Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen ut på uvanlig tur


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Er jo sikkert spennende også da. En utfordring det også, men på en annen måte.

Men som et apropos, man trenger ikke altfor mye fantasi for å kunne tenke seg egoistiske og eller strategiske delmotiver bak et sånt prosjekt. Eller for å si det på en annen måte det ville vært enda mer åpenbart at det ikke fantes egoistiske motiver om man tok med seg 11 funksjonshemmede på tur en måned uten at det fulgte et tv-produksjonsteam med, eller annen forhåndsannonsert mediedekning. Nei, Lars Monsen er sikkert en fin fyr, men å tro at ikke kommersen er involvert her direkte eller indirekte (å få ansiktet på tv er viktig for dem som primært lever av sin kjendisstatus) virker for meg naivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo sikkert spennende også da. En utfordring det også, men på en annen måte.

Men som et apropos, man trenger ikke altfor mye fantasi for å kunne tenke seg egoistiske og eller strategiske delmotiver bak et sånt prosjekt. Eller for å si det på en annen måte det ville vært enda mer åpenbart at det ikke fantes egoistiske motiver om man tok med seg 11 funksjonshemmede på tur en måned uten at det fulgte et tv-produksjonsteam med, eller annen forhåndsannonsert mediedekning. Nei, Lars Monsen er sikkert en fin fyr, men å tro at ikke kommersen er involvert her direkte eller indirekte (å få ansiktet på tv er viktig for dem som primært lever av sin kjendisstatus) virker for meg naivt.

Og det sier du som har gode inntekter av - lever av? - å selge bøker om Jotunheimen! ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo sikkert spennende også da. En utfordring det også, men på en annen måte.

Men som et apropos, man trenger ikke altfor mye fantasi for å kunne tenke seg egoistiske og eller strategiske delmotiver bak et sånt prosjekt. Eller for å si det på en annen måte det ville vært enda mer åpenbart at det ikke fantes egoistiske motiver om man tok med seg 11 funksjonshemmede på tur en måned uten at det fulgte et tv-produksjonsteam med, eller annen forhåndsannonsert mediedekning. Nei, Lars Monsen er sikkert en fin fyr, men å tro at ikke kommersen er involvert her direkte eller indirekte (å få ansiktet på tv er viktig for dem som primært lever av sin kjendisstatus) virker for meg naivt.

.

.

Vel, vel, sitte i glasshus eller ikke sitte i glasshus........

Bøker skal jo selges enten de omhandler Alaska eller Jotunheimen.

Samme f... hvilke motiver Lars Monsen har utennom turglede,

Et veldig artig prosjekt.

Man kan jo synes dette er en spennende ide uten å bli kalt naiv........... ;)

Eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi bør avstå fra å mistenkeliggjøre Hr. Monsens motiver - det ender bare opp i en kjip blanding av kvasi-psykologi og jantelov. Med mindre FFs forumdeltakere er racere i langdistanse tankelesing har vi svært dårlige forutsetninger for å vite hva som rører seg i hans hode.

Her må jeg få fremføre et poeng fra Are Kalvøs bok "Nød" (der hovedpersonen starter "Lottomilionærer for Afrika"): Hva er negativt med å ha egoistisiske motiver for å gjøre bra ting? Hovedsaken må vel være at det blir gjort noe BRA som ellers ikke ville blitt gjennomført. Hvis Hr Monsen i tillegg får en gevinst (i form av økt selvfølelse, positiv medieomtale og penger) så er det bare vel fortjent og lykke på reisen! I alle andre sammenhenger kalles dette en "vinn-vinn" situasjon, men det er plutselig ikke godtatt hvis handlingen har et element av nestekjærlighet eller bistand ....;)

Jeg tror vi nordmenn reagerer sterkt på hykleri, og det er kanskje derfor mange av oss klassifiserer gode gjerninger etter hvor altruistiske motivene måtte være. Etter mitt skjønn er det for få mennesker som gjør edle handlinger til at vi kan tillate oss å skyte ned dem som måtte ha egoistiske motiver for edle handlinger. (Og litt for mange som ut fra egoistiske motiver handler på en måte som ikke tjener andre enn dem selv). Det var faktisk boken "Nød" som fikk meg til å skjønne dette. Boken er hysterisk morsom og anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Lars Monsen gjort dette uten mulighet for egen (økonomisk) vinning? Kanskje.. det vet vi ikke.

