Gå til innhold
  • Bli medlem

kajakk til nybegynner


brith

Anbefalte innlegg

Har tatt kurs for nybegynnere,og har nå løst på min første kajakk.Er 160 cm høy og rundt 56 kg,så jeg vil nok slite litt m å holde fremdrifta i de største og tyngste kajakkene.Var ment på en i plast,men har blitt litt i tvil etter å ha blitt anbefalt glassfiber.Vurderer en prijon seayak (var det jeg padla i på kurset).Hva burde jeg gå for om jeg vil ha en stabil kajakk uten å ville sitte i en "plastbalje"?Vil nok mest bli brukt til korte og lengre turer i noe utsatt farvann.Ønsker selvfølgelig ikke at den skal koste skjorta heller :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JAja...

Det er slik jeg ser det ikke alle som vet hva dem snakker om...

Ikke kjøp Hasle Expedition...

Det finnes så enormt mange andre kajakker som er bedre...

Når jeg kjører padlekurs så får jeg ofte spørsmål om hvilke kajakker jeg anbefaler nybeygnnere...

Uansett anbefaler jeg alltid å IKKE kjøpe Hasle Expedition...

Hvilke andre anbefalinger avhenger av personens størelse og vekt, fysiske forutsetninger, bruksområder og pris.

Kajakken som jeg kjenner til og som jeg mener er den "beste" utifra pris, kvalitet og egenskaper på markedet idag er Valley Aquanaut Club.

Den er morsom å padle og har en morsom og GOD stabilitet...

Den passer svært godt til nybegynnere, men jeg har også kamerater som er DYKTIGE havpadlere og instruktører som bruker denne kajakken.

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en tahe marine reval mini i karbon.Noe mere ustabil enn de andre jeg har prøvd,men ellers perfekt:) Blir en bratt læringskurve,men er ved godt mot og gleder meg til å få den testa skikkelig ut..hadde første turen med den i går:)

Er blitt fraråda hasle expedition av samtlige jeg har snakka med av fagfolk,så den var nok uansett utelukka.Alt for stor for mine små 160 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte en hasle exursion pga økonomi

usikker på om dette er noe å anbefale, jeg er 184 og må fôre på for å få kontakt med kajakken

hasle er nok ganske solid men ikke la deg lure av salgs kampanjer

padlet litt lengre en tromsø til bergen med en exursion nå nylig, intet problem med den men ville kanskje valgt en annen nå ja

sjekk litt rundt, hør med erfarne padlere

vei pris i forhold til hva du komer til å bruke den til

ikke putt 30 laken i en båt for å luske rundt på en søndag

ikke vær negativ til plast, de tåler juling og hard håndtering, litt treigere og tyngere men er man på tur så hva faen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Synes "lommelun" er litt vel hardtslående mht Hasle Expedition, selv om jeg er delvis enig. En må definere behovet. Betyr det mer for deg å ha retningstabilitet over lengre strekninger enn en kjapp sving innom en trang bukt, f.eks? Expedition er ikke akkurat leken med sitt skeg/senkeror, men kanskje Exploreren er litt mer i den retning? Jeg synes heller ikke høyden betyr allverdens om styrke/teknikk er der. En person på 160 kan f.eks ha like lang rygg som en på 170. Min datter på samme høyde, men lettere enn TS padler og koser seg i min av samme merke og type. Jeg skjønner hva du mener, men noen kunne få seg til å tro ar HE er dårlig, og det er den jo slettes ikke.

Jeg har mange fartøyer, men til havpadling foretrekker jeg plast av flere grunner. Jeg padler ofte alene og da hender jeg går på trynet på vei fra bil til sjø, og dette tåler plast uten knussel. Likeså tåler kajakken å bli hensatt på rurdekte steiner og berg av en synkende bølge uten at det blir knusingsskader. Jeg kan også padle meg langt opp på land og trekke kajakken etter meg på tøfft underlag uten at det betyr stor ift polyester og epoxybelagte saker.

Andre og ikke helt ubetydelig ting er at fartøyet ikke har så stor resonans (fisking). Dessuten kondenserer det ikke så lett i cockpit og er ikke så kaldt vinterstid som andre pga sandwichkontruksjonen.

Prisen en betaler er noen kg ekstra, litt annerledes skrogform, litt dårligere slepekoeffisient og dårligere muligheter til egne påfunn siden polyethylen ikke kan limes, men dette lever jeg godt med.

Jeg har en Sea Bird Expedition som jeg synes er en god allrounder. Jeg valgte en PE i sandwich, men den finnes i både glassfiber, kavlar og carbon. De bruker visstnok ikke polyester heller, men et seigere stoff som jeg lurer på om de kalte "vinylester". Jeg har gjort noen endringer. Slakket sikkerhetslinen rundt fordi den var så stram at det var vanskelig å få tak med hansker. Byttet dekksstrikkene med tykkere. Byttet ut stoffsetet (hva i all verden er det for slags påfunn å ha et stoffsete i en kajakk!?) med lukket celleplast. Har drenert setet med 6mm hull. Dessuten har jeg festet tverrstrikk akter og forut til å stikke paddelen under.

