Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske på hardangervidda i August/September


Victor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt meg en tur på hardangervidda snart. Det blir enten i neste uke (altså i midten av august) eller i midten/begynnelsen av september. Fra tidligere tråder har jeg lest at garnfiske begynner i august, noe som jeg da tenker kan "rense" vannene for fisken. Er det tomt for fisk i vannene oppover i september eller er det fortsatt fisk og få? er sjangsene for å få fisk bedre i august? Jeg har tenkt å gå inn fra rjukan, i tinn kommune.(fra Mår-vannet hvis noen kjenner til der). Jeg gikk inn derfra i august for noen år siden, og da fikk vi noen Ørret-er etter bare noen kast.

Spørsmålet er egentlig så enkelt som så: Bør man dra på fisketur i September eller i August på Hardangervidda for å få fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

img_1000791501_0_Big.jpg

Avhengig av størrelse og dybde på vann, men å rense et med garn alene er nok komplett umulig. På denne tiden er nok mange av ørretene i diverse bekker og elver for å leke, men det vil selvfølgelig finnes fisk i vannene også. Skal du fiske til litt god mat ville jeg nok forsøkt i vannene da fisk på lek er av dårligere kvalitet matmessig en den fisken som feter seg opp i vannene. Et sikkert sted er der bekker/åer/elver renner inn eller ut av et vann da tilgangen på mat alltid er forholdsvis stor der. Stor fisk vil ofte ha litt størrelse på agnet, så en Toby i 12G i diverse farger samt mark ville jeg satset på. Har aldri fisket på Hardangervidda, men uttaler meg på generelt basis. Ørret er ørret enten den befinner seg på HVidda eller i Oslofjorden, den har 2 tanker i hode; mat og forplantning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei!

Jeg har tenkt meg en tur på hardangervidda snart. Det blir enten i neste uke (altså i midten av august) eller i midten/begynnelsen av september. Fra tidligere tråder har jeg lest at garnfiske begynner i august, noe som jeg da tenker kan "rense" vannene for fisken. Er det tomt for fisk i vannene oppover i september eller er det fortsatt fisk og få? er sjangsene for å få fisk bedre i august? Jeg har tenkt å gå inn fra rjukan, i tinn kommune.(fra Mår-vannet hvis noen kjenner til der). Jeg gikk inn derfra i august for noen år siden, og da fikk vi noen Ørret-er etter bare noen kast.

Spørsmålet er egentlig så enkelt som så: Bør man dra på fisketur i September eller i August på Hardangervidda for å få fisk?

Hei !

Fisket i området Mårvann/Kalhovd er slutt for i år p.g.a. reinjakta. Siste fiskedag i år var 19/8 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Knall fiske i de traktene på den her tiden,spesielt i skjorteåi

som går inn i fra gammle Mår fjellstue.

Godt tips til deg, ring Even Prestegården som har alle fiskerettigheter

i det omerådet.Har jobbet der inne selv i mange år og har ikke hatt noe problem

i forhold til reinsjakta.kan komme med noen gode tips til noen gode vann med stor

fin fjellaure.Men ring Even først og hør om du får fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.