikke å dele opp brødskiver ved bordet. Da fikk han se å komme seg ut!

 

Han skar opp skivene pent og ryddig over tallerkenen sin, og ikke smulet han noe særlig mer enn meg. At det var så klare grenser for hva som var medbragt niste ante vi ikke, men det vi reagerte mest på var måten hun sa ifra på. Å være så pottesur for noe som var relativt langt fra noen pøbelstreker er helt utrolig!

 

 

Ellers har jeg bare positive erfaringer med Leirvassbu alle de årene jeg har gått i fjellet. Flere ganger har jeg måttet ringe for å si fra om at vi kommer litt vel sent, og spurt om det går bra, om det er noen i resepsjonen. "Ingen problem" var alltid svaret. "Her er folk i baren til kl 0200, og kommer du etter det setter vi bare nøkkelen i døra".

 

Når det gjelder Spiterstulen, siterer jeg Tom fra en gammel tråd:

Jeg ringte en gang og sa at jeg ikke kom avgårde før ganske sent fra Oslo, og fikk til svar at "det var mitt problem". Dette er bare en av flere totalt hårreisende episoder jeg har hatt med det stedet. Ligg heller i Lom eller på superkoselige Leirvassbu.

 

Personlig har jeg aldri hatt noen spesielt negativ opplevelse med Spiterstulen, men har registrert at det er stedet som går igjen når det gjelder negativ erfaring med turisthytter.

 

Ellers har jeg veldig gode erfaringer med Gjendebu, men da med det forrige vertskapet. Glitterheim, Turtagrø og Sognefjellshytta er jeg også veldig fornøyd med. Brukte Sognefjellshytta noen ganger en periode på 90-tallet, og kom alltid sent på kvelden opp dit. Men det var aldri noe problem, nøkkelen sto alltid i døra da vi kom utpå natta.

Endret av steingrd
Oppdatert link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Nils! :D Å bli sur for noe som ikke skader noen er bare tullete. :wink: Dem blir sure av prinsipp. Det er grunnen til at jeg (ser at panda lagde en tråd også) lager en slik tråd. Når turisthyttene behandler kundene på en dårlig måte bør de få betalt med et dårlig rykte, og at folk ligger unna stedene slik at de forhåpentligvis må endre stil og gjøre det godt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med sistnevnte taler og forsåvidt de andre også.

At man snakker objektivt om hva hyttene tilbyr er bare positivt. Noen anstrenger seg virkelig for å være hyggelige mot fjellvandrere, mens andre ikke gjør det. Forskjellene er temmelig store.

Jeg har nesten bare positive erfaringer med fjellhytter, Med Leirvassbu, Gjendesheim og Fanaråkhytta som klare favoritter. Også Sognefjellshytta og Turtagrø er fine steder. Og når fjellhyttene er fulle kan man bo på Valdresflya vandrerhjem.

Dermed er det leit når noen viser at de gir blaffen i gjestene sine. Det absolutt verste stedt jeg har besøkt er Øvre Dørålsseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når turisthyttene behandler kundene på en dårlig måte bør de få betalt med et dårlig rykte, og at folk ligger unna stedene slik at de forhåpentligvis må endre stil og gjøre det godt igjen.

Hva med å sende en link til disse trådene på e-post til de hyttene det gjelder, så kan de se hvordan de oppfattes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Leirvassbu-karakteristikken. Lenge siden sist, men husker at alt var ålreit der.

Ellers vil jeg trekke fram vertskapet og atmosfæren på Grimsdalshytta. Var jo innom der på Hjerkinn-Rondaneturen før påske. Vertskapet sto i døra og ønsket oss velkommen med varmt håndtrykk. Her skulle gjestene føle seg hjemme, og sånn ble det også! :?

Ellers foretrekker jeg stort sett å telte langt unna allfarvei. Man kommer nærmere naturen da, og frihetsfølelsen er total. Jeg hadde aldri orka å telte rett ved ei turisthytte, da er poenget borte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiterstulen vet nok om at de er diskutert på fjellforum:

http://www.spiterstulen.no/lenker.htm

Det er nå i alle fall ikke slik at alt er bare negativt med Spiterstulen. Bl.a. prismessig ligger de på en del ting langt under Leirvassbu som priser seg forholdsvis høyt. I følge folk som gikk hytte til hytte i sommer var dessuten maten bedre på Spiterstulen. Sammenligningen av frokosten på Leirvassbu og Spiterstulen var visstnok som å komme fra en "husmannsfrokost" til en "herregårdsbuffet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jeg nødt tilbake dit på grunn av 2000-metersamlingen. Nesten en god grunn til å droppe resten av samlingen på grunn av Spiterstulen.

