Gå til innhold
  • Bli medlem

Padlefart


Anbefalte innlegg

Annonse

Vanlig marsjfart er mellom 3-4 knop (ca 6-8km/h).

De som holder 10km/h over lengre tid har optimale forhold. Vind nedsetter farten dramatisk, og du skal være sterk for å få noe særlig fart i 10-12 m/s i motvind. medvind er mye hyggeligere... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket i dag min fart i kanoen.

6km når jeg padler max uten å bli fort sliten.

4-5 når jeg tar det litt mer med ro.

Det er verdt og nevne at det er stor forskjell på farten til både kanoer og kajakker alt etter hvordan de er konstruert.

Jeg padler en ally discovery serie som er beregnet for flattvann og fart. I elvemodellen min så padler jeg kun i ca 2-3 km alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turfart i kajakk er det faktisk ikke så store forskjellene på...

Ulike tester viser at det opp til ca 3 knop (tror jeg det va) er små ulikheter på hvor mye "motstand" kajakkene yter i vannet.

Men når man passerer et visst punkt så blir forskjellene kjempestore...

Jeg tipper at det samme gjelder for kanoer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kajakk er ikke mitt område så du har sikkert rett. Men, jeg vil jo tro at det er stor forskjell mellom en elvekajakk og en havkajakk på fart?

Kano er det iallefall stor forskjell på. Mye spring gir lavere fart og retningstabilitet, V-bunn er raskere enn veldig flat bunn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en hasle exursion og den den ligger på 5 km/t

snitt fart for kano er jeg mer usikkert på, ivrig padler kan altid få mer men hygge fart er den man må gå ut ifra..

hav eller flatt vann? mange usikre elementer..

ikke stress ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.