Gå til innhold
  • Bli medlem

Historien om (Jetnams)klumpen som ikke ville ta av seg hatten - (Nord-Trøndelag)


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Jetnamsklumpen fra svensk side, 5.august

Tok av fra E-6 8 km sør for Grong, mot Gäddede i Sverige. 10 mil øde landevei østover hit! Kjørte så nordover mot Store Blåsjøen, og overnattet like ved veien.

Neste morgen, 5/8, var været i noe opplett, og jeg kjørte til p-plass på gps-referansen 33 W 468555 7213895 på 791moh. Herfra så jeg toppkjeglen på dagens mål, der skyene var lettet. Jeg hadde bare et dårlig svensk oversiktskart, men visste stien skulle gå nordvestover noenlunde øst for Jetnamselven i begynnelsen. Fant en dårlig sti her, ikke vardet, og med en del myr. Etter en halvtime kom jeg inn på vardet sti. Det var lett terreng, og jeg spiste rask noen kilometer.

Gammel utedo
Etter 4 km (og en times gange) sluttet stien, og her var det en forfallen utedo – og ingenting annet! Skal si svenske campingturister ved veien må gå langt for å gjøre sitt fornødne. Jeg benyttet anledningen (hadde med dopapir selv), etter først å ha prøvesittet setet – som så ganske falleferdig ut, for jeg ville nødig gå på ryggen ned i møkka. Doen var grei den, men den hadde ingen dør, skjønt det ikke plaget meg nevneverdig…
Gps for dassen: 33 W 467368 7217855 på 867 moh.

Etter greit å ha passert en bekk, siktet jeg meg inn i NØ-lig retning, mot høyde 1111m. Her var det mange dyretråkk, og jeg fulgte et som gikk i skråningen SØ for nevnte høyde, og fulgte skråningen videre innover, før jeg nådde foten av den markerte (sør)østeggen på Klumpen. 3 timer rask gange hit, etter 11 km lett terreng med noe stigning (350 hm). Den siste timen hadde en skydott festet sitt klamme grep om toppen, og neimen om den slapp taket. Jeg satte meg derfor ned og spiste lunsj, mens jeg håpet skyen ville lette - men det så dårlig ut, for flere topper i omegnen lå så vidt i skyene.

Klyving til topps
Den dumme tåkehatten gjorde det vanskelig å se hvor jeg lettest kunne gå opp, for jeg så det ble ganske bratt på slutten. Å svinge helt rundt til den lettere NV-eggen, falt meg ikke engang inn, så jeg satte igjen sekken, merket av på gps-en, og kjørte på oppover i lia. På 1400 m forsvant all sikt, og det ble klyving. Jeg befant meg nå ganske rett øst for toppen, og anbefaler ikke veivalget på vått underlag. Støtte nok på et par grad 2 klatrepunkter (våt mose tatt i betraktning) men kom forholdsvis greit opp på eggen. Nådde varden kl 11.45, etter snaut 4 timer fra bilen. Null utsikt, litt leit i grunn.

Tydde til NV-eggen på vei ned. Løst, men ikke så bratt. Halvveis nede skimtet jeg en diger snøflekk i tåka enda litt lenger vest. Æsj, det var jo der jeg skulle løpt ned, hadde jeg bare hatt sikt! Ta med dere det tipset, dere andre. Nede ved det lille vannet på ca 1270 meter (500 m NØ for toppen, var terrenget igjen lettgått, og jeg svingte greit ned til sekken.

Annet veivalg tilbake
For å unngå insektene og ha mer utsyn underveis valgte jeg en høyereliggende retur. Vinden var bare behagelig, og terrenget lettgått – faktisk litt mindre vått enn lenger nede. Jeg gikk faktisk over høyde 1111, en artig liten gresstopp, før jeg passerte grensa til Sverige igjen, med kurs for utedoen. Etter denne fulgte jeg vardet sti hele veien tilbake til bilen. Det vil si, de siste 300 meterne er ikke vardet, stien er våt og utydelig, så her kommer gps-en til sin rett, når du bare kjenner til dette startpunktet for stien: 33 W 468728 7214150 på 812 moh.
I tilfelle du skulle trenge det, så er en sentral varde underveis plassert på: 33 W 468051 7215190 høyde 836m.

Tilbake ved bilen etter 7,5 timer på tur. Dette er rask gange og lite pauser.

(Fra p-plassen jeg skrev om, må en altså krysse elva (lett steingang i slutten av juli), og så gå 300 meter mot NORDØST, for å finne starten på den varda stien. Denne stien går i nordvestlig retning, dreiende nordover, delvis over - men vest - for et høydedrag. Det er ca 4 km på sti, og deretter 1,5 km NV uten sti før en når grensa til Røyrvik/Norge.)

post-469-133474640071_thumb.jpg

post-469-133474640088_thumb.jpg

post-469-133474640103_thumb.jpg

post-469-133474640118_thumb.jpg

post-469-133474640134_thumb.jpg

post-469-13347464015_thumb.jpg

post-469-133474640165_thumb.jpg

post-469-133474640181_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.