Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva slags fisk er dette?


Ragnar

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Vet ikke hvor i landet du er fra, men på vestlandet er dette en "bergshugge", har nok et finere navn egentlig... Ser ut som om det er et litt større eksemplar du har truffet på her enn hva som er vanlig størrelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Har studert fisken nå....det er nødt for å være en bergjylt (vet ikke hvordan det skrives....ikke en hav abbor... OBS! Finnene er giftige å stikke seg på sies det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Berggylten er eller ikke spøg om end udsat for kvindfolkest klandring.

En steger han helst med litet grand løg eller spiser han sprengt til forandring.

Som suppefisk er han serdeles fin, og hodet smager som sylte - ja, var det ikke for kvindfolkest grin, så åd en mer berggylte"

- Gabriel Scott

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Piggene på en berggylt er ikke giftige, de bare stikker litt :lol: Ellers så er vel ikke berggylten egnet til noe annet enn å koke kraft på, og gi til katten, grunnet at den er "full av bein".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Håper ikke den er giftig nei. Stakk meg minst to ganger på fiskene.

Den første fisken var litt større en den andre. Klarte uheldigvis og slette alle bilder jeg hadde av fisken og turen. Men den første tror jeg var i overkant av 2,2 kg eller noe sånn. Begge fiskene ble kastet iom vi trodde di var giftige.

Mvh

Pål Nesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det abboren som har giftige pigger på finnene da?? Trodde det var en av de....

Berggylt har ihvertfall ikke! :) Eneste fisken med giftige pigger som lever å sjø jeg kommer på i farten er pigghå (finnes sikkert flere...)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonymous

Berggylt har ihvertfall ikke! :wink: Eneste fisken med giftige pigger som lever å sjø jeg kommer på i farten er pigghå (finnes sikkert flere...)...

en sånn luring som ligger på snadbunn og har stikkpigg på ryggen,,, så da er det minst to...

og krabber har fæle ekle klær! bøh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Var bare inne å kikket her; Pigghå er IKKE giftig. Det er en liten hai, og haier er ikke giftige. Men den har pigg. Fjesing ER giftig, og meg bekjent den eneste giftige fisken i våre farvann... Ligger på sandbunnen og venter på at du skal tråkke på den :)

-Ingvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Var bare inne å kikket her; Pigghå er IKKE giftig. Det er en liten hai, og haier er ikke giftige. Men den har pigg. Fjesing ER giftig, og meg bekjent den eneste giftige fisken i våre farvann... Ligger på sandbunnen og venter på at du skal tråkke på den ;)

-Ingvar

Heheh, var vel et helt aar siden denne diskusjonen startet! Mente selvfolgelig fjesing! Dog, pigghaa er noe ubehagelig aa stikke seg paa! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous
Abbor har litt giftige pigger, men du croaker ikke av å stikke deg på dem akkurat...

Når ble abboren giftig? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut frå biletet har Ragnar fiska i sjøen, så langt eg kan sjå på steinen over vasspeigelen (flo - fjøre). Fleire har nemnt abboren i innlegga her. Det trudde no eg var ein ferskvassfisk. Går den i brakkvatn, forresten? (Det er mykje eg ikkje veit, her borte i abborfri sone på Vestlandet).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berggylt trives best ved steder hvor fjellveggen går mest mulig loddrett nedover. Den er, som nevnt ikke giftig men full av bein. Smaken er allikvel god, så får du tak i en av litt størrelse er det verdt å snyte katta for et måltid! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor har litt giftige pigger, men du croaker ikke av å stikke deg på dem akkurat...

Abbor har ikke giftige pigger. Det finnes kun en art i fersvann med sådanne, og det er hork (acerina cernua) som riktignok er i abborfamilien, men utskilt som egen slekt under abborordenen. Også kalt stenpurke en del steder.

Detaljer: http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=1041

Ellers er bildet av ei berggylte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Om en stikkker seg på berggylt eller nokre av dei andre leppefiskane, uer, pigghå, svarthå osv kan ein få ein betennelsesreaksjon, men dei er ikkje giftige.

Såvidt eg veit er berre fjesingen giftig (men den er ikkje til å spøkje med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

vi har faktisk en del giftige fisker her til lands, bla. knurr, uer og fjesing er de jag kan komme på i farta, av disse har jeg kun vært utsatt for uer'n, stakk meg på ryggfinnen og fingern ble blå og nummen, vondt var det å :? men motgiften skal ikke være lengre unna en i fiskeøyet har jeg blitt fortalt av noen garva yrkesfiskere... det visste jeg selvfølgelig ikke da jeg ble utsatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Uer har giftige pigger,riktig det, å det er jævlig vondt å stikke seg på dem,jo ferskere den er jo vondere er det. Det er faktisk også riktig at man kan stikke fingern i øyet på ueren som en slags motgift eller bedøvelse, det virker!

Lofoten!! :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.