Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye måter å gå tur på.


snilen

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått meg ferdig med alle kommunetoppene i Sørnorge, blir det ekspedisjonspreget å gå på flere kommunetopper, likeledes flere nasjonstopper. Jeg ser meg derfor om etter et nytt prinsipp å gå tur etter for helgeturer/dagsturer/kveldsturer. Å gå samme turen om igjen er i utgangspunktet kjedelig.

Her om dagen så jeg et innslag med en fyr jeg faktisk kjenner som samler på gradkryss. Dette er noe jeg vurderer. Nerdefaktoren er her ganske høy. Man kan jo bare kikke inn her :

Andre alternativer som ikke krever lang reise er for eksempel :

Besøke alle trig.punkter i egen kommune

Gå rundt hele nedslagsfeltet til en elv, med start og mål på hver sin side av elveoset.

Gå langs samme høydekote rundt et høydedrag

Jeg synes det er greit å ha et mål for turen, og det kan godt være litt sært. Man oppdager steder som man selv og kanskje ingen andre heller har vært, og det trenger ikke være så langt av gårde.

Noen som har erfaringer på slike alternative metoder for å velge tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Severdigheter, Fornminner etc er på flere lokale turkart her jeg bor (i Telemark) markert med nummer. På noen av de kartene jeg har er det opp mot 60 – 70 nummererte punkter. Her har man turmål for alt mulig innenfor Natur, Historie og Sagn. Her kan målet for turen bli alt fra Bjørnehier, Bygdeborger, Flyvrak, Stuler, Tjern, ja alt mulig rart. Vet ikke hvor vanlig det er med slike nummererte punkter på turkart ellers i Norge, men antar det er ganske vanlig. Dette er en grei metode for valg av tur på, eller komplettere samlinger på. På et av kartene jeg har, over et lite fjellområdet i Grenland, er det faktisk så mange som 134 punkter knyttet til lokalhistorien, så det er nok å samle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne frem til gamle kart og forsøke å gå langs nedlagte og gjengrodde jernbanelinjer. Det hjelper selvfølgelig å ha en over gjennomsnittlig stor interesse for jernbanehistorie. Jeg er helt sikker på at nerdene innen dette område har klart å finne frem til hverandre på nettet og sin egen hemmelige diskusjonsforum. :wink:

Et alternativ er å finne detaljerte tur- eller ekpedisjonsrapporter fra tidligere tider og gå i deres fotspor. En artig langtur ville være å følge i fotsporene til invasjonshærer eller fluktruter. Vi har ikke hatt så mange av disse i Norge så et alternativt kan man følge smuglerruter til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvorfor ikke gjøre som Edvard Eriksen, han som har gitt navnet til Eriksbu på Blefjell. Han tok med seg kart opp på Knutetoppen og tegnet inn horisonten så godt han kunne. I etterkant prøvde han å følge denne ruta.

For deg som har Skrim som "hjemmefjell" kunne jo utgangspunktet være Styggemann. Dersom dette er for blasst kan horisonten rundt Gausta by på en lengre tur.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med respektive det nordlegaste, vestlegaste, sørlegaste og austlegaste punktet i kvar kommune? Viss kommunen delvis ligg på fastlandet og delvis på øy, må sjølvsagt også dei tilsvarande retningsekstreme fastlandspunkta visiterast.

Det går jo også an å oppsøke kommunetoppar i eldre kommuner (t.d. med utgangspunkt i kommuneinndelinga frå før 1964).

Nok eit forslag kan vere den høgaste toppen på kvar norske øy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bestige de 5 høyeste eller 10 høyeste på hvert kartblad i ditt nærområde. Start med kartet du bor i, og deretter kartene som ligger rundt dette. Når sirkelen blir for stor finner du på noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på en alternativ tilnærming til kommunetopper. I stedet for å bestige kommunens høyeste punkt, kan man bestige kommunens fjell med størst primærfaktor. I en del tilfeller vil det riktignok dreie seg om samme fjell. Men noen andre, ikke tilfeldig utvalgte, eksempler er:

Bærum: Nordre Kolsås (pf = 170 m)

Vang: Uranostinden (pf = 710 m)

Vågå: Store Knutsholstind (pf = 969 m)

Øystre Slidre: Skaget (pf = 615 m)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å bestige kommunens høyeste punkt, kan man bestige kommunens fjell med størst primærfaktor.

God idé! Då unngår ein jo også dei høgst så kunstige "kommunetoppane" som ikkje ein gong er ein topp (som t.d. Ålesund sin såkalla "kommunetopp", som er eit punkt på ein rygg mot ein topp som ligg i nabokommunen Skodje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé! Då unngår ein jo også dei høgst så kunstige "kommunetoppane" som ikkje ein gong er ein topp (som t.d. Ålesund sin såkalla "kommunetopp", som er eit punkt på ein rygg mot ein topp som ligg i nabokommunen Skodje).

Jeg har heller ikke tiltro til disse "kunstige kommunetoppane", godt poeng Toto!

Det har dessverre oppstått flere av disse. Det blir riktig nok kommunens høyeste punkt, men langt i fra kommunens høyeste topp. Så i realiteten har samlerne etter mitt syn bommet på mange virkelige kommunetopper :roll:

Et annen ide er å bestige kommunenes høyeste frittliggende topp (som ikke berører kommunegrenser)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et "prosjekt" på gang nå. Jeg skal gå på så mange som mulig av toppene som ligger i kommunen jeg bor i - både høye og lave. Toppene oppå fjellet tar jeg som dagsturer i helgene, og toppene nede i bygda tar jeg som ettermiddagsturer. Tar ikke hensyn til primærfaktor, her er det turen og toppunktet som er målet. Synes dette er en kjempefin måte å bli kjent på i kommunen, som jeg forøvrig er innflytter i. Ellers har jeg også vært immon det som er av "severdigheter" i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har over mange år hatt en drøm om å gjøre det meste med ei øy vi har her oppe...

