Gå til innhold
  • Bli medlem

Leve av Naturen (Mat, Urter og Planter)


Ivan77

Anbefalte innlegg

Hei, har søkt litt men finner ingen innlegg med info om Urter, Mat og ting du kan benytte deg av som finnes ute i Naturen.

Jeg er på jakt etter informasjon på medisinsk bruk av Urter/Planter og andre bruksområder for dem.

Info rundt hva man kan spise i Naturen som, Bær, Urter og andre ting, er også fint hvis det finnes beskrivelser på tilberedninger av disse.

Hvis dere vet av GODE bøker som er med detaljert jordnær informasjon med bilder rundt disse emnene så tar jeg gjerne imot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo starte tråden med denne_

Brei%20dunkjevle_2.jpg

BREI DUNKJEVLE, Typha latifolia

Dette sivet er ikke til å ta feil av med sin karakteristiske brune pølselignende topp og det blir ofte gjengitt på tegninger og i tegnefilmer med handling hentet fra sump eller vannkanter.

Sivet kan kanskje betegnes som sumpmarkens supermarked på grunn av sine mange anvendelser.

Før de brune aksene dannes kan den grønne umodne kolben kokes og spises som maiskolber. De nederste 15 cm av stilken kan spises fersk når de ytterste grønne bladene er fjernet. De smaker noe i likhet med agurk.

Rotstokkens marg kan spises fersk, men koking anbefales. Den kan males og blandes med andre planter eller brukes til å lage lage brødkaker av. Hvis denne delen av roten moses i vann vil stivelsen synke til bunnen og fibrene flyte opp. Gjenta dette flere ganger og du kan få ut mye stivelse til f.eks. å lage grøt av.

Nye skudd på roten kan skrelles og spises. de er ganske søte.

Roten inneholder mest næring om høsten, vinteren og våren.

Planten kan gi ca. 1300 - 2400 kcal pr. kvm.

Ellers kan planten brukes som taktekkingsmateriale, av blasene kan man flette matter, sko, ryggsekk eller hva man måtte ønske og den brune ullen fra kolben kan brukes som isolasjonsmateriale i f.eks. klær og sko.

Altså egnet til både husflid og matauk.

Kolben kan også brukes til å lage ild når den holder bomull lignende fibre.

Har helt sikkert flere bruksområder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt, reinsdyr smaker meget godt detja rune =)

Synd den svenske boken dær ikke fins å få kjøpt, iallefall fant jeg ikke den men takk for pdfen Lars, ser ut som en fin bok.

Jeg kan foresten anbefale boken Friluftsliv året rundt en håndbok med praktiske tips og gode råd av Per Ulrich Kristiansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant strandløken her i sommer og fikk prøvd ut den. En liten anelse kvitløkssmak gjorde at jeg fortsatt vil plukke denne. Dette er i Kristiansandsområdet. Fikk inntrykk av at den vokser nært sjøen og ikke inn over land. Er det noen som vet noe om ramsløken? Den skal vel også ha noenlunde samme smak

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en del i disse bøkene:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=119677

http://www.haugenbok.no/visverk.cfm?cid=149310

og når det gjelder urter til medisinsk bruk så finnes det en del literatur å få tak i.

Feks. "Dams store bok om helseplaner, urter og krydder", eller "Urter til mat og medisin" av Arnold Nordal, Bernt Rognlien og Torill Svaar. Jeg mener denne er et resultat av en tvserie som gikk på NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REs, det der er to gode bøker du har anbefalt, "Overleve på naturens Villkår" er en kjempe flott bok som jeg nettopp fant frem til, "Friluftsliv året Rundt" har jeg bare bladt gjennom på bibloteket og fant ut at det er en bok egentlig alle skoleelever skulle ha fått utlevert. Mener det er utrolig viktig å ta tak i disse kunstene før de glir fra oss, spesielt i disse tider dær verdensøkonomien er en balong med masse hull som prøves forbrilsk å tettes...nok om det.

De to andre bøkene får jeg ta en nermere titt på, har ikke lest eller sett på noen av dem.

Takk til dere alle for gode tips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det kommer helt ann på hvor du befinner deg og hvilken årstid du er i...så er det jo det hallet også som må være på plass =) neida, fesk e nok det enkleste hvis man har det rette utstyret og er på rett tid på rett plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal få tak i nok mat til å overleve i norsk natur så må du enten fange relativt store mengder fisk eller skyte / fange vilt. Bare ved å sanke plantekost og evt. egg så vil energibruken for å skaffe maten være ganske mye større enn det du klarer å få tak i.

Ha alltid " et knekkebrød" på baklomma for sikkerhetsskyld. Det er noen tusen år siden folk i dette landet klarte å livberge seg på sanking, jakt og fiske, og da var okså klimaet noe varmere enn i dag. (Hvordan klarte ellers våre forfedre å plassere fangstgroper og jaktredskaper under isbreene som nå smelter bort?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal få tak i nok mat til å overleve i norsk natur så må du enten fange relativt store mengder fisk eller skyte / fange vilt. Bare ved å sanke plantekost og evt. egg så vil energibruken for å skaffe maten være ganske mye større enn det du klarer å få tak i.

