Gå til innhold
  • Bli medlem

Innleggssåle


GHalvorsen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par M/77-støvler jeg bruker på lengre fjellturer som jeg er meget fornøyd med. Støvlene er gode ”off the wall”, men jeg har begynt å savne en innleggssåle på lengre fjellturer. Har dere noen tips til gode innleggssåler som kan gi god demping?

På forhånd takk:)

- G Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av disse som skiller seg ut ved å være bedre en de andre?

Jeg hadde Sorbotane i m77 støvla mine i forsvaret, da dette var det som var anbefalt da, men jeg tror ikke det er "det eneste som funker".

I jaktskoa mine nå har jeg Sole (yoursole.com). Disse varmes i stekeovn før de settes ned i skoa. De gir veldig god støtte under "arken". Superfeet tror jeg er ganske likt Sorbotane, men de har jeg ikke prøvd, så det er bare synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg rett var Sole universalløsningen på det meste på sykestuen i Skjold Leir.

Fikk et par etter jeg strakk noen leddbånd i ankelen. Hjalp ikke spesielt på det, men ga god støtte og var en betydelig oppgradering fra ullsålen ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intersport (noen avdelinger) har begynt med en ny type som varmes opp og formes etter foten. Har ingen erfaring selv - kansjke noen andre som har prøvd?

Hehe, under OL 94 sa Arne Topplue (Scheie) følgende:

"Hadde det ikke vært for de nye hoppstøvlene, hadde han falt der"

(Høye støvler kom vel tidlig på 80.tall/slutten av 70.tallet)

Gammeltorvet Sport på Gjøvik hadde slike såler på slutten av 90. tallet. Hos Intersport så jeg disse sålene litt senere.

Og i Chamonix hadde de disse sålene langt tidligere. En guide der tipset meg, og det var et svært godt tips!

Ja, det finnes flere typer, både for fjellsko og litt hardere typer for alpin-/telemarkstøvler.

Personlig syns jeg de er supre, både i fjellstøvler og Telemarkstøvler.

Beina glir ikke i det hele tatt inni støvlene, selv ikke bratt ur nedover.

Sålene kàn dog oppleves litt harde i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel "Sole" såler de har da eller?

Nei, dette er no helt annet (såfremt jeg selv forstår erys riktig da??) !

Dette er såler som varmes opp og formes fullstendig etter fotbladet.

Dette er en engangsforeteelse. Sålen holder i årsvis, selv med undertegnedes tidligere turfrekvenser.

Etter mitt syns langt bedre enn Sole og Superfeet som jeg for øyeblikket har. ("Sole" med eller uten oppvarming og "forming" etter fotbladet)

Husker ikke for øyeblikket produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å finne svaret på hva de heter > Footbalance er navnet. Koster 599,- og leveres i flere Intersport butikker. Sjekk www.footbalance.com for mer info.

"Omstendelig" prosess der føttene bl.a. scannes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk støpt et par såler på Intersport før jeg skulle på en ukers vandretur i Femundsmarka før i sommer. Var plaget av å bli øm under fotsålen i fjellskoene mine. De sålene funket i alle fall fantastisk bra til mine bein!30 kg i sekken og lange masjer var ingen problem.Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.