Gå til innhold
  • Bli medlem

Turrapport fra Jotunheimen i Juli


dogsoldier

Anbefalte innlegg

Annonse

Så ut som en flott tur :?

Noen kommentarer

Vi fikk ikke lov å bruke tørkerommet, enda vi tilbød oss å betale ekstra for dette, noe vi hadde sterkt behov for etter alle elvene og regnet.
:wink: Seriøst?? Sa de bare nei eller hadde de noen "gode grunner" til at 2 søkkvåte turgåere ikke fikk betale for tørk?

Har du lyst til å dele pakkelista med oss? Jeg og sambo er i sluttfasen av planlegging av Hardangervidda-tur i midten av august, 5 dager med telt. Vil gjerne se hva dere oppfattet som bortkastet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke lov å bruke tørkerommet, enda vi tilbød oss å betale ekstra for dette, noe vi hadde sterkt behov for etter alle elvene og regnet.

Dette hørtes virkelig drøyt ut, ja. Ikke minst situasjonen tatt i betraktning.

Misforståelser ute å går? Eller ønsker man å "motivere" folk til å bo innendørs inkl mer profitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket som en flott tur, bare synd dere fikk så mye regn. :-)

Når det gjelder turistforeningens tidsangivelser på rutene, så er de beregnet ut fra at man går med lett sekk i strålende sol, hvis ikke må man være en jæ... på å gå! :twisted:

Har alltid fått god service på Leirvassbu, derimot opplevde jeg i vinter at vi måtte betale 20 kr for en kopp lunket vann på Krækkja! At hele studiegruppen ble dårlige pga ulumskheter i renseanlegget på nevnte hytte er en annen historie........... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tørkerommet tror jeg nok dette var for å motivere oss til å betale for å ligge inne, da de hadde mye ledig kapasitet. Tørkerommene var ganske fulle, men ikke så ille at det ikke var plass til 2 par sko!

Når det gjelder ting vi hadde pakket for mye var det for min del en fleecejakke (jeg hadde også med meg en fleecegenser som ble flittig brukt), 2 sett ull/superundertøy hvor jeg bare brukte ett av settene. Hadde også med meg 2 T-skjorter og en shorts, disse ble det naturligvis ikke bruk for da det regnet og var 3-10 grader stort sett hele turen. Dama hadde med seg 3 par sokker, kunne vel strengt tatt klart seg med 2 og ekstra sports BH som heller ikke ble brukt. Hadde også med oss to lykter, en lommelykt og en hodelykt, men det ble vel strengt tatt aldri skikkelig mørkt, hadde holdet med hodelykt til bruk inne i teltet.

Vi hadde også beregnet for mye mat, kanskje forde de 2 brødene vi hadde med oss rakk litt lenger enn først antatt.

Følgende var savnet: Skokrem/imprignering. Mer sjokolade :roll: Sandaler kunne vi også hatt bruk for både ved kryssing av elver og til bruk mens vi lånte tørkerom ved hyttene.

Komplett pakkliste har jeg ikke tilgjengelig nå, men kan se om jeg får postet den i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ble eierskifte på Leirvassbu for noen år siden. Sist jeg bodde i telt der kunne du telte hvor du ville gratis selv om du ble oppfordret til å legge deg 150 meter unna hytta. Noen som lå 30 meter unna, uten at noen egentlig brydde seg.

Man fikk også benytte dasser, dusjer og tørkerom mot å betale en temmelig symbolsk sum i resepsjonen. Ingen gikk rundt i teltene og sjekket om folk betalte.

Når folk kommer og er våte så rydder man plass i tørkerom. Dersom det var glissent belegg er det nødt til å være tørkeplass. hvor skulle ellers folk få tørket klærne sine hvis det er fullt belegg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det ble eierskifte på Leirvassbu for noen år siden. Sist jeg bodde i telt der kunne du telte hvor du ville gratis selv om du ble oppfordret til å legge deg 150 meter unna hytta. Noen som lå 30 meter unna, uten at noen egentlig brydde seg.

Man fikk også benytte dasser, dusjer og tørkerom mot å betale en temmelig symbolsk sum i resepsjonen. Ingen gikk rundt i teltene og sjekket om folk betalte.

Når folk kommer og er våte så rydder man plass i tørkerom. Dersom det var glissent belegg er det nødt til å være tørkeplass. hvor skulle ellers folk få tørket klærne sine hvis det er fullt belegg ?

Dette er en påstand panda!

