Gå til innhold
larka

Teori om fjellstøvler

Anbefalte innlegg

På en vandring over Finnmarksvidda i sommer ble jeg stilt følgende spørrsmål; " Tror du det er sant at hver kilo fjellskoene veier tilsvarer det tre kilo av den vekten du bærer på ryggen." Hva mener du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns vel det er tyngre med vekt på føttene enn på ryggen, men må si jeg er veldig usikker på forholdet...

I USA bruker de ofte en 1-til-5 eller 1-til-6 skala (mens jeg også har hørt 1-til-3 i Norge flere ganger). Tror det er noen militære teorier som ligger bak den tankegangen. En del av det har nok med at ettersom man setter en fot i bakken og den blir stående til man løfter den opp, så må man bruke krefter på å få foten i bevegelse igjen (akselerasjon) for hvert steg, mens man som regel er i konstant bevegelse med overkroppen.

På den annen side så bruker man jo til dels andre muskler for å løfte opp foten som når man presser opp overkroppen, så det kommer jo an på hvor man er sterkest. En annen ting er jo hvordan man bærer ting. Man blir jo f.eks raskere sliten hvis vekten henger på skuldrene enn når den henger på hoften.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva er moralen?

Skal vi gå med lettere sko og heller mer i sekken?

Eller

Skal vi gå med lodd på beina for treningens del?

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant dette. Jeg har noen ankelhøye Scarpa som er utrolig lette og gode, og jeg føler (helt uvitenskapelig) at jeg orker mer med disse enn med tunge høye lærstøvler. Ulempen er at jeg ofte skal krysse bekker og myrer. Blir de lave støvlene våte er mye av vektgevinsten borte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men hva er moralen?

Eller

:)

Jeg øyner håp her. Barbeint til topps, og det går greit med 3-4 ekstra bokser øl til å erstatte væsketapet.

:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samtidig bør man ha med i beregningen at tyngre støvler (stort sett) gir bedre støtte slik at det er mulig å bære mer i sekken i ulent terreng. Jeg velger heller litt tyngre og solide støvler enn lette støvler jeg lettere kan få skader med...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men hva er moralen?

Eller

:twisted:

Moralen må vel bli å putte støvlene i sekken, slik at turen blir fem ganger så lett :)

Det var forsåvidt ikke bare en flåsete vits. Resonementet her blir fort "jo lettere jo bedre". Dersom en følger denne tankegangen, så burde vi alle gå i joggesko - eller enda mer spissformulert: gymsokker. For all praktisk anvendelse mangler det et element her. Samtidig som støvlene blir tyngre blir de også mer stabil og får en stivhet tilpasset mer ulendt terreng. Dette bør resultere i at en konsumerer MINDRE energi i f.eks ur og blokkmark. Moralen må derfor bli at en kjøper en passe kraftig sko tilpasset sitt underlag. Dersom to par sko ellers er sammenligbar, så vil det være fornuftig å velge de letteste. Det kan også være fornuftig å tenke gjennom om man trenger en lærsko eller høye skaft, noe som begge gir tyngre sko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man går jo som nevnt gjennom dette på sidene til fjäderlett.

Har du 2 alternativer, der det ene paret veier 0,5 kg (0,25 pr. sko) mindre enn det andre, så vil du løfte 250kg mindre pr. 1000 skritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva regnes som tungt og lett i støvelkretser?

Mine Forsvarets veier 1580 gram/par (ink. såler). Kan jeg komme mye under det og fortsatt ha bra støvler?

Litt avhengig av str. selvfølgelig.

Med utg.pkt. i ca. str. 43, og at vi holder oss til en "fullverdig" fjellstøvel, så vil nok en "lettvekts" modell i syntet/stoff-materiale og GoreTex kunne ligge ned mot 1100 gram.

En fullær-støvel som f.eks Scarpa S3, Crispi Besseggen ol. veier mer ca. 1600gr >. Jaktstøvler m/høyere skaft blir jo noe tyngre enn dette igjen.

Det er mange som sverger til forsvarets støvler - og er meget fornøyd med det. Er det fordi mange ikke har "tatt seg bryet" med å prøve "ordentlige" fjellstøvler....eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange som sverger til forsvarets støvler - og er meget fornøyd med det. Er det fordi mange ikke har "tatt seg bryet" med å prøve "ordentlige" fjellstøvler....eller?

Eg trur ikkje det.

Eg er nok ikkje i den kategorien som sverger til forsvarets støvler. Men eg brukar dei mykje, og eg har, og har slite ut, fleire par fjellstøvlar som du kallar "ordentlige" også. Alt til sitt bruk. Og til det eg brukar forsvarets støvlar til, er desse dei beste eg har!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme gjelder skiutstyr, "1 kg tyngere skiutstyr tilsvarer 4 kg i sekken".

Her kan det bli store variasjoner. Særlig når det er snakk om toppturutstyr, (telemark / rando)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: https://www.dagbladet.no/kultur/privat-eiendomsrett-er-elefanten-i-rommet/69692606
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Vebjørn Holmslet Astad

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Litt frå jaktåret 2017
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.