Gå til innhold
  • Bli medlem

Satmap active 10, pluss og minus?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en Satmap Active 10, men lurer litt på evt. plusser og minuser? Jeg ser på det og ha et elektronisk 711 kart, som et stort pluss, men igjen, så koster det 6000 kr. for kart over hele norge, noe som er litt stivt, spør du meg. Lurer på om andre har brukererfaringer eller andre innspill i forhold til denne GPS, evt. andre GPS'er de ville foretrukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt Satmap 10 i over 1 år. Har begrenset erfaring med andre GPSer (min gamle Garmin er enførstegenerasjons GPS). Liker den store skjermen spesielt godt. De fleste GPSer har mye mindre skjerm. Jeg synes Satmapens skjerm akkurat er stor nok til å få med den informasjonen du trenger i leslig form på tur. Liker også at informasjonen på kart og GPS er lik (så vidt jeg vet har kartene blitt bedre på konkurrentenes GPSer). Det er litt plunder og sette seg inn i menysystemer ol, men det går greit (gjelder vel alle GPSer). Satmap oppdaterer software regelmessig.

Batterikapasiteten på medfølgende oppladbare batteri er nok til ca en dags vandring med GPSen på hele tiden. Som ekstrautstyr kan du kjøpe en konverter for AA-batterier. Så batterikapasitet er ok.

GPSen har fuska et par ganger. Ordnet seg med reset. Min GPS har spesielt en knapp som er hard. Dette er også nevnt i anmeldelser, og kan være fryktelig irriterende. Hvis du legger GPSen i lomma går den lett over til planleggingsmodus (det trengs bare litt berøring på "spaken"). Muligheten for å bytte ut frontdeksel på Satmap 10 er i utgangspunktet en god ide. Dessverre er ikke glasset helt vanntett. Det danner seg lett kondens mellom glassene. Dette er en alvorlig svakhet. Om vinteren frykter jeg at det kan danne seg is mellom, så en ikke ser noen ting. Jeg leverte inn den første Satmapen pga kondensen. Den neste var desverre ikke bedre. Problemet med kondens oppstår bare i spesielle værtyper, men vått gråvær er jo vanlig i fjellet, og er den værtypen som jeg oftest bruker GPSen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke om man har muligheten til å installere kartene på PC'en slik at man kan planlegge turene på en stor skjerm. Hvis denne muligheten ikke er tilstede er det et stort minus slik jeg ser det.

Et annet minus når man kjøper en gps som ikke er i utstrakt bruk er at man ikke finner så mye informasjon på nettet.

Pluss: Såvidt jeg har skjønt bruker den topografiske kart som er temmelig lik papirkartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg stiller store spørsmål til Satmap active 10 i det hele tatt kan kalles vanntett! Jeg betviler nå sterkt at den har en vanntett konstruksjon!

Jeg har brukt 3 stk i år. (fått ny ved hver reklamasjon hos xxl).

Og ingen av de har tålt mere enn maks 2 dager med regn. Nå ligger Satmap nr 3 her på stuebordet etter en tredagers tur i Setesdalsheiene full av kondens....

Hvis ikke jeg får hevet kjøpet blir det til å ha den inni Ortlieb kartmappa fra nå av.........

Jeg oppfordrer nå alle Satmap active 10 til å teste sin, (finn salgskvittering først) ved å legge gps en i dusjen la det "regne" forsiktig ned på den en 5 min tid.

Hvis den er vanntett burde den tåle såpass... tør våge påstanden at dette er noe den ikke vil klare, vann vil nå inn i elektronikken!!!! løp å reklamer...

Min tåler ikke regn utendørs iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er i hvertfall vanntett....har aldri hatt noen problemer. Det eneste er at det kan komme litt dugg og fuktighet under det utskiftbare front dekselet av og til ,men aldri inn i selve gps`n.

Men det gjør den til gjengjeld nær ubrukelig. Det er i tåke og dårlig vær du trenger den mest. Jeg har forøvrig levert inn min igjen. Den harde knappen har blitt enda værre, og problemene med fukt enda større.

Det er forøvrig merkelig at ingen av de 5-6 anmeldelsene jeg fant på nettet nevnte problemet med fukt under dekslet. Harde knapper var nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med fukt under deksel er en gjenganger på active 10, et moment er at det i visse situasjoner hemmer sikten, det andre er at plast dekselet ligger helt innpå skjermen, dvs at plastdekselet ikke tar imot for trykk. Resultat: knust skjerm... med kun et par millimeter mere klaring ville den vært langt mere solid.

Greit nok at det kan kjøpes ekstra deksel, men hvis en skal løfte av for å tørke på skjermen tror jeg ikke det vil ta lang tid før den er ripete den og...

Jeg bruker gps veldig mye til navigering i kano i tussmørke (fiske), så når kommer det et rødt eller grønt deksel til nattbruk? skjermen er altfor lys på laveste lysintensitet. Og det ødelegger nattsynet mitt:)

Knappene er harde, og den går lett over i planleggingsmodus... Men det verste er at jeg liten tro på at den er like vanntett som Garmin. Som er IP klassifisert. Noe jeg ikke tror Satmap er.

Når møkkavværet engang kommer og tåka velter innover kan jeg stole på at Satmap funker?? Min erfaring sier noe annet!

Angående hva den tåler av vanninntrenging og eventuelt hvilke belegg Satmap har for å kalle den vanntett er jeg lovet svar på av xxl på mandag som skal ringe leverandør. Gleder meg litt til svar derfra:) Vil legge ut svar derfra her.