Selv kjenner jeg godt både "før og etter", og tror kanskje dette er tilnærmet enkelttilfelle.

Det var usedvanlig trivelig tidligere på Leirvassbu, det er det nå også.

Å svelge enkeltopplevelser eller avisoppslag som fakta, det er faktisk så misvisende som det kan bli i dette tilfellet!

Forøvrig, det ble ikke eierskifte der............

Eierne tok over driften, jeg var muligens like skeptisk som deg.

Forskjellen er kanskje(?) at undertegnede har opplevd de, mens du synser??? :D

Det er fortsatt usedvanlig trivelig på Leirvassbu.

Ta deg en tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hisser seg opp over at man som uteboende telter ikke får lov til å benytte tørkerom på en en hytte i fjellet. Det synes jeg er blir helt feil. Om du er på telttur må du regne med at du kan bli våt og legge opp en strategi i forhold til å tørke tingene dine. Klarer du ikke det må du avbryte turen og reise hjem, eventuelt kan du ta inn på en turisthytte og ta del av tilbudet der. De som driver hyttene må ha fokus på å levere gode tjenester til sine betalende gjester, de er ikke der som et slags hjelpeapparat for våte teltere? Er det noen som kjenner til noen turisthytte som lar våte teltere ta inn alt sitt våte utstyr på tørkerom for tørking uten at de også betaler for overnatting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hisser seg opp over at man som uteboende telter ikke får lov til å benytte tørkerom på en en hytte i fjellet. Det synes jeg er blir helt feil.

Vi var søkkvåte og kalde når vi i 18 tiden omsider nådde Leirvassbu. Her betalte vi for å få teltplass og å benytte dusjene. Vi fikk ikke lov å bruke tørkerommet, enda vi tilbød oss å betale ekstra for dette

De kjøper jo andre tjenester fra hytten, hvorfor skulle de ikke kunne benytte seg av tørkerommet når de i tillegg tilbyr seg å betale for dette? Hvis det var stor ledig kapasitet burde det også være god plass på tørkerommet. Grenser nesten til smålig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hisser seg opp over at man som uteboende telter ikke får lov til å benytte tørkerom på en en hytte i fjellet. Det synes jeg er blir helt feil. Om du er på telttur må du regne med at du kan bli våt og legge opp en strategi i forhold til å tørke tingene dine. Klarer du ikke det må du avbryte turen og reise hjem, eventuelt kan du ta inn på en turisthytte og ta del av tilbudet der. De som driver hyttene må ha fokus på å levere gode tjenester til sine betalende gjester, de er ikke der som et slags hjelpeapparat for våte teltere? Er det noen som kjenner til noen turisthytte som lar våte teltere ta inn alt sitt våte utstyr på tørkerom for tørking uten at de også betaler for overnatting?

Jeg synes det bør være mulighet til å kunne betale litt for å benytte seg av tørkerom på hytter uten at en skal bli sett ned på som telter av den grunn. En del av strategien til telterene kan da være å gå innom en hytte innimellom og ta en kaffe mens utstyret tørker. En bør ikke eksludere folk som ikke gjør ting helt likt som "normen" i fjellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjøper jo andre tjenester fra hytten, hvorfor skulle de ikke kunne benytte seg av tørkerommet når de i tillegg tilbyr seg å betale for dette? Hvis det var stor ledig kapasitet burde det også være god plass på tørkerommet. Grenser nesten til smålig

Jeg synes det bør være mulighet til å kunne betale litt for å benytte seg av tørkerom på hytter uten at en skal bli sett ned på som telter av den grunn. En del av strategien til telterene kan da være å gå innom en hytte innimellom og ta en kaffe mens utstyret tørker. En bør ikke eksludere folk som ikke gjør ting helt likt som "normen" i fjellet

Jeg kan forstå at noen ønsker seg en mulighet til å bo i telt, drikke kaffe ol. på fjellhytter og evt betale for å tørke tøyet sitt. Men jeg tror alle kan se for seg hvor meget utstyr et teltlag på 2 kan ha med seg inn på et tørkerom om de har hatt regn et par dager. Hva om det er 4 i teltet i stedet for 2? Eller om det kommer flere teltlag samtidig?

Så jeg forstår godt de som driver en fjellhytte som ønsker å tilby et godt tilbud til sine betalende gjester, og synes ikke de fortjener kritikk for dette.

