Gå til innhold
  • Bli medlem

Ideer til å improvisere "Mini"-stativ til Trangia spritbrenner?


Anbefalte innlegg

Jeg er eier av et trangia kjele og spritbrenner-sett. Jeg har ikke brukt dette særlig mye de siste åra, det har stort sett gått i MSR whisperlite.

Når jeg går i skog og fjell på sensommer eller høst kan man ofte basere seg på bål, men erfaringsmessig hadde det av og til vært greit å ha en liten brenner med i stedet for å fjase rundt og finne ved i regnet for å koke frokost. Når jeg drar alene og bare skal bruke brenneren "av og til" virker det litt overkill å ta med både Whisperliten og å ta med hele spritbrenner-settet. Det beste hadde vært å hatt et bittelite stativ som jeg kunne satt selve spritbrenneren på. Jeg kan selvsagt kjøpe Trangia-mini settet ( http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10701&prodid=13892 ), men det virker drøyt å betale 400 kroner for et lite stativ. Da er det kanskjebåde morsommere og billigere å improvisere noe.

Mitt spørsmål blir derfor: Er det noen som har gode forslag til hvordan man kan improvisere stativ for spritbrenner? Den bør være lett og stødig og helst fungere som varmereflektor/vindskjerm for økt effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det skal gjøres "ultra primitivt"kan du basere deg på en hermetikk boks, del den i to og borr/klipp ut hull til ventilasjon.

Lag en feste annordning til brenneren i bunn av boksen.

Skal ikke rare håndtverke til for og lage den noelunde lik det mini settet, bruk fantasien :twisted:

Dette vil jo stå stødig, men spørst hvor holdbart det er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på "make your own gear" eller "make your own stove" så får du drøssevis av treff.

Dette stativet må vel være av de aller, aller minste:

http://www.backpacking.net/makegear/gotorch-stove/index.html

Oppskriften er hentet fra http://www.backpacking.net/makegear.html

Er ikke så glad i rødsprit, men er blitt litt hekta på gass i den varme eller lunkne årstid. Spesielt trangias gassbrenner til stormkjøkken fordi man kan fyre med gassboksen opp-ned. Jeg har funnet ut at gassboksen passer greit oppi en primus litech gryte på en liter (den minste?). Dermed får man utnyttet dette volumet samt at gassboksen er litt mer beskyttet. Alt jeg trenger nå, er å mekke til en brennerholder / grytestøtte av en gammel hermetikkboks eller lignende - og vips: Ultrakompakt gassbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enkel holder laget av ståltråd.

Vindskjerming aluminiumsplate, eller stiv folie er viktigere enn en ren reflektor under.

Se bilder.

Optimal-avstanden mellom brenner og kjelebunn bør være ca 3 cm.

dsk

post-699-133474643469_thumb.jpg

post-699-133474643475_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stativet må vel være av de aller, aller minste:

http://www.backpacking.net/makegear/gotorch-stove/index.html

Oppskriften er hentet fra http://www.backpacking.net/makegear.html

Er ikke helt sikker på at jeg "hang med" på alt rundt å konstruere selve brenneren her, men stativet er jo greit nok.

Når det gjelder vindskjerm og varmereflektor, så finnes jo fortsatt denne som tilbehør til MSR:

http://cascadedesigns.com/msr/stoves/stove-accessories/heat-reflector-w/-windscreen/product

Jeg bruker den til min Coleman brenner - og den kan jo brukes til de fleste brennere. Er i en form for et alu/blikk-materiale, og kan "krølles" sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj så mange svar, dette var tydeligvis noe flere hadde tenkt på :oops:

Den West-wind varianten så jo kjekk ut. En trangia gassbrenner kan jeg vurdere på sikt også.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i den typen aluminums "folie" som MSR lager vindskjermer av? Er så utrolig lei av alufolie som rykter for et godt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor man kan få tak i den typen aluminums "folie" som MSR lager vindskjermer av? Er så utrolig lei av alufolie som rykter for et godt ord.

I sin tid kjøpte jeg min på Skandinavisk, men det er åååår siden - og da var det "hyllevare". De som fører MSR i dag burde jo ha, alternativt kunne skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en 30min-løsning jeg har gjort. Du trenger en hammer, tang, blikksaks eller en kniv du ikke er så forsiktig med og kanskje en skrustikke.

Kort beskrivning av framgangsmåten: Mål opp nødvendig hull for spitkoppen i bunnen av en stor hermetikkboks. Lag hullet litt mindre enn koppen og brett kantene for å unngå skarpe kanter, da blir hullet stort nok. Skjær seks snitt i sylinderveggen på boksen helt ned til bunnflensen, og brett annenhver bit motsatt vei. Pass på at beina blir litt lengre enn koppens bunn og at kjelestøttene blir et par centimeter høyere enn toppen av spritkoppen. Mine kjelestøtter er litt for lave, så jeg må varme opp spriten før kjelen settes på, hvis ikke slukker varmen. Endene av kjelestøttene og beina bøyes for å unngå skarpe kanter (pass å ta det med i beregningen når du kapper til riktig lengde). Finito.

Reflektor eller vindskjerm er det dårlig med her, så den bør brukes i le. En slik laget av en stor hermetikkboks med spritbrenner i passer derimot perfekt i Trangia-kaffekjelen om du kapper til bein og kjelestøtter riktig.

post-2462-133474644502_thumb.jpg

post-2462-133474644505_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflektor eller vindskjerm er det dårlig med her, så den bør brukes i le. En slik laget av en stor hermetikkboks med spritbrenner i passer derimot perfekt i Trangia-kaffekjelen om du kapper til bein og kjelestøtter riktig.

Et forslag til "modifisering" av din løsning:

Om du (som også du nevner) lager kjelestøttene høyere, og samtidig bredere = at benstøttene blir smalere, så vil det gi noe mer vindskjermeffekt. 3 ben vil alltid ha "fullkontakt" med underlaget på alle bena, i motsenting til 4 ben som "aldri" vil stå helt stødig. 3 stk ben vil også være "lettere" å plassere på et underlag som, ute i naturen, aldri er flatt.

Litt avhengig av str. på boksen man bruker som utgangspunkt (godstykkelse) så vil nok ca. 2 cm bredde på bena være tilstrekkelig - Skal jo kun tåle vekt av kjelen m/innhold. Har man godt egnet kappeverktøy, kan også benene "spisses/kones" så de smalner mot bunnen (underlaget). Samtidig vil da kjelestøtten bli bredere i toppen.

Toppkanten kan man slipe "sagtannet", slik at ikke kjele/panne sklir av like lett - og lage noen "åpne" felter i slik at flammene kommer ut rundt kjelen.

Noen som har forslag/ide´til egnet boks/emballasje i en form for alu.materiale som tåler å bli bøyd til en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor man kan få tak i den typen aluminums "folie" som MSR lager vindskjermer av? Er så utrolig lei av alufolie som rykter for et godt ord.

Sånne engangspanner du får til stekeovnen / grilling bør duge greit. Noen cateringfirma leverer også ut mat i bokser av supertykk alu-folie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.