Over årene har jeg:

- Gått den på langs

- Gått den på tvers

- Kjørt scooter over på langs

- Kjørt scooter over på tvers

- Flydd fly over på langs/tvers

- Gått på ski på tvers

Dette har jeg igjen

- Gå på ski på langs

- Kjøre båt rundt

- Bestige høyeste topp/fjell (653 m)

Selvfølgelig hadde det vært arti å gått "fjæraveien" rundt hele øya, men dette er nok en umulighet pga terrenget ikke tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fullført prosjekt!

Det er et interessant tema du tar opp. Jeg er selv godt i gang med å utarbeide en liste på 300 fjelltopper innen et klart definert geografisk område, delvis basert på objektive (målbare) kriterier, og delvis på subjektive kriterier.

I mitt tilfelle er det geografiske området de 18 kommunene som utgjør Helgeland.

Objektive kriterier:

Høyeste fjelltopper (topp 150 med PF > 50 m)

Høyeste primærfaktor (topp 50 (men kun fjell med PF > 50 m er kvalifisert))

Høyeste sekundærfaktor (topp 50 (men kun fjell med PF > 50 m er kvalifisert))

Subjektive kriterier:

Fjell som betyr mye for mange, og som dermed er godt kjent, uten å komme på noe liste (eksempel Torghatten)

Fjell som har en svært karakteristisk form (eksempel Hestmannen, Rødøyløva)

Geografisk spredning (Dersom deler av det avgrensede området er underrepresentert)

Fjell som inntar en plass i historien (i større eller mindre grad)

Utarbeidelsen av en slik liste er er både lærerik og svært givende - om enn noe langtekkelig til tider, men også tilfredsstillende, fordi du har sjansen til å sette ditt personlige preg på listen (jfr. subjektive kriterier).

Å beregne primær- og sekundærfaktor er en morsom gesjeft, selv om jeg for mitt vedkommende har sett meg nødt til å avrunde til ti-meters presisjonsnivå. Ofte er sadelen lokalisert et helt annet sted enn der man ved første øyekast skulle tro. (Samling av sadler kunne jo også være en slags ide...) Sekundærfaktor lar seg relativt lett beregne vha avstandslinjer på elektroniske kart og pythagoras' ligning. I allefall dersom UTM-sonen er den samme.

PS: Uten mennesker med en viss nerdefaktor og fascinasjon for teori, ville vel verden sett ganske så annerledes ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det geografiske området de 18 kommunene som utgjør Helgeland.

Objektive kriterier:

Høyeste fjelltopper (topp 150 med PF > 50 m)

Høyeste primærfaktor (topp 50 (men kun fjell med PF > 50 m er kvalifisert))

Høyeste sekundærfaktor (topp 50 (men kun fjell med PF > 50 m er kvalifisert))

Subjektive kriterier:

Fjell som betyr mye for mange, og som dermed er godt kjent, uten å komme på noe liste (eksempel Torghatten)

Fjell som har en svært karakteristisk form (eksempel Hestmannen, Rødøyløva)

Geografisk spredning (Dersom deler av det avgrensede området er underrepresentert)

Fjell som inntar en plass i historien (i større eller mindre grad)

Meget interessant! Har du laget denne listen, eller holder du på å lage den? Er du villig til å dele den?

Min metode er noe enklere: Kjør Kystriksveien nordover fra Sandnessjøen og gå topper på impuls etterhvert som de dukker opp. Har også en plan om å få gått alle toppene som er med i sagnet om De Syv Søstre: Suliskongen, Vågakallen, Rødøyløva, Hestmannen, De Syv Søstre, Torghatten, Lekamøya, Skarsfjellgubben. I noen versjoner av sagnet er også Dønnamannen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant! Har du laget denne listen, eller holder du på å lage den? Er du villig til å dele den?

Jeg holder på å lage den, men har meg en solid pause pga. det fine sommerværet som nekter å gi seg :lol: Vil etter hvert legge den ut på hjemmesida mi, som jeg foreløbig ikke vil reklamere noe for... :D

Min metode er noe enklere: Kjør Kystriksveien nordover fra Sandnessjøen og gå topper på impuls etterhvert som de dukker opp. Har også en plan om å få gått alle toppene som er med i sagnet om De Syv Søstre: Suliskongen, Vågakallen, Rødøyløva, Hestmannen, De Syv Søstre, Torghatten, Lekamøya, Skarsfjellgubben. I noen versjoner av sagnet er også Dønnamannen med.

Det er en god ide å legge til grunn litteratur, eventyr, sagn osv. for toppsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ide i mine tankar som eg ikkje har gjennomført. Skitur på Hardangervidda heile tida rett mot sola. Start ved soloppgang t.d. ved Dyranut og så berre gå rett mot sola. Undrast kvar eg vil vera ved solnedgang???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lagt merke til at dei fleste toppar eg søker mot, er toppar som har dukka opp nær og fjern i utsiktsbiletet frå Hallingskarvet. Og eit godt motiv for å oppsøkje desse toppane er nettopp utsikten til Hallingskarvet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.