Gå til innhold
  • Bli medlem

1 uke med amerikansk besøk


flagre

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser på meg selv som relativt erfaren, men ønsker litt innspill på forslag til turer som vil passe en fjellvandt amerikaner. Får besøk og vi har ca. en uke til disp. Det blir i prinsippet selvforsynt tur med sekk og tilbehør. Tau, isøks og stegjern blir liggende hjemme.

Personlig har jeg definitivt mest erfaring fra Jotunheimen, Rondane og Dovre. Ettersom gjesten sannsynligvis har sett en del fjell før er jeg usikker på om disse områrdene er tingen (i så fall er jeg litt usikker på hvilke deler). Tenkte kanskje det hadde vaert bedre med Romsdalen, Sunnmørsalpene eller andre lignende plasser paa Vestlandet/Sogn/Møre, typiske plasser som ikke finnes der gjesten kommer ifra. Problemet er bare at turerfaringen min fra disse områdene er tilnærmet lik null.

Dersom noen andre har hatt med tilsvarende gjester eller bare har lyst til å komme med innspill er jeg veldig takknemlig. Vi vil ha tilgang på bil, så det er selvsagt mulig å kjøre litt hit og dit (men blir fort stress med for mye kjøring når vi bare har en uke og han ikke har vært i Norge før).

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mitt syn må Lyngen eller Lofoten uten tvil være det flotteste å vise utlendinger, uansett hvor de kommer fra!

Ser det er noe langt, så hva med nordeuropas (europas?) største høyfjellsvidde Hardangervidda?

Fikser du Jotunheimen, ja så fikser du H.vidda.

NB, jeg mangler Sunnmørsalpene her til lands ennå, så skal ikke være for skråsikker da.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å spørre ham hva han er interessert i. Hvis poenget er å vise fram noe han ikke har sett før, så må man tenke over hva som er typisk norsk. Alpin sone ved ganske lave høyder, korte soner slik at du kan gå gjennom mye ulikt terreng på ganske kort tid, kombinasjonen fjell og sjø på vestlandet eller i Lofoten er jo også spektakulær. Kanskje kan han kombinere sjøfiske og fjellopplevelser og bo i rorbu..

Det kanskje mest spesielle med Norge er ikke fjellene per se, de har mer imponerende fjell andre steder, - men at nesten hele Norge er fjell - og at vi har så lite areal tilgjengelig at vi har måtte ta i bruk den jorda vi har, og derfor har mer "kultur", dvs gårdsbruk/setre etc, i fjellområdene enn hva som er vanlig i andre land. Turen Østerbø - Aurlandsdalen vil nok være spesiell også for en verdensvant type, da får han jo også oppleve litt kultur på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke stort annet enn Jotunheimen :) ; Hva med Hjelle - Vetti - Utledalen - Stølsmaradalen. Telt der. Ev. om været er ok en tur på Stølsmaradalstinden eller Midtmaradalstinden? Kontraster, Høydeforskjell og relativt imponerende landskap. Vassdrag, kultur, skog, flora, breer, og tinder.

Noen ønsker å se noe helt annet, mens andre kanskje liker elementer av det de kjenner og trives med fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke stort annet enn Jotunheimen :) ; Hva med Hjelle - Vetti - Utledalen - Stølsmaradalen. Telt der. Ev. om været er ok en tur på Stølsmaradalstinden eller Midtmaradalstinden? Kontraster, Høydeforskjell og relativt imponerende landskap. Vassdrag, kultur, skog, flora, breer, og tinder.

Noen ønsker å se noe helt annet, mens andre kanskje liker elementer av det de kjenner og trives med fra før av?

Da Rosenborg på 70. tallet hadde gjennomført en mildt sagt begredelig 1. omgang, tok den gangs RBK trener, Curtis, et oppgjør i pausen!

Han startet tiraden med følgende: > "This is a ball".....

Hvoretter han ble avbrutt av Odd Iversen: > "Du må itj gå så fort fram".... :wink:

Jeg syns du Morten tok en Ivers nå, for her syns jeg du kom med Rosinen med en gang.

Dæven det er vakkert der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Uansett hvor du drar, så er det flere forhold i Norge som nok vil forbause selv en vant fjellmann fra USA.

En ting er vår allemannsrett. At man kan telte uten å spørre grunneier, plukke bær, fiske i sjøen osv. Det er uvanlig i nesten hele resten av verden.

Det er også uvanlig at man kan drikke vannet fra bekker, elver og sjøer på fjellet. I USA er det en stor debatt omkring vannrensing, filterering, UV-bestråling, kjemisk rensing osv.

Men "rosinen i pølsa" er kanskje våre selvbetjeningshytter. At det står hytter på fjellet som inneholder et stort matlager og at det bare er å forsyne seg er helt utenkelig for de fleste. At dette systemet som er basert på tillit i tillegg fungerer, er bare fantastisk. Det vil garantert være noe han kommer til å huske.

