Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer for folk flest i nærheten av Trondheim?


Randi_W

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta med jobben på tur i september og leter etter gode alternativer.

Vi planlegger en overnatting og en topp.

Tanken er å dra fra Trondheim fredag ettermiddag, og gå (evnt. kjøre) til en turistforeningshytte hvor vi skal overnatte.

I nærheten av hytta bør det være en topp som er oppnåelig for folk flest. Det inkluderer litt vonde knær, litt høydeangst og ikke verdens beste form.

Retur tilbake til samme hytte, og ned til parkeringsplass lørdag.

Er dette mulig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innerdalen i sunndal kommune er et fint alternativ. Kjør mot rindal/surnadal og ta ferga over til ålvundfjord og kjør videre til ålvundeid ( ca 2 timers biltur). Kjør så opp virumdalen til endes, her er en parkeringsplass( nerdalen).

Herifra er det ca en 45 min spasertur opp en fin veg til Innerdalen. Dere kan da velge å inlosjere dere enten på Rendølsetra eller på Innerdalshytta noen hundre meter lengre inn.

Angående toppturer er det mange å velge i, både lette og krevende. Dette vet driverne av hyttene alt om.

Om formen ikke er helt fantastisk på deltagerne ville jeg anbefale Renndalskammen eller Merrakammen. Da får dere fin utsikt mot Skarfjell, Trolla, Innerdalstårnet, Såtbakkollen osv. Anbefaler Renndalskammen pga utsikt mot fjellmassivene.

Ta en titt på denne linken ;)

http://www.innerdalen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har et knakende godt forslag til deg/dere.

Hvis du ønsker en "sentral" beliggenhet, som gjør at dere ikke bruker så mye tid på kjøring så er Storulvån et bra sted. Storulvån ligger ca 2mil fra Storlien, og det tar maks 1time og 45min dit med bil fra Trondheim, inkl rushtrafikk ut av byen fredag ettermiddag.

Dere kjører forbi Storlien, og tar av til Handøl. Fra hovedveien er det ca 30 min inn til Storulvån. Stprulvån er en kjempefin plass, som drives av Svenske turistforeningen. De har bra mat, fine rom, og en kjempeservice. På kvelden kan dere spise kveldsbuffet, som har mye godt å by på.

Lørdag morgen, etter en skikkelig god frokost, er det bare å spasere rett ut, og opp mot Getryggen. Getryggen er "husfjellet", og turen opp til ca 1400moh, tar ca 2timer hvis man ikke er i all verdens form. Det er ca 3km til toppen, og ca 650høydemeter. Fra toppen har dere kjmepfin utsikt mot Sylan, og ellers i alle himmelretninger. Turen ned tar ca 1time, og dvs at dere kan være tilbake i Trondheim i "rett tid" lørdag ettermiddag/kveld.

Sjekk link for mer info:

http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Jamtland/Fjallstationer/STF-Storulvan-Fjallstation/

Tror dette vil kunne gi dere en flott tur. Hvis været skulle slå seg vrangt, er det mange andre turmuligheter i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerdalen med Renndalskammen høres bra ut Emil. Jeg har prøvd å finne informasjon om hyttene du nevnte på nettet, men finner ikke noen priser.

Vet du ca hva overnatting på disse stedene koster? Ser de er private, så følger vel ikke samme prisene som turistforeningens betjente hytter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil skrev:

Både turen (Renndalskammen), oppholdet og maten på setra er absolutt å anbefale:)

Helt enig med deg her, men forsto det slik at trådstarter tenkte på tur i september. Har vært der et par ganger i slutten av august og da var det helt på tampen med sesongen for Rendølsetra. De driver kombinasjon med dyr og losji, og når dyra hentes ned til bygds stenges også losjidelen.

Mao det vil lønne seg å ta en telefon for å sjekke at det er åpent før man legger ivei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. er heller ikke så dumt alternativ. ca 2,5 time med bil til Nedalshytta fra Trondheim. Kjempevakkert fjell og terreng som kan gi lette turer for de som har dårlige knær. Trenger jo ikke ta toppen... Bandaklumpen og syltjønna eller langs nedsjøen er jo også fint. Eller innover mot riskgrensa evt. Nedalshytta er kjempetrivelig og kan kjøre helt fram. betjent til 20.09. link: http://www.tt.no/cabin.php?ca_id=5&action=egenskaper

Men kanskje greit å unngå helga det er Storsylen opp? blir mye folk da www.storsylenopp.com/

Alterantivt Oppdal og Gjevilvasshytta. Samme kjøretid fra Trondheim som Nedalshytta ca. og betjent til 13.09. Fint turutgangspunkt også det :)http://www.turistforeningen.no/cabin.php?ca_id=2

gikk Snydda ved Gjevillvatnet forrige helg jeg, men er fra Selbu så må si jeg har et spesielt kjærlighetsforhold til Sylan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si at dere kjører helt fram til begge disse hyttene, og at det i begge områdene er fine alternativer til litt lettere "topper" som gir mestringsfølelse og kan gi fin utsikt inn i fjellheimen.

Nedalshytta: kan prøve å gå på Bandaklumpen - det føles virkelig som en topp, men er ikke luftig (bratt) eller sylkvass for de med høydeskrekk. Alternativ som er slakere men fortsatt en fin tur med vidsyn utover fjella her er å gå langs TT stien til Vardberget - ligger et lite stykke på veien til Storerikvollen og en fin dagstur uten så vanvittig mye stigning.

Gjevillvasshytta: svahøa er kanskje kortest, min gir også godt utsyn. "Hemre"/framre/framste Gjevillvasskammen er kanskje "tøffere"....

Tror ikke du "bommer" på noen av disse, men jeg vet jo ikke hvor "ufør" de du skal ha med er i forhold til knær og høydeskrekk. Nedalshytta har kanskje det beste alternativet hvis du skal finne den letteste turen, samt også mer utfordrende turer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøre til Dovre og ta turen opp til Snøhetta (2286 moh)? Her kan dere ligge over på f.eks. Reinheim eller Kongsvold Fjellstue. Et annet alternativ er å overnatte i Oppdal sentrum. Det er vel en ca 18 mil fra Trondheim å kjøre. Snøhetta er norges høyeste fjell som ikke ligger i Jotunheimen. Det er lite vegetasjon og du går på steiner hele tiden så turen kan være hard til knærne om dere er lite fjellvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.