Gå til innhold
  • Bli medlem

Strandåtindan


g-arnt

Anbefalte innlegg

Etter en veldig hyggelig Stetind-bestigning (ad normal rute) i 2007, klarte Nordland Turselskap å friste

meg til å hoppe på en tur over Strandåtindan på Kjerringøy denne sommeren.

Det er alltid spennende med været, men etter en uke med solskinn i base-camp Brønnøysund, så

turte jeg å håpe på det beste..

Jeg kjørte opp til Bodø fredag 9/7, gikk Eidetinden (1020m) på fredag kveld (kanonvær) og møtte opp på

samme startsted neste morgen 08:00 (Eidetinden of Strandåtindan er nabotopper)

Vår guide het Kenneth Mjelle og var en dyktig og erfaren klatrer. Vi var (heldigvis) bare to klienter. Den andre

var Trygve (70!) - en f.h.v lege.

Traversen går over Vestre og Store Strandåtind, består av 4 klatrepunkter, inkl. Halls Hammer (5-) og 7 rappeler.

Så er det mye gåing, en del klyving og lettere klatring. Det er i det hele tatt en fantastisk tur over to fantastiske

topper på en fantastisk halvøy i en fantastisk landsdel.

Her kunne jeg vekslet på adjektivene, men jeg lot være... Jeg er tross alt nordlending..

Så lite som jeg klatrer (en gang i året), så klarte fjellet raskt å psyke meg ut. Dvs. jeg var redd for at jeg ikke

kom til å klare de vanskeligste passasjene. Men det roet seg når vi kom igang, og klatringen gikk greit.

Vi klarte å komme oss opp et ekkelt sva (som man ikke kan sikre den som leder på) før regnet kom inn over oss.

Da vi ankom Strandåtindans stortopp var fjellet sleipt og glatt, men nå var klatringen over.

Regnet ga seg, og vi kunne gi oss i kast med de 4 siste rappellene (2 lange - ca. 45m). Da vi bare hadde et 60m

guide, ønsket Kenneth å låre oss ned to av rappellene. Av rent praktiske og tidsmessige hensyn. Den første var klink loddrett, og

tauet var tjukt og tregt. Det gikk litt hit og litt dit...

Etter 10 timer var vi tilbake til start, uten ha møtt problemer av noe slag.

Og det må bare sies - det synes ikke som om alder er noen hindring for klatring innenfor denne vanskelighetsgraden...

Legger ved noen bilder, samt linker til turrapport fra Eidetinden (360 grader annotert panorama) og Strandåtindan.

Samt link til førstebestigningen av Strandåtindan som er hysterisk lesning. Skrevet av F. Schjelderup.

A

http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/strandaatinden1.html (Eidetinden)

http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/strandaatinden2.html (Strandåtindan)

http://www.nordlandturselskap.no/index.php?ID=141 (førstebestigning)

post-1088-13347463865_thumb.jpg

post-1088-133474638666_thumb.jpg

post-1088-13347463868_thumb.jpg

post-1088-133474638694_thumb.jpg

post-1088-133474638707_thumb.jpg

post-1088-133474638722_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare minne om at paa 1800 tallet og inntil det ble besteget av Rubensen &Co var dette et av Norges mest kjente og fryktede fjell. Ubestigelig, ble det kalt. Det falt litt i glemselen ei stund mens Stetiden beholdt sin posisjon.

La meg og minne om fjellet Reka i Vesteraalen. Det, Svolvergeita, Strandaatinden og Stetinden ble nevnt i samme aandedrag. Paa 1800 tallet, vel og merke.

..... Tilbake til fortiden, mot fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.