Gå til innhold
  • Bli medlem

Er et 70m tau langt nok for Storen?


FredeD

Anbefalte innlegg

Hei alle

Da jeg ikke eier dobbelttau lurer jeg på om det går an å rapellere ned fra Storen med bare ett 70m tau (=35m rapell).

-På: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6048 sier Morten at det går an med ett 35-40m rapell.

-I Klatrefører for Jotunheimen anbefales der ett 40m rapell ned via 'sydvestveien'

-I 'Hurrungane' av James Baxter anbefales ett 55m rapell

Dette sier meg att det bliver ret på grensen av hva som er praktisk med ett 70m tau - hva sier deres erfaringer?

Har noen av dere gjort det?

Kreves der virkelig 2x60m tau?

Turen går dit om 1-2 uker så jeg skal melde tilbake uanset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere klatrer Heftye`s renne med retur samme vei (dvs. rett øst for toppen av renna), burde ikke 70-meters tau være noe problem. Når jeg var på Storen klatret vi denne ruten med rapell rett øst for renna, dvs. et lite stykke til venstre for innsteget. Vi brukte et 40-meters tau (dvs. 20 meter til rapell, og dette holdt i massevis. Rapellen her er ikke spes. lang, så 35 meter (dobbelttau) burde være nok.

____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også på normalruta (for rappell) i løpet av de 35 meterne du har til rådighet også finne nye rappellfester og fortsette rappellen. Altså burde det gå. På en tur hadde vi med en som ikke ville vente, han stakk avgårde med kun 60m tau og tok standplass i veggen, mens vi andre haiket med noen som hadde 2x50m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.