Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til agn for fisking i tjern


StianT

Anbefalte innlegg

Ikke lenge igjen av sommerferien, og jeg vil av den grunn benytte de resterende dagene til å fiske i et rimelig stort tjern som heter Vientjern, som er i en skog i nærheten. Prøvde meg tidligere i sommer med flue og dupp, hvor jeg ble sittende i flere timer utover kvelden med knott og mygg svermende rundt meg uten å få fisk (hadde armene, beina og ansikter fullt av stikk dagen etter). Mens jeg satt å fiska la jeg merke til at det ikke hoppet fisk, og da slo det meg at jeg hadde tabba meg ut; det er jo ikke ørret i dette tjernet! Møtte også på en annen fisker og han sa at det var abbor og gjedde som levde i tjernet.

Så derfor lurer jeg på hva slags type agn jeg burde bruke, og som er best for abbor (gjedde vil jeg ikke få på kroken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jig på 10-12gram farge sort-hvit eller oransj er garantert åbbor. Den skal IKKE fiskes med dupp. En skal la den synke til bunn for så å starte jigging. DVS løfte opp stanga og senke den igjen mens en sveiver inn det løse snøre. Dette gjentar du til jigen er inne ved land. Antagelig får du åbbor lenge før. Prøv å la jigen gå så nært bunn du klarer. Løfte-Senke-Sveive-Løfte-Senke-Sveive osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nesten nabo til Vientjern på midten av 80-tallet, men forbandt aldri tjernet med noe fisking - bare til bading og som lett turmål. I heftet "Fiskemuligheter i Ski" står bare gjedde nevnt så hvis det er korrekt at det inneholder abbor er jo det interessant. Jeg har aldri sett noen aktivitet der så jeg tror ikke det er rare greiene isåfall. Abboren pleier jo å vake. Gjedda tar det meste, inkl. spinner, så mark gir vel størst sjans for abbor, ja, men kanskje du fisket for høyt i vannet ? Jigg høres interessant ut. Ellers er abboren kjent for å like sterke farger (fks. i rødt og gult), men bruker du større agn som wobbler har du fort gjedda der også. Vientjern er jo et lite vann egentlig.

Sjekk også dette: http://fiskeklubben.no/nyheter/2009/1_2009/varsjuk_abbor/default.asp

Ellers er det synd at det er så lang vei til ørretvann i området. Hvis det en gang i tiden har vært ørret der har man mulighet for å sette ut, men da må gjeddebestanden ihvertfall tynnes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nesten nabo til Vientjern på midten av 80-tallet, men forbandt aldri tjernet med noe fisking - bare til bading og som lett turmål. I heftet "Fiskemuligheter i Ski" står bare gjedde nevnt så hvis det er korrekt at det inneholder abbor er jo det interessant. Jeg har aldri sett noen aktivitet der så jeg tror ikke det er rare greiene isåfall. Abboren pleier jo å vake. Gjedda tar det meste, inkl. spinner, så mark gir vel størst sjans for abbor, ja, men kanskje du fisket for høyt i vannet ? Jigg høres interessant ut. Ellers er abboren kjent for å like sterke farger (fks. i rødt og gult), men bruker du større agn som wobbler har du fort gjedda der også. Vientjern er jo et lite vann egentlig.

Sjekk også dette: http://fiskeklubben.no/nyheter/2009/1_2009/varsjuk_abbor/default.asp

Ellers er det synd at det er så lang vei til ørretvann i området. Hvis det en gang i tiden har vært ørret der har man mulighet for å sette ut, men da må gjeddebestanden ihvertfall tynnes ut.

Har en venn som har fått mye abbor i Vientjern, og mange av de var av god størrelse.

Enig i at det er lite med ørretfiske i område, men da får man ta seg bryet med å reise til fjells i blant å få seg litt god fjellørret, noe som jeg bare synes er morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er lite med ørretfiske i område, men da får man ta seg bryet med å reise til fjells i blant å få seg litt god fjellørret, noe som jeg bare synes er morsomt.

thumbsupup.gif

Skulle du få en gjedde så får du se på det som at abboren får en fiende mindre. Liker du den ikke, finnes det vel noen kattepuser... Ellers har jeg fått gjedde i et større fjellvann og den var absolutt spiselig, bedre enn lavlandsgjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark og dupp - da får du garantert småtryter i hvertfall! Små spinnere med rødt og gult funker bra. Skal du ha større tryter (hvis det ikke kun er tusenbrødre i vannet) må du ned mot bunnen nå som det er varmt i vannet. Fisk med mark på bunnen, da trenger du ikke dupp. Jeg ville rigget meg til med et par marksnører, ett med dupp på et par meters dyp, og ett uten dupp på bunnen (heng på et par spitthagl i bly 10 - 15 cm over kroken). Så kan du bruke stanga til å kaste med spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.