Gå til innhold
  • Bli medlem

Illeluktende Gore-Tex sko - kan Lundhags være redningen??


tomjac

Anbefalte innlegg

Annonse

Svetter mye på bena, derav ofte kald på vinterstid :evil: , men med tanke på lukt så bruker jeg talkum i sokkene :) 1 boks "Johnson baby pudder" putt ned i sokk, åpne dysa og 4-5 dunk. Samt at jeg kun bruker ullsokker. I jaktstøvlene så bruker jeg hovedsaklig Härkila extreme. Tror det er 70-80% ull. Har ikke slitt nevneverdig med lukt i støvler etter at jeg begynte med talkum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte et par ullsokker på Platou som jeg har brukt i rundt 3 uker, i tillegg til et gammelt par jeg har (billigpar). I dag hang begge på tørkestativet så da måtte jeg ta Ulvangsokkene. Og dermed luktet det jævelskap av støvlene etter en tur på vel 3 timer. Ulvangsokkene går i bosset, de er definitivt grunnen til stygg lukt i mitt tilfelle. Dette paret er ikke så mye brukt heller. Har et par lange/tjukke Ulvangsokker som brukes om vinteren, de går samme veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hang begge på tørkestativet så da måtte jeg ta Ulvangsokkene. Og dermed luktet det jævelskap av støvlene etter en tur på vel 3 timer. Ulvangsokkene går i bosset, de er definitivt grunnen til stygg lukt i mitt tilfelle.

hmm, interessant... ikke bare lager de vond lukt, de er også de helt klart minst holdbare sokkene jeg har.

Sliter hull langs siden nederst på de fort som f..., særlig de grå, tynne "liner" ullsokkene til Ullvang dette skjer med.

Har forøvrig noen bambussokker (kjøpt i Sverige, husker ikke hvilket merke) som er de beste jeg noen gang har hatt. Både mykere i stoffet og mer slitesterke enn noen av ullsokkene mine. Virker ikke å stinke særlig heller. Leste et sted at bambussokker tørket sent, men jeg har erfart det motsatte med mine par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosent med ull har mye å si for hvordan sokkene lukter. Jeg prøver å bruke sokker i støvlene som har rundt 80% ull. Ullvang spesial har vel bare 60% tror jeg. Det er det samme med superundertøy. Lukter helt j..... Ull har evnen til delvis å "vaske" seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før mine Gore-Tex sko er utslitt må jeg kaste de pga utrolig dårlig lukt. Jeg blir veldig fort varm på beina og svetter derfor tilsvarende dette er nok grunnen for lukten.. Bruker som regel Ulvang ullsokker.

Jeg er veldig flink til å lufte skoene godt etter bruk, men over tid blir lunkta for ille og jeg kan ikke ha de i hus.. Hehe.. Det blir noe dyrt i lengden og hive 2000,- sko hvert år..

Har du noen tips til meg??

Jeg har prøvd diverse spray'er som jeg har fått kjøpt i min lokale skoforetning. Har vasket skoene innvending med varmtvann og Zalo (tips fra en av de lokale foretningene). Hatt skoene i frysa for en uke.

Har lenge hatt lyst til å prøve Lundhags Syncro, men tør nesten ikke kjøpe en sko til 4000,- for så å måtte kaste den når sesongen er over.. Noen som vet om Lundhags er bedre mot dårlig lukt?? :D

Gore tex sko/støvler Bør vaskes innvendig med jevne mellomrom, ikke bare for å fjerne vond lukt, men også for at Gore Tex membranen skal fungere optimalt. Det vil si at membranen skal slippe fuktigheten ut. Saltene fra fotsvetten vil over tid tette membranen slik at den slipper ut mindre fuktighet. Fyll støvlene med lunket vann til så høyt som membranen går, ha i to dråper Zalo antibakteriel, la de stå en times tid, skyll og la de lufttørke........ Dette bør gjøres i en periode da man vet man ikke skal bruke skoene på en stund ettersom Gore Tex støvler tørker sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

For å hindre eller redusere dårlig fotlukt, er det viktig først å vite hvordan det oppstår. Fotsvette, eller kroppsvette i seg selv er i utgangspunktet luktfri. Sakser her fra Wikipedia: Fotlukt er funnet å oppstå når svette på føttene holdes over lengre tid ved kroppstemperatur, og dermed får tid til å reagere med bakterier på huden. Mer presist kommer det av et tilstedeværende av isovalerisk syre, som oppstår når hvite stafylokokker (staphylococcus epidermidis), en bakterietype som er del av den menneskelige normalflora på huden, reduserer aminosyren lysin i svette. I tillegg er basillen bacillus subtilis funnet å være tilstede hos de med sterkt sjenerende fotlukt.

