Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt, erfaringer med endukstelt?


Lira

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med både enduks telt og telt med innerduk? Hva fungerer best til hvilke årstider?

Er på utkikk etter et nytt telt som kan romme 2 personer og tre mellomstore/store hunder (som må ligge inne når det er kaldt). Helst et som kan brukes hele året. Ganske mange anbefaler endukstelt, men jeg er litt skeptisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe telt som er enduks men en minilavvo.

Det blir noe mer kondens inne med bare en duk i en del tilfeller.

F.eks når det er temp rundt 0, når man ligger ved vann og det er stor forskjell på temp i vann og i lufta, når bakken er rå.

Men lavvoen har jo bra vinkel på veggene så det renner ned langs duken. Hvis det blåser endel kan man få en dusj. Et telt med ytterduk og innertelt så får man vesentllig mindre kondens på innertelt.

PS. Det er ikke noe varmere inne i et telt enn ute med mindre mann fyrer. En er dog skjermet for vind da. Tenkte på hundene du skal ha med.

Jeg ville siktet på et 4 manns telt til 2 voksne og 3 mellomstore hunder. 3 manns er ok til 2 pers, litt trangt til 3 pers. Med en hund hadde det vært ok men ikke tre.

Lavvo jeg bruker fungerer fint til 2 voksne og 2 mellomstore hunder, da er all bagasje og inne.

Men så kommer det an på budsjett da og hvordan du skal bruke det. Skal det bæres langt eller stort sett være på sykkelhenger eller i pulk. Gjerne slik at større plass gir mer vekt.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et enduks-telt som vintertelt (Mountain Hardwear EV3), og syns det fungerer bra til sitt bruk. Fordelen med enduks-telt er etter min mening lavere vekt og litt mindre knot i oppsetting alene i sterk vind. Ulempene er som det ble sagt kondens. Jeg sover stort sett alene i vinterteltet og da er ikke kondensen plagsom. Mye av det blir borte når man fyrer primusen for å koke morgenkaffen.

Jeg har ingen erfaring med endukstelt på sommerføre, da bruker jeg et ordinært to-dukstelt som jeg syns fungerer godt. Så vidt jeg har forstått er det også slik at endukstelt stort sett anbefales til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe telt som er enduks men en minilavvo.

Det blir noe mer kondens inne med bare en duk i en del tilfeller.

F.eks når det er temp rundt 0, når man ligger ved vann og det er stor forskjell på temp i vann og i lufta, når bakken er rå.

Men lavvoen har jo bra vinkel på veggene så det renner ned langs duken. Hvis det blåser endel kan man få en dusj. Et telt med ytterduk og innertelt så får man vesentllig mindre kondens på innertelt.

PS. Det er ikke noe varmere inne i et telt enn ute med mindre mann fyrer. En er dog skjermet for vind da. Tenkte på hundene du skal ha med.

Jeg ville siktet på et 4 manns telt til 2 voksne og 3 mellomstore hunder. 3 manns er ok til 2 pers, litt trangt til 3 pers. Med en hund hadde det vært ok men ikke tre.

Lavvo jeg bruker fungerer fint til 2 voksne og 2 mellomstore hunder, da er all bagasje og inne.

Men så kommer det an på budsjett da og hvordan du skal bruke det. Skal det bæres langt eller stort sett være på sykkelhenger eller i pulk. Gjerne slik at større plass gir mer vekt.

Lars

Ang hunder inne så er det pga vind og dårlig pelsisolasjon. De holder helt klart varmen best ved å ligge på reinskinn i dekken og/eller hvilepose. Og det blir litt lunere i telt enn uttafor, det er i alle fall min erfaring etter mange døgn i telt vinterstid.

Størrelsen på teltet kommer helt ann på hvordan det er laget. Vinterteltet vi bruker nå er 3manns, men vi har veldig god plass til tre hunder, to voksne og alt utstyret vi trenger inne i teltet vinterstid. Wind2 har god plass til to hunder og to personer, men det gjelder jo å planlegge og å legge hunder/folk "riktig";)

Knut-Erik; hvorfor blir endukstelt anbefalt som vintertelt (og ikke så mye til sommer?)? Det er kondensen jeg er mest bekymret for og selv i et todukstelt med to personer og to hunder så kan vi godt våkne opp til "regn" når sola varmer teltet. Dette skjer som oftest når det har vært 25 blå eller kaldere på natta.

Kanskje vi satser safe og går for toduks, er vel lettest. Begge de vi har nå er kjappe og enkle å sette opp, både alene og om man er to:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har et bergans cho oyo enduks telt laget i dermizax duk.

brukt i alt fra -28 til 15 grader uten antydning til kondens annet enn litt rim under de kaldeste nettene.

rimer henger i duken og fordamper raskt ut gjennom duken.fint inneklima i dette teltet.

teltet blir for lite for deg, men finnes i en utgave som heter Fjellbu med samme type duk.

anbefales. enkelt oppsett og enkelt tørking etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et Bibler Bombshelter telt i vår, og har dermed ikke fått prøvd det vinterstid ennå så svaret blir ikke fullkomment. Dette er et enduks ekspedisjonstelt for 4 personer, dvs 3. Gjør et google søk og les reviews på dette teltet! Til nå har jeg bare vært alene med bikkja på tur med det, men mener det er god nok plass til 2 voksne og 3 hunder. Inngang i begge ender, og du kan sitte helt oppreist. Duken er spent opp innvendig slik at den er garantert stram og fin. Liggelengden er også helt ok, og jeg er 196cm lang.

De som mener de har greie på ekspedisjonstelt, og sikkert har det (ikke meg altså) er veldig godt fornøyd. Kjøpte mit gjennom en nettbutikk i USA, som jeg igjen fant på www.spadout.com . De hadde et tilbud som var hyggelig for lommeboka, og til slutt endte jeg opp med å betale litt over 5000 norske, inkludert toll-tull og momseavgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut-Erik; hvorfor blir endukstelt anbefalt som vintertelt (og ikke så mye til sommer?)? Det er kondensen jeg er mest bekymret for og selv i et todukstelt med to personer og to hunder så kan vi godt våkne opp til "regn" når sola varmer teltet. Dette skjer som oftest når det har vært 25 blå eller kaldere på natta.

Kanskje vi satser safe og går for toduks, er vel lettest. Begge de vi har nå er kjappe og enkle å sette opp, både alene og om man er to:)

Jeg har ikke stålkontroll på dette, men jeg har i mitt eget hode forestilt meg at et enduks-telt sommerstid blir som å ligge kun med ytterteltet i et toduks-telt, altså at det lett kommer vann gjennom duken hvis man kommer borti den osv. Men jeg har aldri testet enduksteltet mitt i sommerforhold, så jeg har ikke førstehåndskunnskap om det. En annen ting er at hvertfall mitt endukstelt ikke har noe fortelt å stasje utstyret under, og heller ikke myggnetting i åpningene (kun i lufteventilene). Dette kan jo gjøre utlufting av teltet utfordrende i varme og myggfulle forhold. Det er selvsagt mulig dette er løst annerledes/bedre på andre endukstelt-varianter, og at MH EV3 er et mer rendyrket vintertelt enn det som er "nødvendig" ut fra enduks-konseptet.

Uansett, lykke til med teltvalget! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.