Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av rifle


determined

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med anbefaling av rifle. Jeg er helt fersk som jeger, tok jegerprøven i vår og har prøvd å skyte med lånt rifle på banen et par ganger.

Er blitt anbefalt å kjøpe kaliber 6,5x55 som nybegynner rifle. Skal være litt all-round rifle både til elg, rådyr og storfugler.

Men så var det merke på rifla og kikkert.

Etter som våpen er litt fremment for meg håper jeg å få litt innspill her før jeg går til forhandler. Greit å vite litt før en skal diskutere med (forhåpentligvis) fagfolk.

Tenkte å legge meg et sted mellom 8.000-12.000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp ombygd Mauser hos Magne Landrø.

Du får et våpen som tåler mye, virker hver gang og som har vist seg dugelig (1939-1945)

I høyere prisklasser finnes f.eks Sauer i nevnte kalliber.

Et mauseralternativ, er å kjøpe ei banemauser (sett inn annonse i skyttertidene)

Du får deg ei bra banemauser for 1500-2000

Så får du frest spor til kikkert hos en våpensmed.

Sett på en kikkert som du mener er bra (her har jeg ikke peil)

Har du mere kroner å bruke, så få samme våpensmed til å skifte til et tynnere løp.

Du skal neppe skyte fult program på elgen, så varmgang er neppe et problem :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ser at Magne Landrø holder til i Lillestrøm. Litt langt å dra for en Nord-Trønder om en ikke er sikker på å finne det en skal ha.

Uansett forstår jeg det slik at en ombygd Mauser vil være et bra kjøp. Hvordan er vekta på en slik, varierer det med type?

Jeg antar også at rifla må tilpasses mine korte armer. Tilpasser de fleste våpenforhandlerne rifla eller må en ta de med til en børsemaker etter at den er kjøpt.

Jeg har kikket litt på Finn.no på brukte rifler. Er det flere plasser hvor brukte rifler annonseres på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta på ei rifle avgjøres av vekt på løpet, og vekt på stokk.

Et konkuransevåpen har et løp som er 19-21mm tykt, og veier mye.

Hvis du starter med ei skarpskytterrifle som utgangspunkt, f.eks Mauser M-67, kan du kappe kolben selv.

Du trenger sag, lim og skruer.

PS, man kapper midt inni kolben, ikke enden :) , og skjøter sammen.

Ring Magne Landrø og spør. De kan en del.

:evil:

Gå innom nærmeste våbenforhandler og spør. Skal være rart om de ikke leverer fra Landerøes sortiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste kjøpet i dag er nok Howa.. finnes i utallige utgaver.. på toppen plasserer du en Scmidt & Bender 1,5 - 6...

Når det gjelder kaliber er det nok hipp som happ hva du velger til den bruken du nevner, så lenge det er godkjent for storviltjakt...

Aldri hørt om Howa. Den ser mistenkelig mauser ut den låsekassen.

Ei brukt banemauser koster tross alt bare 1500-2000,- Skal du overgå den i presisjon, er det Sauer som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke hørt om howa er du ikke spesielt oppdatert på våpenfronten...

Ellers vil jeg anbefale kammeret.no for våpenspørsmål. Mye folk med masse peiling der! Tikka t3 går igjen som anbefalt våpen har jeg sett.

Hvor godt kjøp ombygd mauser egentlig er er forøvrig noe omdiskutert.

Brukte rifler finner du her:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=108

http://www.borselars.no/

http://villmarksbutikken.net/produkter/vapen/bruktsiden/

http://www.wingevapen.no/index.php?name=BRUKTE_VAaPEN_-_BRUKTLISTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Knutis... Har du ikke hørt om Howa, så...

Howa er japansk og har vært leeenge i bransjen.. De har produsert en del rifler for andre... Bl.a. Weatherby Vanguard ble produsert av Howa.. Ei forholdsvis enkel rifle... Min erfaring er at de leverer meget godt presisjonsmessig...

Ombygd Mauser er helt OK verktøy, det, men det er nå litt greit å ha et nytt våpen...

Skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ikke har Howa sjøl, men har anbefalt den for mange og de som har kjøpt er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem amerikanske rifler hvis du skal ha 6,5X55. Vet ikke om noen som produserer rifler i 6,5X55 innen ditt prisområde. Skal du jakte storfugl så trenger du presisjon. Tikka T3 er plastic fantastic, men har nesten uten unntak god presisjon rett i fra eska. Det får du som regel ikke med billige, ombygde HV-mævsere. Du bør kunne krangle deg til en komplett T3-riflepakke med et kurant kikkertsikte innen ditt prisområde hos de største nettbutikkene. Og når det gjelder 308, hvis du ikke har veldig god kontakt med noen som nesten jobber på et ammolager i forsvaret så kan du nesten se bort i fra å orge billig ammo. Det er langt strengere nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 8-12000 får du en Tikka T3 med en kikkert i mellomklassen, jeg har selv T3 lite med Meoptakikkert, så lenge du jakter i dagslys er ikke forskjellen på mellomklassekikkerter og de svindyre kikkertene som Zeiss, S&B og Swarovski så forferdelig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeger, jeg er skytter.

Kjenner ikke en hver våbenfabrikk.

Hva angår Mauser, er låsekassen solid, og presis nok. Alt som hektes på den låsekassen kan vi alltids disputere kvaliteten på. En mauserlåsekasse, med et bra løp, en tilpassa stokk, godt justerbart avtrekk samt at våpenet er "bedda" vil gi såpass presisjon, at du skal trene ekstremt mye, før våpenet blir problemet.

Børselars er forøvrig et firma jeg har langt oppi ryggen. De leverte skudd av merket Odin, til Dfs, de funka dårlig, og har levert ymse rare ting til HV, som ikke funka. Hevearmer som løsner på skarpskytterrifle f.eks er ikke direkte bra kvalitet.

Magne Landrø leverer også brukte våpen, og har endel flinke folk både i butikken, og som våpensmeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.