Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på pakksekk


Boblen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg pakksekker for å ha i ryggsekken. Ryggsekken er 90 liter. Tenkte på å kjøpe flere vanntette pakksekker i ulike farger for å få mer system i sekken og i teltet. En til klær, en til mat, en til sovepose og telt osv. Jeg er usikker på hvilken størrelse jeg bør velge (oppgitt i liter). Noen forslag/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs lit på volumet på soveposen etc. Men selv bruker er en 13 liters komprimerbar pakksekk til min 3 sesongs sovepose, til 3 mannsteltet bruker en 20 liters komprimerbar pakksekk, men da ligger stengene i egen pose.

Har kjøpt de fleste pakksekkene mine her:

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/stuffsacks_and_drybags.html

Du får trekt ifra den engelske momsen vist du registrerer deg, frakta tar litt lang tid om du velger det billigste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker det meste av utstyret mitt i slike pakksekker i ulike størrelser. Jeg bruker SeaToSummit og Lifeventure, og har vel inntrykk av at Liveventure er hakket mer solide. Jeg har en 20 liters sekk til teltet, en 10 liters til soveposen (liten og lett komprimerbar dunpose), en 5 liters til smått og stort og en 15 liters til klær osv. I tillegg har jeg en liten 2-liters til førstehjelpsutstyr. Vær oppmerksom på at når man pakker på denne måten kan det bli vanskeligere å pakke sekken optimalt siden det blir luft mellom pakksekkene og dermed uutnyttet plass. Jeg pleier å løse dette ved å stappe vanntette ting (stormkjøkken, bensinflaske osv) innimellom pakksekkene slik at minst mulig plass går til spille.

Maten har jeg forøvrig i vanlige bæreposer fra butikken, rett og slett fordi det har en tendens til å bli litt søl i matposen når man har vært på tur en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ofte mindre pakkvolum når du trøkker teltet nedi en pakksekk og presser luften ut + lettere og stappe teltet nedi en romslig pakkpose en det trekket som fulgte med.

Har hørt at dette ikke er bra for glidelåsene. Det er derfor ingen telt leveres med kompresjonspose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere teltet i pakksekk?

Selv om jeg pakker teltet slik at ytterteltet ligger rundt innerteltet, har jeg erfart at innerteltet blir vått hvis det regner hele dagen og teltet er pakket utenpå sekken. Det var for å unngå dette at jeg først begynte å pakke det i vanntett pakksekk. Senere har jeg funnet ut at det stort sett bare er første dagen at dette har noe for seg, da teltet etter en regnværsdag/-natt uansett vil være vått inne i pakksekken da man som regel ikke har helt tørt telt ved avmarsj. Jeg har likevel fortsatt med "praksisen" da pakksekken er mer solid enn den medfølgende teltposen og i tillegg er litt større og lettere å få teltet nedi hvis man er kald og våt på henda. Vinterstid dropper jeg både pakksekk og teltpose og ruller teltet sammen, slår en rem rundt og legger det i pulken.

Når det gjelder stapping av telt har jeg hørt at noen telt (tror det spesielt gjelder lettvektstelt) med fordel kan stappes ned i trekket (dog muligens ikke komprimeres med kompresjonsremmer) av samme grunn som at soveposer skal stappes, altså at fibrene ikke har godt av slitasje på samme sted over lengre tid.

Edit: Jeg mente å huske at Bergans Kompakt (jeg eier ikke dette teltet selv) har kompresjonstrekk, og det stemmer:

(Fra www.bergans.no) "Inkludert i vekten følger kompresjonstrekk, rikelig med plugger og bardunsnorer. Vekt ca 300 g".

Det behøver jo selvsagt ikke bety at kompresjonstrekk ikke er skadelig for teltet på sikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt forskjellig.

Har et sett med pakksekker kjøpt på Prima Villmark. Er 3 stk i pakken på 5, 10 og 15L. kr199 på tilbud

http://www.prima-villmark.no/goxpage00000021dbp8065.html

De har ikke ventil. Synes de er greie å pakke i. En med sovepose, pute og litt, en med div klær, en med mat som ikke tåler vann, mat til bikkja etc. og som regel selve primusen.

Er ok å pakke i de selv om de ikke har ventil.

Så har jeg en 40L med ventil som jeg bruker på kanoturer som regel. Da har jeg en litt mindre ryggsekk og stropper fast denne løs med godt med luft i så den flyter.

Har i tillegg vanntett kameramappe med "linse", og en mindre vanntett lomme til mobil, bilnøkkel etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at dette ikke er bra for glidelåsene. Det er derfor ingen telt leveres med kompresjonspose.

Om ein pakkar teltet i ein pose og komprimerer denne forsiktig, eller ein pakkar teltet ned i sekken og trykker det kraftig saman der, vert nok ikkje så store forskjellen :shock: Sjølv gjer eg det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar. Jeg har stor sekk og kløv på hunden, så jeg trenger ikke/liker ikke å komprimere. Jeg kommer derfor bare til å kjøpe vanlige pakksekker. Jeg padler også litt med kajakken og kjører motorsykkel, så det kan være greit å ha vanntett pakkpose i den forbindelse også. En viktig grunn til å kjøpe pakksekker er å få system i sekken/teltet. Føler meg litt harry når jeg drar opp av sekken remaposer og søplesekker med ting og tang som blir liggende rundt omkring i og utenfor teltet :shock: Skal kjøpe settet på Prima Villmark som ble anbefalt. Kommer også til å kjøpe en sekk på 25 liter og en sekk på 35 liter på ebay i ulike farger til rundt 70 kroner stykket fraktfritt, så får vi se om det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Kommer også til å kjøpe en sekk på 25 liter og en sekk på 35 liter på ebay i ulike farger til rundt 70 kroner stykket fraktfritt, så får vi se om det blir bra :shock:

Det var ingen upris, kan du gi meg linken til de sekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.