Gå til innhold
  • Bli medlem

Eventyrisen med barn


Christopher

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Mange bruker vel 7 års aldersgrense i taulag (betalt guide). Sjekk dette med Spiterstulen.

Var selv på eventyrisen for 4-5 år siden, sen august, mildt og mye regn, ekstreme forhold på breen med speilblank is. Med de sløve broddene som deles ut ble det en lite hyggelig opplevelse. Vi gikk vel max 200m oppå breen før vi snudde, og da var vi vel 3-4 timer på breen ;)

Bare noen få dager tidligere var det helt andre forhold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Eventyrisen i september ifjor og då var forholda veldig gode. Stort sett bare blåis i nedre del (som vel er det aktuelle området). Stegjern og isøks var nødvendig, hadde vore vanskeleg med brodder. Dei første områda innpå isen var lette, så det burde går greit. Men lenger innpå blir det vanskelegare.

Anmarsjen opp går på forholdvis bra sti, men det er jo litt høgdemeter opp dit.

Har du god tid og ein motivert sønn, så trur eg at det kan bli ein grei tur. Eg ville ikkje hatt forhåpningar om å gå langt inn på Eventyrisen, men ei fin breoppleving blir det nok uansett.

Viss du ikkje går med førar, så må du sjølvsagt vurdere kva som er forsvarleg sjølv. Er vel vanleg å gå i taulag i Eventyrisen (3 eller fleire i kvart lag), iallefall gjorde alle det når eg var der.

Link: Bilder av bl.a. Eventyrisen på breogfjellsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt skeptisk til dette dersom sønnen din aldri har hatt noen erfaring hverken med pigger under skoa eller is. 6 høres litt lite ut. Et vanlig taulag kjører et visst driv gjennom isen og det kan bli en del stressfaktor ut av det. Har dere anledning til å danne deres eget taulag, alt. leie fører bare for deres gruppe blir det noe annet, for da kan alt tilpasses hastighet og ferdigheter hos din sønn.

Tenker du på en ordinær tur med fører fra Spiterstulen, burde du forhøre deg med Spiterstulen først, men som sagt - Jeg syntes 6 hørtes litt ungt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger i den alderen er SVÆRT forskjellige, noe tv/data/playstation/gameboy osv må ta skylden for. En 6-åring med god motorikk kan være mye bedre rustet enn en 9-åring med dårlig motorikk. Far er nok den rette til å vurdere om sønnen har "get-it", dvs lærer seg nye ting fort. Noe annet er om andre i taulaget (eller de som arrangerer) aksepterer en 6-åring.

Også svært individuelt hva man tør. Kan nok fort bli skummelt å gå langs flere meter dype sprekker.

Tror nok jeg ville valgt en lettere bre som førstereis, en med færre sprekker. For å prøve breutstyr/tau, å få lært basic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.