Ha alltid " et knekkebrød" på baklomma for sikkerhetsskyld. Det er noen tusen år siden folk i dette landet klarte å livberge seg på sanking, jakt og fiske, og da var okså klimaet noe varmere enn i dag. (Hvordan klarte ellers våre forfedre å plassere fangstgroper og jaktredskaper under isbreene som nå smelter bort?)

Det er sant det du, kunsten å plante er nok også en god egenskap for å sørge for å få inn nok mat hvis man bare kunne leve av det naturen gir deg, jeg mener det er viktig at gamle kunster blir dratt frem igjen og folk begynner å lage hvær sin egen lille åker, da ville vi ha frigjort urtolig mye natur rundt om i verden som blir brukt til bondegårder som bare blir større og større og ikke minst giftigere.

Det var en gang da alle dyrket selv og alt var vell, så kom politikerne inn i hværdagen å ville ha merer makt over folket og tilba folk mat servert på døra uten å trenge å gjøre noe som helst...vell det var helt til de ikke hadde mere penger å betale med så måtte vi begynne å jobbe for da at andre skulle lage maten for oss og servere oss den i ulike former med forskjellige tillsetninger slik at de kunne overdøve den dårlige kvaliteten osv...

Dette er en del av de metodene staten benytter seg av for å få mere makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan Källman, som er medforfatter til "Overleve på naturens vilkår", har også en bok (på svensk) som heter "Vilda växter som mat och medicin". Hvis jeg ikke tar helt feil er det samme person som har laget det svenske forsvarets håndbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å overleve på naturen uten å nevne jakt og fiske i sentrum er vel nesten umulig i Norge.

Det kan godt hende jeg tar feil, men jeg har svært liten tro på at planter kan være et godt grunnlag. De gir som oftest veldig lite energi og koster ganske mye arbeid.

Mine fem øre vil være å bruke kjøtt som i steinalderen: et innmaten! Hjerne, hjerne, lunger og lever inneholder som regel langt mer næring og energi enn selve kjøttet. Fett må også tas vare på. Kjøtt kan tørkes og lagres lengre enn hva innmaten kan. Det kan være fin mat mens man er på jakt etter neste fangst. Planter kommer som supplement til dette.

Skal man leve på planter så må de dyrkes. Og da trengs det overraskende lite jord ved siden av litt fiske og jakt. Strengt talt så er vi vel ikke laget for å ete så fordømt mye kjøtt som de fleste av oss gjør i dag...? De som har et lite flerbruk og nok fritid til å fangste i ro og mak ved siden av, og kun til seg selv misunner jeg mer enn noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge mener at vi strengt tatt ikke er laget for å spise så mye kjøtt som vi gjør i dag, men jeg har hørt det motsatte. Jeg tror det var i radioprogrammet "Vert å vite" at en forsker mente at vi ikke hadde mage og fordøyelse til å fordøye for mye plantekost, og brukte drøvtyggerne som eksempel på hvordan magen måtte være for å kunne utnytte næringsstoffene i plantekosten.

Ikke vet jeg, men jeg vet helt sikkert at hvis man bare spiser vegitarkost uten å få nok animalske proteiner så kan man risikere å få det som tidligere ble kaldt for "Engelsk syke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overleve på naturens vilkår-bøkene er jo nevnt, her står også detaljerte beskrivelser av hvordan man lager snarer osv. Blir kanskje litt vel Bear Grylls, men artig er det jo. Uansett ikke så mange steder i landet man kan bli så lost at man sulter i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Bugge og REs tar feil når dere sier at det vil koste for mye energi å skaffe nok næring av planter mm, dersom man har den tilstrekkelige kunnskapen. Dere har selvfølgelig rett i at dette minner mer om "survival", enn om "matauk". Jakt og fiske er selvfølgelig en hovedkilde til proteiner, men det er nok en allmenn missforståelse at fordums jeger og fiskesamfunn overlevde primært av jakt og fiske.

Les boka til Källman. Han går ganske langt i å bevise at selv i disse samfunnene var det planter og vekster som var hovedføden. Årsaken til missforståelsen ligger jo i at arkeologer som graver i jorda gjerne oppdager bein av vilt og fisk, men ikke rester etter vegetabilsk føde.

Ser også at det har vært en tidligere tråd om bl.a navlelav. Vil bare nevne at jeg for en uke satt på et svaberg på Hvaler og solte meg, da jeg plutselig så at hele siden av berget var fullt av navlelav. Kunne sikkert ha skaffet meg dagsdosen av næring uten mye arbeid på under 15 minutter.

I boka til Källman står det for øvrig hvor mye næring det er i de ulike vekstene, og det var overraskende mye i navlelav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle for info rundt hva man kan overleve av, håper ikke dette blir en diskusjon om man kan overleve bare av planter eller ikke, skulle kanskje utdypet meg litt bedre.

I ordet Mat inkluderes altså alt, kjøtt, planter, urter og det hele, takk for opplysningen famjsv, jeg er enig med du at på enkelte steder kan man leve av bare planter o.l.

HAr fått mange gode tips fra dere om bøker rundt emnet, så takk for det. Er litt nyskjerrig på om dere vet av noen fine bøker som er lette og nette til å ha med seg ut på tur, hadde vert fint å hatt en eller to bøker som går lett innpå allt av spiselige vekster hær i norge/skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.