Mye negativt dette her:) Men jeg har egentlig ikke lyst til å bytte til en annen gps:) Liker den egentlig ganske godt:) Hadde den bare tålt regn!! og med ønskedrømmen et deksel til nattbruk. Så kunne jeg levd med resten av skjønnhetsfeila noen år til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er en gammle tråd vil jeg gjerne si at:

Satmap active 10 er litt mindre Støtsikker enn jeg hadde forventa. Mistet den ned i grusen fra 50cm høyde og da var det ikke mer skjerm igjen.

til den nette sum av 750 + porto så får du en ny skjerm.

Tror dette er den beste gps en som er laget, med tanke på kart og brukeropplevelse.

Kart pakkene er billig i forhold til papirkart, 990kr, men vil nok alltid ha med papirutgaven, siden dette er en skjør gps som ikke tåler støt, men at du bærer den forsikktig rundt halsen inni den vanntette kart mappa di.

har ikke funnet noe turplanlegger til satmapen som funker til mac. leter enda....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fukt mellom skjerm, og hos enkelte også innom selve skjermen og inni enheten, med dertil feilkontakt på kanppene er det eneste store ankepunktet mitt på satmap10. Gummiforingene er rett og slett ikke gode nok, men dette avhenger selvsagt av den enkeltes bruk. Active 10 er bare "waterproof" - garmin er MIL/IP-sertifisert. Dertil kommer småting som at jeg liker vectorkart (garmin, magellan) mye bedre enn rasterkart (satmap), og at garmin som eneste leverandør (?) funker med Mac.

Riktignok må du først konvertere kartene til mac-format på en PC, men etter det er det tut og kjør. Programvaren (bascamp, mapinstaller og poiloader) fungerer også mye bedre enn det i mine øyne utdaterte mapsource.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en ruteplanlegger for SatMap, men denne er bare tilgjengelig for britiske brukere.

Kjøpte min SatMap fra UK, og registrerte den der, så jeg har tilgang til den planleggeren.

Evt prøv å gå til http://routeplanner.satmap.com/ og registret enheten din.

Det som egentlig irriterer meg mest med min SatMap er at jeg har britiske kart, og ser hvor bra de *kan* være, bare Ugland som ser ut til å ha slengt det ut på billigst mulig måte (dvs bare rastert vektorkartene sine, istedet for å legge inn vektorkart som Ordnance Survey UK har gjort).

På min britiske modell så er også de norske kartene rotert et par grader most vest (IIRC), noe som er litt irriterende, men jeg har lært meg å leve med det.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som egentlig irriterer meg mest med min SatMap er at jeg har britiske kart, og ser hvor bra de *kan* være, bare Ugland som ser ut til å ha slengt det ut på billigst mulig måte (dvs bare rastert vektorkartene sine, istedet for å legge inn vektorkart som Ordnance Survey UK har gjort).

Jeg tror dette er helt bevisst. Fortrinnet SatMap har hatt i forhold til andre GPSer har jo stort sett vært at kartet er klin likt det kartet folk har på papir.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei. Litt info i debatten. Og bare så alle er klar over det, så svarer jeg som ansatt i Ugland it Group. Hver enkelts smak og mening står det selvsagt respekt av, men jeg kan prøve å gi noe fakta om det er OK.

Satmap er vanntett, så lenge gummiportene er stengt.

skjermdekslet er avtagbart. vann kan komme på innsiden, men da tar man av og tørkker, og setter på igjen. Ytterdekslet består av nok et skjermdeksel, så man er aldri i direkte kontakt med skjerm.

Den skal tåle fall på vanlig hardt underlag fra opp mot en meter. Med gummietuiet som kommer senere i år teredobles denne høyden og vanntettheten i neddykket tilstand på en meter dyp( standarden øker. Man oppnår da en grad på IP67. En elektriker kan si dere noe om hva det betyr, men i alle fal vanntett. IP 54 nå.

Høydemålerern kan man stille til enten å måle fra satelitt eller kart. fra satelitt blir nøyaktigheten bedre jo flere som er inne, men det krever minimum 4-5. det gjelder alle GPS. fra kart nøyaktigheten 20 meter, lik ekvidistanse.

ved programvareoppdatering ( gratis på www.satmap.com versojn 1.45) så har man nattbelysning. rød bakgrunnsbelysning. eneste GPs som ikkeskjermen "flimrer" ved bruk av IR-briller.

De norske kartene lages også av Satmap, så det er ikke vi som har laget noen b-vare. se våre eiendomskart for Satmap, de er fra UGland. men som noen sier, de virkelige flotte kartene for Europa skulle vi hatt. de kommer, kjøp bare mer Satmap.

Ønsker alle en god sommer og og takker for verdifull info som ble publisert her. uansett fortegn.

mvh

for Ugland It group og Satmap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..noen som vet når sånn ca. de nye turkartene til satmap fra uglandIT kommer? Snakker da ikke om Norgesserien.

I siste Fjell og Vidde sto det en reklame artikkel at det skulle komme i løpet av 2010,men skulle gjerne vist litt nærmere når de kom,for UglandIT har jo sagt at de skulle komme med enda bedre detaljerte kart over hytte og løypenettet til DNT i mange år,men ingen ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Det finnes en ruteplanlegger for SatMap, men denne er bare tilgjengelig for britiske brukere.

Kjøpte min SatMap fra UK, og registrerte den der, så jeg har tilgang til den planleggeren.

Evt prøv å gå til http://routeplanner.satmap.com/ og registret enheten din.

Øystein

Har det skjedd noe mere angående ruteplanleggeren for oss nordmenn det siste året?

Eller fungerer det å registrere på den engelske siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.