Gå til innhold
  • Bli medlem

Sognefjorden paa langs (turprosjekt)


Torodd

Anbefalte innlegg

For ett par aar siden var det en brite som svomte Sognefjorden paa langs fra Skjolden til Rutledal. 22 mil i kaldt vann og en av de villeste og beste villmannsliv bragder paa norsk jord noensinne.......... ehh, territorial vann mente jeg.

Jeg har sett endel virkelig flotte bilder av Sognefjorden i lokalavisa Sogningen som ligger ute paa http://www.sognavis.no . Sjekk ut Sommarbilder som har bilder som hadde passet fint inn i Fjellforum.

Jeg tenker litt ....... og menneskeheten forbereder seg paa det aller verste.

Er det noen her eller andre steder som har gaatt Sognefjorden paa langs via sydsiden ? Dette er sannsynligvis en 30- 40 mils lang tur som gaar fra Skjolden ut til Urnes, inn til Aardal, ut til Fodnes, inn til Laerdal, ut til Fronningen, inn til Flaam, ut fjorden igjen og inn til Gudvangen, ut til Fresvik og forbi Vik til Finnafjorden og ut til Sognesjoen. Dette langs vannkanten med enkelte klatringer og omgaaelser over hamrer og berg (Beitelen maa omgaas i sin helhet antar jeg).

Bare en ide som jeg dessverre ikke kan faa gjort neste sommer selv grunnet noe helseproblemer. Men for de som har gjort alt og vil ha en annen utfordring antar jeg at dette kan bli et fint 2-3 aars langt prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at jeg leste for noen år siden i Bergen Turlag sitt medlemsblad "sti og varde" om en lignende tur som gikk fra Sognesjøen og innover på sydsiden av Sognefjorden. Tror ikke de fulgte fjordene slik du beskriver, men fulgte hovedrutene i Stølsheimen, men det skal jeg ikke si for bombastisk.

Tar du kontakt med Bergen Turlag kan de sikkert bekrefte/avkrefte dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok ta nokre avstikkarar vekk frå fjorden, ja. Ein del av fjellet går rett ned i vatnet, og ein må temmeleg høgt opp (antageligvis fleire hundre meter enkelte plassar innerst i fjorden) før det er trygt hvis ein skal ta det som ein tur utan lengere klatrings-/sikringsetappar eller innlagt (frivillig eller ufruvillig) symjing. Det er heller ikkje spesielt godt terreng langs store delar av fjorden, så ein vil foretrekke å gå høgare oppe, hvis ikkje målet er å absolutt gjennomføre, men å ha det litt kjekt samtidig.

Men det einaste det betyr, er vel at turen blir endå flottare, ettersom utsikten er så mykje betre. F.eks på vegen til Lærdal frå Fodnes, er det mykje betre å gå over Vetanosi og Stødnaåsen, og ned att på Stødno med utsikt til fire fjordar samtidig på vegen, enn å prøve seg nede langs fjorden, når ein uansett må laaaaangt opp i fjellsida utanfor Hedler på vegen innover. Og slik er det fleire plassar i Indre Sogn i alle fall.

Det er faktisk ein tur eg godt kunne tenkt meg å gå, men då ved å ta turen over fjella og ned att i dalene, enn å følge vasskanten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarmol. Ditt forslag virker meget bra. Det er dog en god ide for en tur ned til vannkanten for resupplere med proviant og annet fra innleide fjord-sherpaer og/eller butikker.

Hyppige steinsprang underveis gjor ogsaa en tur langs vannkanten hele veien risikabel. Men den turen fra Revsnes ut til Fronningen virker forlokkende.

I det hele tatt; turen langs vannkant og over fjell langs Sognefjorden virker som et godt tre somre prosjekt. Det er steder der knapt nok noe menneske har satt sine bein.

Bildene i Sogningen virker forovrig meget innspirerende.

Jeg har en alvorlig hjerte-operasjon foran meg om noen maaneder m/lang rehabilitering. Jeg faar se hva jeg gjor med livet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe alt går som det skal med operasjonen din, Torodd.

Det er unekteleg mykje flott terreng i området, og bileta i sogningen er absolutt god inspirasjon. Eg er innom der av og til sjølv for å sjå kven som legg ut bileter. Det er nok imidlertid ikkje så mange plassar det ikkje har vore folk ein eller anna gong. Sogningane er flinke til å bruke terrenget rundt seg, og mesteparten av området er terreng for hjortejakt. Men ein og annan plassen kan det nok være at det lenge sidan sist, ja :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det for meg at jeg skulle gå så nært vannkanten som mulig på baksiden av De Syv Søstre på Helgeland. På første forsøk fant jeg ut at jeg noen ganger måtte opp flere hundre meter for å komme meg 20 meter videre. Etter mye strev gav jeg opp og gikk tilbake. Siden da har jeg kjøpt meg en Alpacka Raft og planlegger en ny tur. Nå kan jeg bare blåse opp raften og padle der det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.