Nå har ikke jeg vært i området, men det burde vel være mulig å finne en teltplass med passelig beliggenhet i stedet for å benytte seg av spiterstulen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært i området, men det burde vel være mulig å finne en teltplass med passelig beliggenhet i stedet for å benytte seg av spiterstulen?

Det siste jeg gjør er å overnatte på Spiterstulen. Men jeg er nødt til å sette igjen 50,- for bom/parkeringsavgift. Jeg blir bare i dårlig humør av å være inne på det stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg gjør er å overnatte på Spiterstulen. Men jeg er nødt til å sette igjen 50,- for bom/parkeringsavgift. Jeg blir bare i dårlig humør av å være inne på det stedet...

Veien er en privat fjellvei på 18 km av relativt god standard. Synes ikke 50.- er spesielt dyrt for dette :shock: Ikke noe problem å bestige alle 2k topper rundt Visdalen uten å kjøre opp dit. Med telt og litt bedre tid går det fint :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien er en privat fjellvei på 18 km av relativt god standard. Synes ikke 50.- er spesielt dyrt for dette :shock: Ikke noe problem å bestige alle 2k topper rundt Visdalen uten å kjøre opp dit. Med telt og litt bedre tid går det fint :D

Har ikke klaget på at prisen er dyr, men 50,- hjelper uansett bedriften. At veistandarden er god får stå for din egen regning, jeg synes den er helt vanlig Jotunstue-standard verken bedre eller verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig når det gjelder at fruen på Spiterstulen er i konkurransen om Norges sureste. Har hatt et fantastisk møte med Nerdalshytta i forfjor hvor en svensk bestyrinne skapte kjempestemning og var hyggelig hvert sekund av oppholdet vårt der. Også på Geiterygghytta, hvor Jan Eira disker opp med selvjaktet/-slaktet eller -fisket mat og varme rundstykker til frokost som den danske kokken Gregor har laget, og dessuten villig svarer på spørsmål etc. Da jeg var der sist ringte en gruppe på 30 personer ca kl 18 og varslet sin ankomst om en time, og hans svar var at han likevel skulle diske opp med 3 retters middag etc på så kort varsel. (Han hadde fra før 4-5 gjester, så en kapasitetsøkning på 30 uvarslede gjester er ganske imponerende). Ellers vil jeg slå et slag for Sikkildalseter, som alltid er kjempehyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange minnerike og fine opplevelser på nesten samtlige hytter. Kan faktisk ikke huske noe spesielt negativt angående service. Knirkefrie opplevelser, men skal litt ekstra service nevnes husker jeg:

* Nybakte boller og kakao ved ankomst på Fanaråkhytta

* Vertskapet på Krækkja som reåpna kjøkkenet kl 23 og disket opp med karbonader og speilegg etter tur gjennom snøstorm.

* leirskole på Spiterstulen, mitt vekkelsesmøte med fjellet. Fire dager fullspekket med opplevelser, historiefortellinger og turer.

*Leskende selvbrygget øl på Skogadalsbøen ved ankomst (er vel service det også?).

*Egen omvisning i Gjendinehytta, når man tilfeldig nevnte det i resepsjonen på Gjendebu.

Når det gjelder Spiterstulen, har mine opplevelser vært positive over ett tidsspenn på ca 30 år (ca 10 besøk). Nevner kort følgende:

* leirskole - meget bra opplegg.

* senhøstes : Vertskap spurte hvor vi skulle på tur, vi nevnte Galdhøpiggen. De sa det var isete forhold på breen og lurte på om vi var utstyrt for det. Noe vi ikke var. Da måtte vi bare låne utstyr av dem, og det endte med at vi fikk låne stegjern, økser og tau helt gratis. Og med ønsker om god tur bak oss, la vi ivei..Det må da vel være fin omtanke for gjestene ?

* senhøstes : etter lang tur over Galdhøpiggen og Glittertind samme dag, ble vi invitert til sofakroken bak kjøkkenet for hyggelig prat og servering av vin.

* i vår : etter natt i telt med mye vind, fikk vi høre at de hadde tenkt på oss som lå ute, og om vi hadde fått sovet, og etter dagens tur fikk vi tilbud om både dusj, badstu og basseng - free of charge.

At de har klare grenser for teltplass og tar 50 kr for å drifte veien ser jeg ikke som noe grunn til kritikk overhodet. Som telter har man tilgang til eget toalett, dusj, vask m.m og avstand til hus har bl.a. med brannsikkerhet å gjøre. Og 50 kr er det vel ikke mye for å komme helt til fjells på grei vei i krevende terreng.