Slake og bratte fjell finnes det mange steder, men Norge er også unik med at vi har fjorder og breer. Det er i grunnen rart at ikke noen har laget en "sti" som går gjennom et fjordområde, gjerne med å ta ferge/båt over fjorden for å fortsette på andre siden. Se om du kan kombinere en tur med fiske fra berget en plass det er god sjans for å få fisk. De fleste liker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "rosinen i pølsa" er kanskje våre selvbetjeningshytter. At det står hytter på fjellet som inneholder et stort matlager og at det bare er å forsyne seg er helt utenkelig for de fleste. At dette systemet som er basert på tillit i tillegg fungerer, er bare fantastisk. Det vil garantert være noe han kommer til å huske.

Bifalles!

Syklet med en Nederlender og et Belgisk par inn til Glitterheim i fjor sommer.

De var nesten sjokkert over at man bare kunne ta en sykkel og sykle inn til Glitterheim, for så betale 50 spenn ved ankomst!

Klatrekaffen i Henningsvær, hvor man gikk over "gata" og plukket det man trengte og tuslet tilbake og betalte. Tror kanskje ikke det er slik lengre men............

Gjennomsnittsmentaliteten her til lands er nok strålende, selv om vi iblant kverrulerer friskt her inne til tider :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en rundtur i Hjørundfjorden, en av landets aller vakreste fjorder:

Start med ferge ytterst i fjorden fra Festøy til Hundeidvik. Gå Megardsdsdalen via Riksheimdalen over Trandalskaret til Trandal. Ta eventuelle avstikkere undervegs til eksempelvis Hundatinden, Synnavindsnipa, Tungremtindane, Trollkyrkja, Blåbretind, Trandaltind eller Storevasstind/Tårnet. Ferge fra Trandal til Sæbø. Gå gjennom Nøvedalen til Standalhytta, med avstikkere til Dalegubben, Sylvkallen eller Høgrestinden. Videre over Kvanndalsskaret til setra øverst i Ytre Standal. Avstikkere til eksempelvis Nordre Sætertind eller Romedalstinden. Videre over Molladalsskaret til Molladalen med overnatting her og avstikker til Jønshornet eller Mohns topp/Randers. Retur via Barstaddalen til Festøy.

Overnatting i telt eller i kombinasjon med større bekvemmelighet dersom det er ønskelig på hytter eller hotell undervegs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Takk for hjelp folkens. Gjesten kommer i morgen og været er desverre ikke spesielt lovende. Men vi får gjøre det beste ut av det.

Jeg tenkte at vi kunne dra oppover til Øya (fra Oslo) og gå opp Jakta. Er dette en grei tur? Virker grei. Vi kommer ikke til aa ha noe sikringsutstyr. Noen turbeskrivelser/rutebeskrivelser? Hva med camping eller teltplasser i området? Dersom været klaffer bør jo dette gi et inntrykk av noe nytt. I tillegg er det jo en god del å se på langs veien. Men er litt usikker på om jeg skal kjøre om Romsdalen (ja, det er vel en omvei) eller korteste vei opp ved Otta. Lang kjøretur blir det jo uansett, men Romsdalen kan jo være fint å få med seg, spesielt hvis det er ok vær. Eller...kanskje det er bedre å stoppe på den raskeste veien for en rask topptur. Forslag mottas med takk.

Saa drar vi nedover mot Jotunheimen (gjesten ville gjerne ha 3-4 dager med klassisk selvforsynt fjellvandring og siden jeg er mest kjent i Jotunheimen, tenkte jeg det var greit). Litt usikker paa området ennå. Siden vi lar sikringsutstyret være hjemme tror jeg Hurrungane utgår. Kanskje Turtagrø området, Gjendealpene eller rundt Leirvassbu er ok. Vi kommer mest sannynlig til å benytte telt.

Igjen...takk for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjørt om Romsdalen en vei for å oppleve dalen og Trollveggen, deretter over Trollstigen til Liabygda og over til Stranda og så videre via Hellesylt og gjennom Norangsdalen til Øye. Retur via Hellesylt og fergetur ca 1 time til Geiranger videre over Strynefjellet og til Lom. Camping finnes på Urke.

Turbeskrivelse Jakta: http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/jakta.html Enkelte kan nok finne oppgangen fra Konedalen problematisk. Etter mitt syn er kanskje turen til Slogen via Haukåssetra og Langsæterdalen et vel så godt valg og passer godt med Urke som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk slik at amerikansk friluftsliv ofte er mer preget av store firehjulstrekkere enn av fjellsko og ryggsekk, men jeg antar at du er kjent med gjestenes bakgrunn før du tar dem med ut i vår vakre natur. Forslagene du har fått burde være av stor interesse for de fleste utlendinger og godt egnet til god norgesreklame. Jeg vil bare ønske deg god tur. Det høres spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.