Så, årsaken er helt naturlig, men like fullt ubehagelig. jeg har erfart å ødelegge mange sko p.g.a. dette. Jeg brukte en tid avispapir i skoene som jeg byttet hver dag, men dette hadde den ulempen at de gikk i oppløsning og satt igjen på strømpene. Det finnes må engangs innleggsåler å få kjøpt, som jeg bytter hver dag. Jeg tar da ut disse bakteriene fra skoene og kaster dem, og legger i nye etter at skoene har tørket. Dette demper lukten betraktelig. Sålene fant jeg her: www.hollyfoot.com . Når det gjelder strømper, så er nok ull det beste, men har nå hørt at strømper laget av bambusfiber skal ha en god effekt mot vond lukt. Har ikke fått testet disse ennå, noen andre som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før mine Gore-Tex sko er utslitt må jeg kaste de pga utrolig dårlig lukt. Jeg blir veldig fort varm på beina og svetter derfor tilsvarende dette er nok grunnen for lukten.. Bruker som regel Ulvang ullsokker.

Jeg er veldig flink til å lufte skoene godt etter bruk, men over tid blir lunkta for ille og jeg kan ikke ha de i hus.. Hehe.. Det blir noe dyrt i lengden og hive 2000,- sko hvert år..

Har du noen tips til meg??

Jeg har prøvd diverse spray'er som jeg har fått kjøpt i min lokale skoforetning. Har vasket skoene innvending med varmtvann og Zalo (tips fra en av de lokale foretningene). Hatt skoene i frysa for en uke.

Har lenge hatt lyst til å prøve Lundhags Syncro, men tør nesten ikke kjøpe en sko til 4000,- for så å måtte kaste den når sesongen er over.. Noen som vet om Lundhags er bedre mot dårlig lukt?? :)

hadde samme problemet med mine fjellsko....prøvde bakepulver og såpe, frysen osv...så fyllte jeg de med klorvann og da gikk lukten vekk...men de lukter klor istedet...ikke sånn voldsomt da, bare hvis du stikker nesen nedi. Så ble det litt avfarging på innsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet med mine fjellsko....prøvde bakepulver og såpe, frysen osv...så fyllte jeg de med klorvann og da gikk lukten vekk...men de lukter klor istedet...ikke sånn voldsomt da, bare hvis du stikker nesen nedi. Så ble det litt avfarging på innsiden

Har du prøvd Natron isteden for bakepulver, du kan også prøve med sitron, blandes bare i bakepulver og vann, vannet skal være kaldt og da setter du skoene bare ute over natta, det fjærner sikkert også klorlukta. Du kan også blande i litt eddik for bedre effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for å bli kvitt lukt fra sko pleier jeg å først ha skoene i frysern i et døgns tid.

Detetter fyller jeg skoene med eddikvann som jeg lar stå endel timer,så skyller jeg og vasker med såpe,feks Zalo eller Omo.

Det funker.

Det tar egentlig bare en dag med slurv å få tåfis i skoa. Det er også ganske enkelt å ikke få det.

Mine tips er å kun bruke ullsokker med bare ull i. Ha rene føtter,gidd å vaske føttene hver eneste dag på tur. Og ha rene sokker hver dag.

Om vinteren er det litt værre å få til ,men da kan man jo ta med mange par sokker og evt. våtservietter til å vaske bena med.

Om sommeren kan man ta med litt Milo i en liten flaske og vaske sokkene i en pose,og tørke de på sekkelokket mens du går.

Gjør du det får du ikke tåfis i skoa.

...en annen ting med Goretexsko eller ikke:

En nysmurt lærsøvel er mye tettere enn en GT-sko. En nysmurt GTsko er enda tettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg vet at man ikke skal bruke skotørker på fjellstøvler i skinn. Men de blir ødelagt av å råtne med fuktig goretex fór og lukter fermentert massegrav.