Et alternativ kunne være en skjærgårdskajakk hvor du monterer skott bak sitsen (et must for å tømme kajakken i rom sjø, ellers blir du sittende der med pumpe i evigheter om du ikke havner i sjøen igjen før du er ferdig). Jeg gjorde det på en enkel PE fra Janautica. Det ble et gøyalt leketøy, men siden det ikke finnes fullgodt lim til PE må du bruke veldig bred limfuge og et helt dødt materiele. Jeg brukte 40-50 mm på hver side og det har holdt i et par år så langt.

Linker til test av Sea Bird Expedition (glassfibermodellen): http://www.ute.no/tester/kajakk_seabird_expedition.pdf

Linker også til en erfaren Haslebruker: http://home.online.no/~jlindsta/kajakk.htm

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen: har du problem med luker som lekker på Seabirden?

Ja, begge skrulokkene. Men det er vanlig, har jeg inntrykk av. Har andre kajakker med samme problem. Nå gjelder det vel helst når en leker med rulle og egenredning. Regn og sprut holder de vel ute? (Jeg leker bestandig, så jeg vet nesten ikke). Jeg pakker ALLTID i vanntette pakkposer. Forresten har jeg satt sikkerhetsline på gummilokkene. Disse sprayer jeg inn- og utvendig med silikonspray for å holde dem glatte og tette i tillegg til at de varer lengre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er selv relativt nybegynner og endte også opp med en Tahe Reval, og gjett om jeg trives med det valget! :wink:

Jeg hadde aldri padlet kajakk før, og var veeeeldig usikker på hva som passet MEG, selv om alle tester foreslo både det ene og andre. Jeg fant fort ut at disse kajakkene oftest var testet med folk som var mye større og lengre enn meg (som ikke er en skyskraper høyere enn ca 170 og veier under 70 kilo..). Når jeg satte meg ned i cockpiten for å teste, så følte jeg med en gang at de ble for store. Mens men Tahe'n min, så var det som å tre på seg en hanske!

Jeg kjøpte en kajakk som har en smule bananform, fordi jeg antar at den er lettere å håndtere dersom jeg skal ut og leke litt i bølgene. Mulig jeg tar feil, men jeg valger å tro at det blir det samme som på ski - at det er vanskeligere å svinge med lange, rette ski, og har fått bekreftet det den tiden jeg nå har padlet.. Hittil har det iallfall fungert perfekt, selv om den virket veldig "skjelven" til å begynne med. Nå er det meg som er sjefen over kajakken, ikke omvendt slik det var tendenser til i litt urolig sjø for et par, tre mnd sinden. :wink:

Jeg har til og med lært meg hoftevrikk og rulle, og føler meg derfor også tryggere i litt bølger, da jeg vet jeg enkelt vipper meg opp igjen. Jeg studerte teknikkene på denne siden:

http://www.qajaq.no/technique.asp

..og relativt fort klarte jeg C-C rullen og føler det er mer enn nok til fort komme seg rundt igjen, dersom jeg skulle miste kontrollen.

Jeg skaffet meg en tørrdrakt type "Palm Aleutian Expedition"fra "kayakproshop, til den nette sum (synes nå jeg, med den dollarkursen vi har for tiden..) av ca 720 US$, og har senest i dag vært ute og padlet i Drammenselva. Med den drakten så ser jeg for meg padling i maaange uker ennå, så lenge ikke elva fryser til.

UT OG PADLE FOLKENS!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har det iallfall fungert perfekt, selv om den virket veldig "skjelven" til å begynne med. Nå er det meg som er sjefen over kajakken, ikke omvendt slik det var tendenser til i litt urolig sjø for et par, tre mnd sinden. :wink:

En viktig og korrekt observasjon og bevis på at du har fått rutine og forståelse. Og du verden hvor mye herligere det er å padle når du slipper denne intense konsentrasjonen som er litt kjennetegnende for nybegynnere. Til å begynne med er det "skummelt" og se seg bak eller slippe paddelen for å ta et bilde etc., når rutinen og kunnskapen er på plass kjennes det så utrolig mye bedre!

En herlig gladmelding fra kaif, synes jeg.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi viktigheten av å ikke velge for stor kajakk. Tror du har fått kajakk du kan ha glede av i mange år

Ta et teknikkkurs til sommeren og du får ny innputt når det gjelder teknikk og redninger

Sandebukta er et fint sted å gå ut fra når det er is på elva.

Parker på nedsiden av steinbruddet og padle utover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.