Gå til innhold
  • Bli medlem

Ruten 'Alta Via 1' i Dolomittene


Anbefalte innlegg

Hei,

En venn av meg skal gå en rute på egen hånd i Dolomittene i starten av september. Ruten heter 'Alta Via 1'. Hun har forberedt seg godt, og skaffet kart og guidebok. Er det noen som har gått denne ruten?

Deler av ruten hun tenker å gå er merket på kartet som 'vanskelig løype, kun for erfarne'. Hva vil dette si, holder det med vanlig fjellvandringsutstyr?

Jeg har lagt ved tegnforklaring fra kartet.

Mvh

Morten Løpen

post-6660-133474641723_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Dolomitene er blant de aller fineste steder en kan gå tur.

Det finnes stier og ruter av alle vansklighetsgrader.

Det er masse info paa nettet om "Alta Via 1", det ser

ut som en fin tur på god sti (stiene er jo ofte det man

vil kalle spaser-veier i Norge). Wikipedia sier det bare finnes

et vanskelig parti og at det der er en alternativ vei.

Så til spørsmålet: Den kartmerkingen du beskriver/viser betyr

som regel at det er litt bratt og eksponert, meget ofte er det

da en stål-wire etc. som dekker strekningen. Jeg er litt overrasket

over at den "offisielle" "Alta Via 1" skulle ha slik merking. Det kan

være lurt å skaffe seg et "Via ferrata kit" dersom man skal gå ruter

med denne type merking. Man trenger da en klatresele, selve "kit"

kan kjøpes i alle sportsbutikker i området, det består av et kort dynamisk

tau med en ekstra friksjonsbrems pluss to karabinere slik at du kan

gå sikret langs en slik stålwire.. En guidebok som beskriver turen

burde helt sikkert beskrive en evt. slik strekning, kikk nøye etter.

Uansett, så er Dolomitene kjent for (og full av) Via Ferrata ruter, så det

kan være en god ide å skaffe seg et slikt "kit"..

Hilsen Petter

post-237-133474641751_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått nr. 1, men bare den nordlige halvdelen av Alta Via 2 som er mer kupert og har flere vanskelige partier. Som nevnt over, betyr prikkene ofte at det på enkelte partier kan være kabler til å holde seg i enten fordi det er bratt eller utsatt. Langs en rute som AV 1 er det helt sikkert unødvendig med noe ekstra utstyr (i normalsesongen ihvertfall). I motsatt fall ville det dessuten bare vært en variant av AV 1.

Jeg var der 3. uken i september 2001. Da var det i starten en god del nysnø og litt vanskelig å finne kablene på et par parti, men desto artigere :). Jeg brukte ikke noe ekstra utstyr, selv om jeg hadde med stegjern og isøks (mest fordi jeg var i Stubai uken før og interessert i mer krevende alternative ruter).

Jeg er ganske sikker på at venninnen din ikke har noe å bekymre seg over. Hvis ho har vært på tur i norske fjell og på noen toppturer, tror jeg de prikkete delene vil bli høydepunktene på turen.

PS! Vandregruppa i DNT Oslo har tur til Alta Via 1 i slutten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for nyttige tilbakemeldinger. Jeg er sikker på at turen hennes vil gå helt fint. Hun har vært mye i norske fjell, og også på toppturer.

Jeg har også lest at det kun er et parti på slutten av ruten som skal være spesielt vanskelig. Her har hun valgt en alternativ rute. Fire steder tidligere langs ruten er også stien markert med prikker. Ved tre av disse stedene har Alte Via 1 enklere alternativer. Hun vil også spørre om informasjon på hyttene underveis.

Jeg var selv i Dolomittene i 1987. Da gikk vi dagsturer, og spesielt ved toppene 'Drei Zinnen'. Det var flotte og spennende fjell.

Mvh

Morten

post-6660-133474641941_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gått ein del nede i Dolomitane, inkludert mykje av Alte Vie 1 og 2.

På Alte vie 1 tok vi den omtalte alternative ruta på siste dag. Dvs travers over Monte Castello og Monte Caballo. Fabelaktig utsikt. Det var god sti oppover, men merkinga slutta på toppen så vi var litt usikre på ruta vidare. Det var to alternativ vidare: den eine ned ei litt guffen renne eller over ein liten topp og bratt ned frå denne. Vi valgte å gå over den siste toppen og følge "spor" nedover. Det var temmeleg laust og bratt, litt eksponert, men det går greit om du er forsiktig og godt fjellvandt. Anbefales ikkje for folk med høgdeskrekk. Stavar er til veldig god hjelp, hjelm anbefales, samt at det er ein fordel å ta på seg langbukser før ein tar fatt på mange hundre høgdemeter i steinrøysa. Eg ville nok ikkje ha tatt sjansen på å gå ned den ruta i regnvær, det blir nok lett sleipt nedover og fare for å skli. Vi overnatta på den private hytta "Malga fandes grande", Då var det ein passe lang tur over traversen og ned til bilvegen (der det går buss ned til Cortina, eller du kan gå vidare på Alte vie 2). Det er også mogleg å overnatte i den vesle hytta Bivacco Della Pace. Denne hytta ligg nesten på toppen av Monte Castello og står open for dei som ynskjer det, men låg standard (ikkje kokemoglegheit eller vatn).

Alte Vie 2 byr på eit par stadar med wire, Via Ferrata grad 1A. Dette er på ruta mellom Rif. Novolau og Passo Giau. Om du er stø på foten kan dette bli gått utan utstyr, moderat bratt. I ei regnbyge og med tunge sekker var det eit par litt utsatte passasjar syntes vi, men stort sett greit. Når ein går Via Ferrata, eller ruter med wire, er det fordel med hanskar, for eksempel sykkelhanskar. Ein må også hugse at Via Ferrata med tung sekk, er noko heilt anna enn med ein liten dagstursekk.

Reint generelt betyr "Bare for erfarne" at det er ein meir røff sti, men akkurat kor vanskeleg det er, varierer veldig. Nokre stadar var det veldig lett, medan andre stadar temmeleg luftig og smalt. I alle fall var det rimeleg utsatt på veg opp mot Pelmo fjellet, like ved Rif Venezia, og den stien har samme markering som relativt enkle fjellstier. Dei vanlege vandrestiane var generelt veldig enkle, ofte svært lettgåtte.

Vi brukte denne boka for informasjon:

http://books.google.no/books?id=avgMaXUOwlcC&dq=alte+vie+1&printsec=frontcover&source=bl&ots=1u2m7efo4t&sig=Gncn9WGI2CE9ebJH7kOUDc38PGk&hl=nn&ei=GjSISpX-DdCE-Abf5py7CQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6#v=onepage&q=alte%20vie%201&f=false

Se side 38 for Monte Castello.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.