Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåbær med noe attåt


Anbefalte innlegg

Skogene i Indre Agder bugner nå av blåbær.

Dessverre er interessen for å plukke denne delikatessen laber så tonnevis råtner vekk.

Dette bæret oser av antioksidanter og plukker man dem selv så kan man selv bestemme

sukkermengden som brukes til å lage syltetøy.

Nøkken bruker å si at kjøpesyltetøy er rene gifta med sukkerprosenten over 50 :D

Er det rart fedme er et problem for mange.

Blåbær er også godt for synet, spesielt nattsynet.

Det er ikke få liter vi har hanket inn de siste dagene.

Når man i tillegg tar med seg et pledd på bærturen kan pausen inne i buskene bli svært artig.

At vi er blå både her og der etter bærturen er det ikke så mange som ser ;)

post-728-133474638255_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blåbær er også godt for synet, spesielt nattsynet.;)

Nja, godt for gangsynet kan vel kanskje diskuteres?

Se nå ironien her da :D

Men det er helt for jævli at dagens generasjon (min!) flyr på katastrofale Rema 1000 etc og kjøper. ikke 50%, men 80% sukker og litt bær i tillegg. Smaker ille gjør også dette "sukkeret"

5 litr oppunder Geitfjellet på under timen her idag, inkl gangtid. Mye rask i bærplukkeren dog.

Langt bedre trening enn en times løpetur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sylter bær på gammaldags vis med Certo, noe som tilsier ca 50% sukker, men da er resten av sytetøyet bær. Det man får kjøpt på butikken er også 50% sukker, men det er mye lengre mellom bærene i kjøpesyltetøyet. I kjøpesyltetøy er det tilsatt mye vann(billig) og ulike typer E for å få rett farge og konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På blåbærsyltetøyglasset mitt står det 80% bær og er ikke tilsatt sukker, og det er kjøpebær.

Bærplukking er kjedelig og det har det alltid vært, klarer aldri å plukke mer enn til nærmeste måltid. Har også en lei tendes til å spise av spannet. Blåbær naturell er det beste som finns, uten sukker, uten -tøy, uten noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har oppskrifter på hvordan man lager saft uten masse "high tech" ting og er det noen som har prøvd med Stevia istedenfor sukker, sukker stjæler jo energien fra deg etter den har gitt deg det pittelille kicket... Er for alt som ikke inneholder sukker, aspartame og andre kjemiske fremstilte søtnings stoffer eller skal vi kalle de heller for gift stoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På blåbærsyltetøyglasset mitt står det 80% bær og er ikke tilsatt sukker, og det er kjøpebær.

Javisst, den velger vi også. Man må ikke kjøpe syltetøyet hvor sukkeret er hovedingrediensen.

Etter utallige bærplukketurer i barndommen, har jeg fått dette langt opp i halsen. Blir lenge til jeg tar i bruk noen bærplukker! "Bærturer" hender det dog at det blir av og til... :D Plukker jeg bær i skogen, blir det med unga, og da sitter vi der på bakken og spiser det på direkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.