Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstur i Nordmarka 26/7-09


ØysteinT

Anbefalte innlegg

Fikk et lite turtips når jeg leste et av DNT Oslos blader her i vinter/vår, om at de hadde merket på nytt et par blå løyper. Hvorav den ene var Hakadal - Tømte - Skar.

Etter å ha sett litt på kartene fant jeg ut at det var en veldig grei tur, med en liten modifikasjon for å ende opp der jeg bor. Hakdal - Tømte - Mellomkollen - Movatn - Sinober - Lilloseter - Romsås. Burde ta ca 8 timer.

Pakket min veldig lite egnet ryggsekk med masse drikke og mat, samt noen små nødvendigheter (Må kjøpe meg en egnet tursekk tror jeg :twisted: ), og fikk en kamerat til å kjøre meg opp til Hakadal Verk på søndag, da første buss ikke gikk før en timere senere.

Første del av turen gikk på bred skogsvei et lite stykke før de første skiltene mot Store Hyttetjern tar deg inn i skogen. Føret var ganske bløtt da det har regnet en god del i Oslo i det siste.

Etter en time var jeg fremme med Store Hyttetjern, hvor jeg fundert på å ta en tur oppom Eiriksknatten (517m), men stod over siden det var så bløtt. Videre mot Tømte passerer man Gruvåsen, et stille og meget vakkert område. Glemte bare å ta bilde der. :shock:

Deretter gikk det videre nedover mot Tømte. Traff på 2 personen med en hund i den søndre delen av den delen, men ellers var det ikke en sjel å se etter jeg forlot skogsbilveien ved Hakadal. Bare lyden av insekter, fugler og et lavtflyvende privatfly (de fløy rett over meg så jeg fikk ikke vinket).

Beklageligvis nedover mot Tømte så begynte mitt venstre kne å gjøre vondt. Det er noe jeg har opplevt på et par turer i marka før, gjerne etter en 3 timer og en del nedover. Føles som det er i underkanten av kneet, og spesielt når jeg tar vekten av benet etter å ha tatt et steg med det, og nedover. På flatmark og oppover er det bedre selv etter det tar til.

Bestemte jeg etter at jeg nådde Tømte Gård at jeg bare tar turen opp til Mellomkollen, og så ned til Maridalen og finne transport hjem.

Etter at jeg nådde skogsveiene rundt Tømte så var det som regel folk hele tiden, ser ut som området er relativt populært, spesielt for sykkel.

Tok turen videre mot Mellomkollen (537m), og fant utkiktspunktet (bra merket av DNT-Oslo), og satte meg der en stund og bare nøt det, samt litt mat og drikke. Fantastisk utsikt, vil vel si at den er bedre enn fra Barlindåsen (øst for Maridalsvannet), da du her fikk med deg Maridalen i forgrunnen. Hinket meg nedover fra kollen (ned via en steinur, som ikke var noe hyggelig med vondt kne og våte steiner), og tok såklart feil sti. Endte opp på parkeringsplassen like ved Sørbråten, istedet for å gå mot Skar. Tuslet videre til Maridalen kirke, hvor jeg fikk meg transport hjemover.

Var veldig synd at kneet gjorde at jeg ikke fikk tatt turen jeg ville. Men mye bedre at jeg testet det i Marka, enn å ta en av de andre turene jeg har lyst på (Besseggen f.eks). Får vel se og finne ut av hva det er, og hvordan jeg blir kvitt det..

Alt i alt brukte jeg 6 timer, og tilbakela 20.7km. Kart jeg brukte var Ugland ITs "Oslo Nordmark Sommer 1:50k", samt "Lillomarka 1:25k" fra Lillomarka OL. Hadde også med meg min GPS, men siden turen var såpass bra merket var det ikke så nødvendig.

Øystein

post-4256-133474638229_thumb.jpg

post-4256-133474638232_thumb.jpg

post-4256-133474638236_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin tur og raport, mange av oss her inne som setter pris på slike "enkle turer" også.

Er veldig enig med deg angående viktigheten av å teste utstyr,kropp og egenskaper på slike turer før vi legger ut på

lengre og mer krevende turer.

Når du (og jeg) får tildels store problemer med et kne etter noen km i lett terreng, ville det være dumt å legge i vei over Besseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Nå kan vel kneproblemer være så mangt, men nedoverbakkeknevondt har jeg også slitt med. Jeg er redd for at det uansett er trening som er svaret på dette. Noe styrketrening og jevnlige turer i terreng, med og uten sekk, har hjulpet meg. Gikk nylig fra Hakadal til Sundvolden uten å få nedoverbakkeknevondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anserinus tendinopati - det var min leges dom etter sommeren. Bare en enkel betennelse i kneet. Litt hvile og litt behandling først(voltarol forte), og så trening, trening og trening. Det er en enkel sak og fikse heldigvis. Så lenge minisk og ligamenter er i orden vel og merke. Men man bør uansett gå til lege med slike vondter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.