Men dette er bare et synspunkt :wink:

Uten å ønske å kritisere trådstarter for hans valg ville jeg ikke reist på en 4-5 dagers telttur i Jotunheimen og hver dag sette opp teltet ved betjente turisthytter. Det finnes jo så mange andre fine steder å telte når man er på tur? Midt mellom hyttene feks? :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hisser seg opp over at man som uteboende telter ikke får lov til å benytte tørkerom på en en hytte i fjellet. Det synes jeg er blir helt feil. Om du er på telttur må du regne med at du kan bli våt og legge opp en strategi i forhold til å tørke tingene dine. Klarer du ikke det må du avbryte turen og reise hjem, eventuelt kan du ta inn på en turisthytte og ta del av tilbudet der. De som driver hyttene må ha fokus på å levere gode tjenester til sine betalende gjester, de er ikke der som et slags hjelpeapparat for våte teltere? Er det noen som kjenner til noen turisthytte som lar våte teltere ta inn alt sitt våte utstyr på tørkerom for tørking uten at de også betaler for overnatting?

Vi betalte da for både teltplass og dusj, samt andre varer. Totalt la vi igjen nok penger til å kunne bo på de rimeligste rommene på hytta, så det var definitivt ikke pengene det stod på. Men vi ønsket å bo i telt som planlagt, ikke legge oss inn på et rom bare for å kunne starte med tørre sko dagen derpå.

Og en strategi om å tørke sko i de forholdene som var blir tullprat. Lykke til med å tørke fjellsko i 4 grader og 40mm regn.

Du kan si hva du vil om våte teltere, men dette var slett service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ønske å kritisere trådstarter for hans valg ville jeg ikke reist på en 4-5 dagers telttur i Jotunheimen og hver dag sette opp teltet ved betjente turisthytter. Det finnes jo så mange andre fine steder å telte når man er på tur? Midt mellom hyttene feks? :idea:

Det var da bare 2 av dagene vi lå ved turisthytter også. I utgangspunktet skulle vi ikke innom hytter i det hele tatt, men været tatt i betraktning, samt det faktum at vi møtte et hyggelig par som fikk oss til å legge om ruten midtveis for å slå følge, gjorde at vi endret planene.

Er det virkelig for mye forlangt å få tørke skoene mens en sitter inne å drikker kaffe? Dette var iallfall null problem på Skogadalsbøen som var den andre hytta vi betalte for å benytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rute kjørte dere fra Stavanger og opp? Skal selv oppover om noen helger og lurer litt på hva som kan være den greieste ruten oppover.

Dette er ruten vi følgte:

http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Route+44%2FHillev%C3%A5gsveien&daddr=Route+7%2FHallingdalsveien+to:61.833209,8.568878&hl=en&geocode=FVp5gwMdkqJXAA%3BFdgmngMdtGOIAA%3B&mra=mi&mrcr=1&mrsp=2&sz=9&sll=61.659899,8.599548&sspn=1.066558,2.48291&ie=UTF8&ll=61.601172,7.278442&spn=2.137393,4.96582&z=8

Vi valgte denne ruta pga GPS-en sa at det var den korteste. Veien kunne vært av bedre kvalitet, og jeg ville muligens kjørt E16 via Bergen hvis jeg skulle gjort det igjen (ikke at jeg vet hvilken stand E16 er i...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig for mye forlangt å få tørke skoene mens en sitter inne å drikker kaffe? Dette var iallfall null problem på Skogadalsbøen som var den andre hytta vi betalte for å benytte.

Å få tørke støvlene mens man drikker kaffe synes jeg er helt ok!

PS jeg mente ikke å kritisere deg dogsoldier, jeg skrev min kommentar fordi jeg synes fjellhytter (private og DNT) får litt mye tyn her på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tørke støvlene mens man drikker kaffe synes jeg er helt ok!

PS jeg mente ikke å kritisere deg dogsoldier, jeg skrev min kommentar fordi jeg synes fjellhytter (private og DNT) får litt mye tyn her på Fjellforum.

Helt i orden, forteller bare om mine erfaringer.

Generelt sett så har jeg bra inntrykk av hyttene jeg også. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en påstand panda!

Selv kjenner jeg godt både "før og etter", og tror kanskje dette er tilnærmet enkelttilfelle.

Det var usedvanlig trivelig tidligere på Leirvassbu, det er det nå også.

Å svelge enkeltopplevelser eller avisoppslag som fakta, det er faktisk så misvisende som det kan bli i dette tilfellet!

