Gå til innhold
  • Bli medlem

Sena knyter seg


GeirGeir

Anbefalte innlegg

Har akkurat gått over fra monofilament til multifilament. Problemet mitt er at sena knyter seg når jeg kaster noen ganger. Er det noen som vet hva problemet kan være? Snella er en Shimano 1000 FB, mens snøret er Rapala Multifilament 0,12 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har ikke hatt dette problemet med multifilament, men det kan komme av at måten du har tatt snøret inn på spolen på har medført tvinn ved innsveiving og at du har for mye snøre på spolen slik at for mye snøre reiser av gårde samtidig ved kasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok fullt mulig at måten jeg har lagt den på spolen kan være et problem. Derfor lurer jeg på om det lureste er å ta av sena jeg har på spolen, og legge på ny. Er det i så fall noen spesiell måte man bruker når man legger på multifilament?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri "rulle spolen" rundt sin egen akse når man legger på lina. Spolen skal holdes med flatsida mot snella, og man må holde fingrene utenpå spolen for å gi litt motstand, slik at det legger seg stramt på.

Enig med forrige innlegg: Det er beste å ta snella med til en god fiskebutikk og la dem legge det på fra sine storspoler. Da blir det alltid rett, og du trenger ikke kjøpe mer enn nøyaktig det du må..

Når det er sagt: Mono er stivere enn multi, så det blir litt mer kluss med multien hvis man ikke er forsiktig. Også fordi man bruker tynnere sene enn med mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.