Hvor mange av de som jobber innen omsorg hadde gjort den jobben de gjør uten mulighet for egen vinning (les: lønn)? Hvor mange hadde gjort en jobb i det hele tatt hvis de ikke fikk betalt? Gjør det ti-tusner av nordmenn til egoister eller hyklere? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det engelske programmet ser specielt spændende ud. Der er mere fokus på deltagernes handicap end på selve ekspeditionen. Så vil jeg hellere se et program som primært handler om at være på tur.

...men på den anden side, så bliver det spændende at se en anden side af Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Janteloven Dag? Du skrev at det ikke var mye til egotripp bak dette prosjektet, og jeg skrev som et apropos at det kan tenkes flere egoistiske motiver, og at det ev. var naivt å påstå det. Samtidig var det generelt og jeg har ingen grunn til å påstå det konkret. Det var myntet på din ene setning og ikke prosjektet.

Glasshus vet jeg ikke, kanskje pga. egen virksomhet jeg ser det klarere. Ser for øvrig ingenting betenkelig i EVENTUELLE egomotiver, derfor ser jeg heller ikke glasshussammenligningen som veldig relevant. Med allverdens rare villmarkspakker i butikkene med Monsens ansikt på kan man jo ikke helt unngå å se at det er veldig mye kommers inne i bildet.

Men jantelov og glasshus ville det vel først vært om det var en kritikk. Jeg synes IKKE det trenger å være betenkelig OM han hadde slike motiver. Med fare for å gjenta meg selv, jeg bare repliserte til en setning Dag hadde :)

Skulle man likevel knuse litt glass er vel ikke det så farlig. Både finansminister og statsminister klarer det stadig vekk, så om en liten bygdeforlegger klarer det kan da ikke være så farlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morten skrev:

Men som et apropos, man trenger ikke altfor mye fantasi for å kunne tenke seg egoistiske og eller strategiske delmotiver bak et sånt prosjekt. Eller for å si det på en annen måte det ville vært enda mer åpenbart at det ikke fantes egoistiske motiver om man tok med seg 11 funksjonshemmede på tur en måned uten at det fulgte et tv-produksjonsteam med, eller annen forhåndsannonsert mediedekning. Nei, Lars Monsen er sikkert en fin fyr, men å tro at ikke kommersen er involvert her direkte eller indirekte (å få ansiktet på tv er viktig for dem som primært lever av sin kjendisstatus) virker for meg naivt.

.

.

Det var dette sitatet som kunne virke som jantelov.

Så fort en fyr gjør det bra her til lands synes jeg det popper opp slike utsagn.

At Lars Monsen lever av dette her, og kanskje lever vel bra etter vanlig standard får vel være sin sak.

Synes det er bra at han kan leve av det.

Det viser at friluftsinteressen er stor i Norge.

En dansk utgave av Lars Monsen finnes vel neppe.

Litt mer PR for din egen bedrift kunne vel du også tenke deg ?

Et innslag på NRK om bøkene og forlaget deres hadde vel ikke bare vært bra for NRK, men en typisk vinn/vinn situasjon.

Det er vel slik media fungerer i dag.

Har selv brukt pressen for å få fokus på det jeg er opptatt av.(Ikke kommers)

Et trugsmål om hjelp fra Bellona gjennom pressen og kommunen la seg flat i spørsmålet om forurensing av drikkevannet i grenda.

Din kommentar angående kommersen er forsåvidt helt unødvendig.