Er det verdt "faren" en skotørker medfører? Jeg har aldri sett negative effekter av å tørke på badegulv, selv om dette også frarådes. Mennde tørker ikke fort nok det til å unngå forråtnelses-stank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanken kan oppstå også om du tar på støvler som er fuktige, det lukter da massegrav når du skal ta de av. Eddikvann som nevnt i siste gamle post funker fjell. Langrennsstvler er spesielt utsatt for å bli fuktige, tørkes ikke de skikkelig mellom hver gang de brukes er det ikke lenge før det lukter bjønn. Har brukt eddik på flere typer støvler, har ikke vasket de med noe etterpå for å få bort eddiklukta, den forsvinner likevel. Kan dog skylde støvlene i lunkent vann fra dusjen for å skylle de og så tørke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffi i en eller annen form for innpakning og legge ned i for å ta bort lukten funker muligens.
Kattesand i en eller annen form for innpakning og legge ned i for å ta bort fukten funker.
Kan brukes i bilen. Legges under setet for å ligge ut av veien.
Tørka lavendel i en eller annen form for innpakning og legge ned i for å ta bort lukten funker muligens.

Endret av HannKatta
Typo...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mareng skrev:

Jeg vet at man ikke skal bruke skotørker på fjellstøvler i skinn. Men de blir ødelagt av å råtne med fuktig goretex fór og lukter fermentert massegrav.

Er det verdt "faren" en skotørker medfører? Jeg har aldri sett negative effekter av å tørke på badegulv, selv om dette også frarådes. Mennde tørker ikke fort nok det til å unngå forråtnelses-stank.

Her er den enkle og greie løsningen. En skotørker som ikke tilfører for mye varme. Forringer ingen sko. Er et anerkjent og velprøvd produkt på andre fora jeg frekventerer. Har hatt den samme selv i 4 år elns. Stillegående er den også.  https://www.oslosportslager.no/produkt/therm-ic-thermicare-refresher-stoveltorker-7011.aspx . 

Har den på XXL også ser jeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker mine Alfa støvler innvendig når det behøves. Problemet her på vestlandet er at det er ganske vått i marka og foreks. om høsten under jakten , kan jeg oppleve at støvlene er våte i dager og uker. Og pga. den fyldige innerlineren og pløsen , surner de noen ganger før de tørker.  Da tar jeg dem opp i dusjen med noe vaskemiddel og vasker dem grundig innvendig og skyller godt. Så er det å umiddelbart fylle støvlene med avispapir som tas ut etter en halvtime kanskje for så å fylle på med friskt tørt papir. Etter å ha byttet papir noen ganger i løpet av kvelden , putter jeg i tørt papir før jeg køyer. Og dagen etter er støvlene så pass tørre at de kan løft tørke uten å surne. Og da dufter de eple...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jakter på vestlandet lar jeg alltid Thermacell-skotørkeren stå i skoene om natten. Da har jeg alltid tørre og fine sko om morgenen. Har heldigvis 230V i campingvogna der ute i skauen.  (Kun få uker igjen til hjortejakta nå og det gledes!!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktbua vår i skogen er ei gammel arbeidsbrakke ,påmontert ett spikertelt. Det er mer enn en kilometer til nærmeste strømpunkt. Og med mye regn blir det mye klestørk i bua , med det til følge at det blir dårlige tørkeforhold i løpet av ei jaktuke. Støvlene kan være ganske fuktige om morgenen noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 7.27, SnorreL skrev:

Her er den enkle og greie løsningen. En skotørker som ikke tilfører for mye varme. Forringer ingen sko. Er et anerkjent og velprøvd produkt på andre fora jeg frekventerer. Har hatt den samme selv i 4 år elns. Stillegående er den også.  https://www.oslosportslager.no/produkt/therm-ic-thermicare-refresher-stoveltorker-7011.aspx . 

Har den på XXL også ser jeg

Kjøpte denne og har vasket skoene i eddikvann. Vi får se hvordan det går. De får vel en omgang med mild klorin også og en ny tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, erlings skrev:

For å gå tilbake til første innlegget. Finst det butikkar som sel Lundhags her i landet?

Ser at nettbutikkane Outnorth og Fjellsport har bra utval.

For de som bor i nærheten av eller ofte kjører forbi Lillehammer har Swix, som eier Lundhags nye flotte store lokaler rett ved E6 nord for byen. Der er det butikk og egen outletavdeling der man får kjøpt veldig mye av alle merkene Swix eier - både turtøy og utstyr, og ikke bare skismørning og staver. :)

Har forøvrig den skotørkeren @SnorreLnevner over her, og den er veldig fin. Blir ikke veldig varm og fjerner vond lukt. Veldig fornøyd med den. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.