Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering Para Ranger


mortwe

Anbefalte innlegg

Var på fjelltur med min para ranger denne uken. Det regnet og sekken ble søkkvåt. Jeg er ellers svært fornøyd med sekken, men den er ikke særlig vanntett. Den må, med andre ord, impregneres skikkelig. Noen som har noen tips til god impregnering? Synes det er litt råflott å bruke en boks Nikwax på den så jeg ser for meg noe som brukes til å impregnere fortelt til campingvogner, båtkalesjer etc. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sekkar er sjeldan særskilt vasstette så det er betre å investera i nokre skikkelege vasstette pakksekkar i staden. Min gamle Norrøna Stetind i bmoull/polyester frå tidleg 90-tal var ganske så vasstett, men alt eg har hatt i ettertid har ikkje tolt vatn - særskilt ikkje Norrøna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekkar er sjeldan særskilt vasstette så det er betre å investera i nokre skikkelege vasstette pakksekkar i staden. Min gamle Norrøna Stetind i bmoull/polyester frå tidleg 90-tal var ganske så vasstett, men alt eg har hatt i ettertid har ikkje tolt vatn - særskilt ikkje Norrøna sine.

Du finner fortsatt sekker som tåler en god del vann, blant annet mye av det Arc'teryx lager (endog minst én som er helt vanntett). Strorsekkene er bare delvis vanntette, dvs at man har tapede gliedlåser inn til soveposerommet og hovedrommet hvor det teoretisk kan komme inn vann. Likevel skal det mye til før det kommer noe inn, og vanntette pakksekker i disse anser jeg som unødvendig.

Men jeg lurer på om trådstarter har vurdert regntrekk til sekken, enten i stedet for eller i tillegg til å impregnere. Det er tross alt grenser for hvor godt man får impregnert et stoff som i utgangspunktet ikke er ment å være helt tett.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...Arc'Teryx har ein serie sekkar som er heilt vasstette, men desse kostar grotesk mykje. Sjølv har eg ein ny Bora og heller ikkje denne held tett. Difor pakkar eg alt i vasstette posar. Legg merke til at desse såkalla sprutsikre glidelåsane er eit svakt punkt då det dannar seg eit par mm stort hol der dei to glidelåshovuda møtes. For Bora gjeld dette tre stader på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, både min jakke (fra Arcteryx) og bukse (fra Norrøna) holder vannet godt unna, eller i det minste så godt unna som man kan forvente i heftig regnvær så jeg synes det er litt i overkant skuffende at en sekk til 4500 spenn ikke er vanntett. Selvsagt pakker jeg det meste i pakksekker innvendig, men når sekken ellers trekker vann som en sekk med bomull så synes jeg at dette er og blir et alvorlig ankepunkt mot Norrøna Para Ranger. Jeg har ingenting imot Norrøna, men nå og da føler jeg at ambisjonene deres og reklamen tilsier at kvaliteten er bedre enn den tross alt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre har nevnt lenger oppe er det letteste og tetteste (samt billigste?) et regntrekk. Dessuten er vanntette poser en fin måte å orgfanisere sekken på, samtidig som at alt holdes tørt selv om du må åpne sekken i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det er vel ingen sekker som er laga av Gore-Tex er det? :wink:

Tror den enkleste løsningen er å ha et regntrekk over om det regner for ille. - og ja det finnes - jeg har både Recon Pack og Para Ranger og trekket mitt passer til begge. Mener det er et Helsport trekk i str.XL minst. Men anbefaler at du får testet trekket før du kjøper for å være 100% sikker. Ingen vits å ha et trekk som er for lite til en så stor sekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største Helsporttrekket passer til Recon ihvertfall, så skulle tro det passer til Para. Litt ymse farger, da. Jeg har ihvertfall sett dem i både svart og rødt, lurer på om det ikke finnes et gult et også.

Grunnen til at en sekk til 4500 ikke er vanntett er kanskje at den da hadde kosta 6000? I tillegg tåler vel vanntette materialer generelt mindre, og det er bare et tidsspørsmål om når det slites hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arcteryx.com/Product.aspx?Mens/Packs/Arrakis-65

hvis det er de sekkene du sikter til så er de bare regntette.. putter du den sekken under vann så blir den fort full.. så de er ikke helt vanntette.

Hei.

Jeg har bl.a. en Arc'teryx Acrux som er fullstendig vanntett, link ( http://www.oslosportslager.no/produkt/acrux-50-alpin-ryggsekk-6390.aspx?utm_source=Kelkoo&utm_medium=Oppf%C3%B8ring&utm_campaign=Kelkoo ).

Antar at det er denne serien som det henvises til over. Genial sekk til bruk i kano, turskøyting o.s.v.

Når det gjelder trådstarters spørsmål vil jeg i likhet med flere anbefale regntrekk og/eller vantette pakkposer framfor å begynne å impregnere en sekk av det kaliberet som trådstarter har.

Helsports samt Bergans største trekk burde passe, pass dog på å ha med en ekstra strikk eller tynn line da orginalstrikken over tid enten har det med å ryke i sømfestet eller mister elastitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.