Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett stangtube?


glote

Anbefalte innlegg

Jeg veide nettopp fluestangen min...

den veier med trekk 197 g... mens stangtuben jeg fikk med veier 577 g alene.

mao nesten tregangen i vekt i forhold til stangen den skal beskytte!

Det må da finnes lettere stangtuber enn som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Sjekket nettopp en slik plastrør som brukes til sentralstøvsugere. Den var 1.9m lang, utvendig diameter 50mm, veggtykkelse 1mm og vekt 650gr. Det gir en vekt pr. meter på 342gr. Ganske solid rør, men desverre var det nok ikke noe vekt å spare her heller.

Jeg tror plast må være det materialet som er lettest i forhold til styrken, men det vil nok være vanskelig å få tak i rør med mindre veggtykkelse enn 1mm.

Et alternativ kan være "Kovaskål". Dette er formstøpt isolasjonsmateriale som er beregnet for å isolere rør. Leveres fra 12 - 160mm innvendig diameter. Disse har tykkere vegger, men er laget av ekspandert polystyren som er et lett isolasjonsmateriale. Dette materialet veier ca. 22kg pr. m3. De leveres i en meters lengder med veggtykkelse 20 - 50mm. De er laget slik at to halvdeler settes sammen med selvlåsende not og fjær, kan bygges så lange som du måtte ønske, og de kan males eller trekkes med et eller annet tekstil. (Bør kanskje forsterkes litt med tape i skjøtene.) Kanskje det kunne være en idé å sjekke ut disse. Etter mine beregninger skulle da et rør med innvendig diameter 50mm og 10 mm veggtykkelse veie ca. 35gr pr. meter. Et tilsvarende rør med innvendig diameter på 100mm skulle da veie ca. 70gr pr. meter. Disse vil ikke være så sterke som et plastrør, men kanskje vert et forsøk hvis vekta er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger selvfølgelig litt av lengden på stangen din, men jeg bruker stort sett liggeunderlaget som stangrør. Har to 9 fots stenger der den ene er 5-delt den andre 6-delt, og bare den 5-delte stikker ørlitegrann ut av det sammenrullede underlaget. Spenner det hele vertikalt bak på sekken, men har også spent det horisontalt. I det siste tilfellet har jeg flyttet på den 5-delte sånn at det er den tykke enden som stikker ut. Aldri noe problelem. Underlaget veier 170 gram, så det hadde vært en vektbesparelse uansett om du hadde hatt bruk for det :D

Kjøpte en liten haspelstang for noen uker siden, av teleskopvarianten, og fikk da med et rør som var 70-80cm langt og hadde en diameter på 10cm :wink: Lot røret stå igjen i butikken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.