Det som har irritert meg på hyttene er ikke vertskap/service, men i stigende grad støyende, rødvinsdrikkende en-gang-på-tur-i-året-gjengene, "fintfolk-i-grønn-skinnnickers" som kommer sist på hytta, men forlanger seng fordi ikke alle har husket å skrive seg inn i hytteboka eller han som alltid rusler og romsterer klokka 5-6 om morgenen med spikersko 8) . Måtte bare få sagt det, selv om det var off topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Koselige hytter Rondane: Grimsdalshytta, Rondvassbu og Bjørnholia.

Mindre hyggelig: Dørålseter (tror det var midtre)

 

Koselige hytter Hardangervidda: Tuva, Fagerheim, Stigstuv, Rauhellern, Sandhaug, Litlos, Heinseter, Mårbu

Mindre hyggelig: Krækkja, Kalhovd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus.   Fikk en gang lyst til å ringe hjem fra Sandhaug.  Gikk derfor to timer mer enn jeg hadde tenkt.    Etter ringingen begynte det å regne og jeg falt for fristelsen til å spørre:   "er det mulig å få et rom hvor jeg og hunden min kan overnatte"   Svaret var "nei" og da sa jeg "neivel da får vi dra å sette opp teltet" var det plutselig et rom ledig.    

Neste morgen spurte jeg om å få kjøpt et brød, hvilket jeg fikk, men ble temmelig lang i maska da brødet ikke bare var oppskåret, men det hadde også ligget et par timer fremme ved frokostbordet.   Det var da blitt tørt, og etter en dag var det bare å kaste det.     Aldri mer Sannhaug.     Og siden jeg aldri før har tatt inn på en hytte, vil jeg nok også i fremtiden holde meg til teltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Gjendebu er blitt meget bra etter ombyggingen og etter at Lars Hilde har overtatt. Det var koselig på Skogadalsbøen da han regjerte der, og den gode atmosfæren har han tatt med seg til Gjendebu.

Veldig smart var det at en kunne gå rett inn på tørkerommet (stor kapasitet) utenfra og videre inn i gangen når en hadde fått av seg det våte tøyet. Det holdt gangene rene og tiltalende.

Maten var også veldig god.

 

Gjendebu har sjarm i den gamle peisestua. Men det er mye folk som ankommer med båten og sliter med kleptomani. Om det er nissen eller tilreisende vites ikke, men her burde DNT anskaffe låsbar oppbevaring, samt opplyse om at den generelle moralske kompassnåla er i ferd med å peke feil vei hos enkelte. Ellers lite imponert over det de kaller 3-retters middag til flere hundre kroner. Der er eksempelvis Glitterheim milevis foran. Skal du kose deg med bra mat på Gjendebu, ta med sjøl. Da undertegnede var innom var det kun Lars sjøl som kommuniserte på norsk av personalet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det sagt; min erfaring fra hytta er at enten så blir du likt, eller så blir du ikke likt, og for oss "søringer" kan oppførselen være litt for ærlig for vår vante smak. Jeg glemmer ikke hvordan han pent satt på plass en middelaldrende gjeng som ønsket noe annet enn sovesal..hehe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med arbeidserfaring fra psykiatrien, syntes jeg dette var en ugrei og stigmatiserende beskrivelse og oppfordrer til omskriving. 

 

Innlegget mitt blir endret i ettertid.

 

Det sagt; min erfaring fra hytta er at enten så blir du likt, eller så blir du ikke likt, og for oss "søringer" kan oppførselen være litt for ærlig for vår vante smak. Jeg glemmer ikke hvordan han pent satt på plass en middelaldrende gjeng som ønsket noe annet enn sovesal..hehe...

 

 

Ja, har forståelse for at han isolert sett kan oppfattes som morsom på samme måte som feks Atle Antonsens figurer som klikker....

At han kan ødelegge opphold for utallige gjeter hvert år uten at DNT gjør noe med det har jeg mindre forståelse for.. 

At du "enten blir likt eller ikke likt" etter hans førsteinntrykk gjorde iallfall at min middag på turisthytta hans ble ødelagt for andre sommer på rad, og dette pga absurde raseriutbrudd mot andre gjester enn meg selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne gi plusspoeng til 

-Fondsbu, for at Solbjørg klarer å holde koken og iveren, og beholde det personlige i ei stor hytte med mye besøk

-Glitterheim, for nydelig mat, herlige bestyrere og personlig service.

-Grimstdalshytta, for trivelige og jordnære bestyrere som husker gjestene og trives i jobben sin. 

-Bjørnhollia for det samme, samt bonuspoeng for maten!

Plusspoeng går også til Sognefjellshytta og Raudbergstølen, etter et særdeles trivelig besøk i sommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra som er skrevet her, men jeg har lyst til å fremheve Nørdstedalseter.
Koselig plass, folk og mat som passer i mengde og kvalitet for fjellfolk!
At plassen kan brukes som utgangspunkt for et utall av fine turer i et nesten mennesketomt område gjør det ikke dårligere!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.