Gå til innhold
  • Bli medlem

Vonde knær...


famjsv

Anbefalte innlegg

Har nettopp lest Øysteins fine turrapport fra Nordmarka:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17449&highlight=

Beklageligvis nedover mot Tømte så begynte mitt venstre kne å gjøre vondt. Det er noe jeg har opplevt på et par turer i marka før, gjerne etter en 3 timer og en del nedover. Føles som det er i underkanten av kneet, og spesielt når jeg tar vekten av benet etter å ha tatt et steg med det, og nedover. På flatmark og oppover er det bedre selv etter det tar til.

Øystein

Min kone opplevde akkurat det samme på vei ned fra Dørålsglupen i Rondane i år. Når jeg tenker etter har hun klaget over dette tidligere også (bl.a når vi gikk Aurlandsdalen). Dette ødlegger noe av turgleden, selvsagt.

Har noen en formening om hva dette er? Hun kan/bør selvfølgelig kontakte fastlegen sin, men de har vel nok å gjøre i disse influensatider. Problemet avtar etter noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tilsvarende problem med et kne, tidligere var det kun på lengre turer og særlig i nedoverbakke.

I vår tilspisset det seg og i lengre perioder var det veldig vanskelig å gå i det hele tatt.

Har nå knasket piller siden tidlig mai, tatt MR an kneet og venter nå på operasjon, et menisk problem som jeg ikke helt husker

betegnelsen på.

Kom dere av gårde til legen, la ikke reparerbare småskavanker hindre dere i å leve turlivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos lege med noe tilsvarende, og min konklusjon er at leger ikke har peiling. Gå til fysioterapeut, kiropraktor og ikke minst en ortoped. Jeg har hatt masse problemer med knærne siden jeg var i militæret for noen år sia, og har prøvd en del forskjellig. Det dummeste man kan gjøre er å knaske piller, det fjerner symptomet uten å gjøre noe med det faktiske problemet. Mitt problem var overpronasjon, jeg har begynt å kjøpe støpte såler og oppbygde sko. Joda, det koster 2-3000 i året, men det er det så absolutt verdt. Går jevnlig til kiropraktor også, og har ikke hatt problemer på et år eller så.

En operasjon kan hjelpe, men om problemet i utgangspunktet f.eks er feil fotstilling eller fårlig holdning er det mye bedre å få løst det en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et lignende problemog har hatt meget god hjelp av Rebahn støttebind for kneet. Jeg tror den viktigste effekten er at det holder kneet svært varmt. Hadde trøbbel med kneet før en fleredagerstur med tung sekk nå i forrige uke og er overbevist om at støttebindet reddet turen. Jeg vet jo ikke om vi har samme skade, og om det vil virke på deg, men jeg ville definitivt prøvet et slikt. Det skal sitte temmelig trangt. Du vil antageligvis få gnagsår på baksiden av kneet, men det fikser du med kompeed. Lykke til.

http://www.oslosportslager.no/produkt/rehband-rehband-7751w-kne-stottebind-kvinner-8188.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine knær er ikke så veldig glad for nedoverbakker og det passer jo ikke helt for en som liker å gå på fjelltopper. Har benyttet gåstaver de siste årene og jeg har ikke hatt vondt i knærne siden. Det er særlig bratte og ulendte nedoverbakker at stavene virkelig kan avlaste knærne. Så dersom skaden ikke allerede er skjedd vil jeg anbefale gåstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåstaver avlaster knærne uten tvil. Men bruk dem gjerne i oppoverbakker også hvis formålet er å avlaste knærne. Harde påkjenninger i oppoverbakker får man igjen i nedoverbakker. Jeg fikk også et tips før jeg skulle på Kilimanjaro for halvannet år siden. (Der er det som kjent en drøy utforbakke etter toppstøtet.) Man skal ta skikkelige doser av Omega-3 tabletter. Gjerne dobbel dose av det som er anbefalt i dagene før. Dette skal vistsnok "smøre" leddene. Jeg synes hvertfall at det hjelper meg. Jeg er forholdsvis tung i kroppen i forhold til lengden og har aldri likt harde utforbakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg gåstaver for drøyt 10 år siden etter at særlig det ene kneet av og til klagde i nedoverbakker. Smerten forsvant relativt fort etter at stavene ble tatt i bruk. Siden har jeg ikke kjent noe til vondt kne.

Stavene avlaster både opp og ned, men som "Joker", har de også gitt meg mest nytte i bratte og ulendte nedoverbakker. Spesielt nedover hvor du stadig må ta små hopp. Der kan du med stavene istedet senke deg ned (pass på at de er låst i leddene!) og ta en myk landing. Oppover får du også brukt armer litt mer aktivt, så de slipper å henge der som noen slappe pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk problemer med knærne på en ukestur i fjor med litt for tung sekk. Kjenner en fysioterapaut som har lang erfaring med idrettsfolk og hans konklusjon var klar. "Slitt menisk". Ellers er det ikke uvanlig med for lite leddveske eller slitasje eller betendelse på beinhinna i kneleddet. Legen min var ikke sikker, men mente at det ikke var mer enn hva jeg burde forvente i forhold til alder og aktivitet. Fysioterapauten anbefalte støttebandasje, helst de av neorene som idrettsfolk bruker, lettere sekk og gjerne staver. Jeg akter ikke å la dette hindre meg i å gå i fjellet, og skulle det bli helt galt så lages det jo gode kneledd i rustfritt stål. De burde vel holde en stund. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering.

Har kjøpt inn både vandrestaver og en knestrømpe.

Tok en tur opp på Gaustatoppen med vandrestavene i september, og tror de hjalp en del, spesielt på nedoverturen. Jeg merket det i kneet helt på slutten. Brukte ikke strømpen da.

Brukte dog både strømpen og stavene på en tur i helgen, 20km i Lillo/Nordmarka. Fra Romsås til Lilloseter, så opp skråningen på blåløypa mot Sandemosen og opp på Barlindåsen, og til Sinober og hjem igjen. Merket det litt i kneet, men ikke på langt nær like mye som før på samme tur. Fikk en begynnelse på et gangsår på baksiden av kneet pga strømpa, men ellers en meget bra tur.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jogget mange lange turer med en neopren brace (bandasje som ikke tillater at kneet beveger seg til siden). Den gir gnagsår i varmt vær. Min løsning var å ha en avklipt nylon damestrømpe under som stikker ut både på oversiden og på undersiden. Det gjorde susen. Ellers er det ganske varmt, men det er det lite å gjøre med.

Ifølge fysioterapeuten skulle også babypulver virke, men det var ikke tilstrekkelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.