Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til billige kjøp i USA


røykvender

Anbefalte innlegg

Hei. Skal til Usa. Har noen forslag til gode kjøp (billigere enn i norge) man kan gjøre i USA? Jeg trenger følgende:

-Rykksekk: Bør være stabil med bører over 25kg, ellers så lett som mulig. Har nå Berghans Trollhetta 95L. Synes denne er for spinkel ved bører over 25kg. Anser Reconpack som for tung, men ellers prima.

-Sovepose: Ønsker kunstfiber. Må kunne ligge under åpen himmel i minus 15 Celcius

-Telt: Tunelltelt, lett. Trenger ikke stormmatter. Må romme 2 pers greit. 3 sesong holder, men gromt hvis det kan brukes om vinteren også.

-Andre godsaker??

Ellers vil jeg anbefale alle som er i USA å kjøpe frysetørret turmat der. Der finnes alle tenkelige eksotiske varianter. Texmex, Indisk, Thai etc.

Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Etter å ha bodd og vært i usa noen ganger anbefaler jeg følgende:

1) finn ut hvor nærmeste butikk som selger den type utstyr du leter etter før du drar. Sjekk prisnivået på denne butikken på nettet om mulig. I usa er det som i norge de store nettbutikken som er billigst. Normale friluftsbutikker selger varene til "normale" usa priser + lokal salg takst på 6-7%

2) Når det gjelder telt er kuppeltelt som gjelder i usa. Har ikke sett vanlige tunneltelt annet enn på nettbutikker.

3) Dunsoveposer kan du gjøre gode kjøp på

4) MSR primuser får du til latterlige priser (fra $69 til $109 avhengig av modell).

5) alt av goretex er dyrt dvs. ca 60-70% av norsk pris (se hjemmeside til produsenter for anbefalte priser)

6) Ryggsekker må du nok lete litt etter. Foretrukket ryggsekk i usa ser mere ut som en koffert med bærereimer

Ellers er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom akkurat tilbake fra noen uker i statene, og har handla en del godsaker..

stort sett er det snakk om småpirk, men mye holder alt fra 20-30% lavere pris til opptil 50-60%. da dsnakker vi fast utsalgspris. utover det kommer eventuellt tilbud.

det jeg ville sjekka før du drar over er om det finns eventuelle "Outlets" i området du skal besøke. jeg snubla inn på North Face sitt outlet nord for New York, og der var det veldig bra priser. litt sketchy utvalg, men likevel nok til at jeg endte opp med både telt, fleece, et utall t-skjorter osv osv.. alt for veldig lite penger.

dette er ikke snakk om dårligere varer, bare overskuddsmateriale, vareprøver og et forsøk tilfredstille amerikanernes iver etter å få handle på slike outlets. Columbia Sportswear hadde også butikk der, det samme hadde Spyder som også driver med skallbekledning(dog litt mer retta mot ungdoms-/snowboardmarkedet).

om du skriver hvor du skal hen burde det være lettere å peke deg i riktig retning for eventuelle butikker.

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for bra svar så langt.

Skal faktisk til New York pluss sørover til DC. Flott hvis du har stedsnavnet på North Face outletten og eventuelle andre tips.

Når jeg tenker meg om kunne det kanskje være på tide å bytte ut den gamle Trollveggen jakka fra 1995 med noe litt lettere selv om den har et slags historisk "old school" sus over seg som jeg liker :) Har de toppmodeller på den outletten?

Uansett takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på Manhattan er det et par plasser som gjelder;

EMS, Eastern Mountains Sports har nettopp åpna ny flagship-store på Broadway/Spring St. - flott butikk med mye bra til OK priser. service er litt hipp som happ, men stort sett bra.

Paragon Sports ved Union Square(Broadway/17 eller 18 St.?) er stor, det er alltid tjåkfullt, men ok hvis du vet hva du er ute etter. glem noe særlig til hjelp. der kan man godt komme over et bra tilbud eller på for eks telt.

Tent and Trail ligger nede i Tribeca/Financial District, 21 Park Place. Veldig bra service, men uoversiktlig butikk, så det kan være greit å ha med en liste. De er ganske "på deg" som selgere der, så hvit hva du skal ha, til hvilken pris osv.

Om du skal ha utstyr til for eks trad-klatring er EMS og Tent and Trails best, her får du tak i det meste om du besøker begge butikkene. T&T er nok billigst.

Ellers har du spesifikke merkebutikker som North Face på 139 Wooster Street og Patagonia litt lenger ned i samma gata(eller sidegata, Green eller Mercer St.) Patagonia-butikken er bra på klær, North Face kjører hele lineup'en sin, fra skallbekledning til telt og soveposer. OK priser.

Begge disse butikkene ligger bare et steinkast fra EMS.

Hverken REI eller Backcountry har butikker i New York-området.

Outlet'en jeg snakka om heter Woodbury Premium Outlets og ligger en knapp times kjøring nord for Manhattan. Vel verdt turen om du skal handle mer enn bare fjellutstyr. Søk opp stedet på nettet for oversikt over butikker.

Ellers anbefales Mountain Equipment Co-op om du skulle forville deg inn i Canada, for eks Toronto. Rock and Ice heter også en butikk som ligger litt nordover ut av New York, som hvistnok skal være bra, men der har jeg ikke vært.

Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.