Vi lever i 2009, ikke i 1959.

Ellers er det ikke så mye vi er uenig i her ......... :)

God tur til Lars og hans flotte turkamerater.

Betryggende å vite at ingen blir stemt ut... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at den eneste måten Lars Monsen kunne vært en fin fyr uten at folk skulle spekulere i egoistiske og nesten litt ondsinnede motiver, var hvis han bar hundre funksjonshemmede ungdommer på ryggen opp i fjellet uten noen form for betaling og at uten noen andre fikk vite om det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper gjengen får en fin tur, unner Lars Monsen hver krone i inntekt på denne jobben.

Så på tv at det skal tilbakelegges 50 mil på 30 dager, det kan være en utfordring med 11 andre personer.

Forflyttningspress er ikke noe moro på tur, så blir spennende å se hvordan gruppen fungerer.

Å være en gruppeleder/guide under lange turer krever mye. Man er nødt til å være blid og klartenkt hele tiden, en kan ikke tillate seg å miste fokus. Man har et ansvar for deltagerne under hele turen.

Så jeg håper at det blir en knalltur for alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt topp at han tjener penger på det han holder på med. Har sett ganske mange av de programmene han har laget for NRK, og det som slår meg er at han virkelig trives ute i naturen, ja rett og slett stortrives. Når han ser rumpa på en ulv på flere 100 meters avstand blir han jo helt gira, som en unge i godtebutikken. Vi trenger flere frontfigurer som Lars. Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt så har jeg stor sans for Lars Monsen.

Monseneffekten er jeg ikke nødvendigvis like begeistra for. Vel og bra at han inspirerer folk, og at vi dermed får flere allierte i kampen for å bevare naturen. Men det er ikke alle folk naturen har godt av å få besøk av tydeligvis. Etter at Mosen kom ut med DVD har rasering av enkelte leirplasser i marka eskalert. Kompiser av meg finner svinestier ved det som skal være idylliske vann, og det er tydelig at folk har gått løs på levende trær for enten å fyre bål med de eller til å bygge gapahuk. Hvor blir det av den relative sporløse ferdselen? Det var ikke sånn før Monsen kom ut med DVD.

Monsen burde gjennom programmene sine oppmuntre folk til skånsom bruk av naturen. Han burde la det skinne gjennom at Gutta Boys på vill vest-tur ikke er noe å trakte etter. Og øl kan man vel drikke uten å la det degenerere til fyll og enda verre svinesti!!! :)

Men for all del, det skal bli artig å følge med på turen til Monsen og gjengen. Det er ikke Monsen sin skyld at enkelte er idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Følg Monsen og resten av turfølget på følgende steder. De har nå vært ute på tur i en uke og har også produsert endel videoklipp og fotomateriale.

http://www.youtube.com/view_play_list?p=1D794DB20521956D

http://www.flickr.com/photos/ingengrenser/

http://blogg.nrk.no/ingengrenser/

http://twitter.com/ingengrenser

http://twitter.com/LarsMonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for lenkene DrDamage. Spændende at følge med som turen går.

Bare hyggelig, synes det er fint å kunne følge med på turen selv. Liker den norske versjonen mye bedre enn den britiske må jeg si.

Håper det som kommer på TV'en blir noe i samme gate som det de har produsert på nett hittil.

Idag fant de spor etter bjørn og bjørneskit, og de tar seg frem i ganske så ulendt terreng.

Og de som synes det er noe galt med at Monsen tjener penger på dette må vel nesten tenke seg om en gang til.

Synes dette er helt topp jeg, og turgleden er helt tydelig stor blant de som er med. Det er jo folk som mangler både ett og to ben,

blinde og døve, CP og MS rammede er også representert. De får f.eks beskjed om å bære/trille kanoer på egen hånd og kreativiteten settes

nok litt på prøve. Blir spennende imorgen å lese og se hvordan hundekjøringen i natt har gått. Blir nesten garantert noe knall og fall der, hehe.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.