Gå til innhold
  • Bli medlem

Gourmetmat på tur - noen tips?


thomas@myran.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som jakta snart nærmer seg, er det på tide å finne en meny... Passe lei Real, lim og andre standardvarianter, tør jeg utfordre forumets eminente medlemmer til å komme med sine beste turmatoppskrifter.

Fortrinnsvis med bruk av bærbare enheter, både hva gjelder koking og ingredienser.

Jeg er sikker på at det finnes MANGE gode varianter med bruk av tørrmat ++++ som folk liker og som gjerne kan deles med andre.

Jeg kan åpne "ballet" med min eminente Viltlapskaus:

1 pose Toro grønnsakssuppe

1 pose potetmos

ca. 100g tørket viltkjøtt

Legg viltkjøttet i vann (over natten feks). Kok suppen som anvist, gjerne med kjøttet oppi. Når det er ferdig kokt, bland inn potetmospulveret og visp: Viltlapskaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taco! trenger ikke mer enn kjøttdeig, kryddermiks, tortillas og en sånn pose med blanda salat som du får på butikken. Kjøtt veier jo en del, men om du steiker det hjemme får du jo bort en del vekt. Ellers er biffstrimler (med potetmos og bernaise) suverent, det er jo stort sett bare fantastien som setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke det jeg har med på de lange turene, men passer godt på de kortere.

-Hvetetortillas (de minste, som passer ned i steikepanna)

-Spaghettisaus på flaske

-Mozarella ferdig revet i pose

-Løk, sopp eller annet du liker

Legg en torilla i panna, spre saus, ost og annet over og legg en torilla oppå. Stek på svak varme, snu noen ganger, til osten har smeltet. Blir en blanding av pizza og quesadilla...

Bruker du salsa i stedet for spagettisaus og har med litt rømme er ikke det dumt heller. Rømmen tilsettes etter steking :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Pannekakemix. Blåbær finner du i marka nå. Evt noe bacon ved siden av.

- Griller noen ganger kjøtt og. Fryses før turen så det holder seg. har og bakt potet i glørne.

- Potetmos-pose. Falukorv i biter som stekes. Surr i Sweet Chili på slutten.(Ikke alle som liker denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god gourmet tur:

har blitt en tradition med venner. en eller annen solskinsdag i mai skjer dette:

gå på ski(randonne) opp bakkene på geilo, kikut mot området der isfestivalen arrangeres. finner en god solkrok, ut med liggunderlag og frem med godsakene: champagne, fois gras, baguetter og jordbær.

dette er da kun en dagstur så det går fint å bære med seg.

robert

post-4450-13347464267_thumb.jpg

post-4450-133474642673_thumb.jpg

post-4450-133474642676_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vi var på tur kjøpte jeg svin indrefilet fersk. De selger dem på rema, de koster ca 100 kr halvkiloen og en pk går til to pers. De kommer plastpakka ferske i en "pølseform". På tur kapper du dem i medallionger tjukke som fingeren din og steker dem med salt og pepper + litt matolje.

Serveres sammen med hurtigris.

Dette blir godt, men litt upraktisk på lengre turer. Lite embalasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serveres sammen med hurtigris.

Svinefiletene er et godt tips, men kutter du ut hurtigrisen og heller tar med 1,5dL jasminris per pers istedenfor blir det bedre,

- etter min mening mye bedre. Jeg har veldig lite til overs for hurtigris(eneste minus er at det vil ta litt lengre tid å koke, men dette var en gourmet-tråd, så da regner jeg med at det lille som går med i ekstra brensel har liten betydning).

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er basert på klippfisk. Jeg har med noe skinn&beinfri klippfisk. Og legger den i vann i en bekk , inne i en nettinpose, over natta. Om morran er det å putte den i plastpose, og når det er middagstid blir den grunnlaget for en kjempegod backalao, på bålet eller primusen. Jeg har med en chili, en løk, en tube tomatpurre og noen tørkede tomater. Med potetstappe blir dette ett måltid for konger. Og ingrediensene veier lite og holder seg lenge. Jeg tatt med den friheten å kalle retten for Langesjø backalao. Etter stedet den ble først tilberedt. Anbefales...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar du de svinefiletene ligge et halvt til et døgn i portvin og hvitløk, får du dem overfantastiske

Marinere necesse est! Bruk en brødbposer (evt to for ekstra sikkerhet), da blir kjøttet totalt neddynket i den minste mulige mengde marinade og med minst mulig embalasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.