Forøvrig, det ble ikke eierskifte der............

Eierne tok over driften, jeg var muligens like skeptisk som deg.

Forskjellen er kanskje(?) at undertegnede har opplevd de, mens du synser??? :idea:

Det er fortsatt usedvanlig trivelig på Leirvassbu.

Ta deg en tur :wink:

Jeg ser ingen grunn til å tvile på det trådstarter skriver. Det han forteller virker troverdig og sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mor 10: Har du blitt nektet å bruke tørkerom selv hvis du har spurt ? I så fall, hvor har dette skjedd ?

Jeg har et annet inntrykk enn deg når det gjelder dette. Stort sett er alle hytter positive når man spør dem om å låne dusj eller tørkerom eller dass. Noen steder må man betale litt, men slett ikke alle.

Det "snilleste" jeg har vært borti var Jostedalen breførarlag som ikke hadde noe i mot at jeg overnattet gratis på bresenteret deres bare fordi jeg hadde gått på kurs der et par år tidligere.

Når jeg tenker meg om har jeg i grunnen aldri opplevd at noen sier "nei" til noe som helst dersom det man spør om er rimelig. At noen blir nektet å låne et tørkerom mot å betale når det faktisk er plass i tørkerommet synes jeg er leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å tvile på det trådstarter skriver. Det han forteller virker troverdig og sant.

Har heller ikke sådd tvil om trådstarters opplevelser, det burde du sett av mitt forrige innlegg!

Jeg påpeker bare at mange av oss som var skeptisk da forrige vertskapet dro, har blitt svært overrasket over dagens drivere.

Det er fortsatt trivelig vertskap på Leirvassbu :D

Igjen, ta deg en tur istedet for å dømme etter enkeltopplevelser, eller muligens(?) forutinntatte holdninger :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ruten vi følgte: (url)

Vi valgte denne ruta pga GPS-en sa at det var den korteste. Veien kunne vært av bedre kvalitet, og jeg ville muligens kjørt E16 via Bergen hvis jeg skulle gjort det igjen (ikke at jeg vet hvilken stand E16 er i...).

Aha, denne ruten hadde jeg ikke tenkt på. Vi har sett for oss å kjøre r13 fra Tau oppover til Røldal og så muligens r550 etter odda (venstresiden av fjorden) og så videre på vestsiden av Jotunheimen. Blir jo en ekstra ferjekrysning også.

Takk for inputen i allefall, nå må jeg litt i tenkeboksen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig for mye forlangt å få tørke skoene mens en sitter inne å drikker kaffe? Dette var iallfall null problem på Skogadalsbøen som var den andre hytta vi betalte for å benytte.

Det er slik: Når tørken blir full opphører virkningen. Det som skjer er det blir for mye vann i lufta, og når fuktigheten når opp i nærheten av 100% er det ikke noe som blir tørt :?

Klart viss hytta også skal stille tørkerum til rådighet for teltere, går det fort ned med tørken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme rute jeg har brukt siden jeg var liten. (siste 41 år :lol:)Slet litt i "gamle" dager opp Vøringsfossen.Gammel Amazone som kokte.Turbusser som møttes og måtte rygge.

Mye flott natur på veien. Kjørte denne veien forrige uke. To netter på Geilo, en på Gol, og tre netter på Beitostølen. Ca. 50 mil fra Stavanger. Fortsatte så videre over Dovre, Folldal og er nå på Tynset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Lovet pakkliste etter turen, men hadde trøbbel med å finne den igjen.

Driver nå å planlegger en tur på ski over Hardangervidda, fra Finse til Gullingen, og kom tilfeldigvis over pakklisten.

Den er ikke helt komplett, men de viktigste tingene er med.

1. Dagstursekk

2. Vannflasker

3. Camelback - vannbeholder

4. Samekniv

5. Leatherman

6. Lykt

7. Hodelykt

8. Batterier

9. Lighter

10. Fyrstikker

11. Jokkastikke - "flint"

12. Kart

13. Kompass

14. Kartmappe

15. Kikkert

16. Toalettpapir

17. Våtservietter

18. Solkrem

19. Solbriller

20. Myggolje

21. Førstehjelpsskrin

22. Gnagsårplaster

23. Sportstape

24. Jervenduk/fjellduk

25. Soveposer

26. Liggeunderlag - oppblåsbart

27. Sitteunderlag

28. Puter - oppblåsbare

29. Termos

30. Gass ca 600g (brukte kun beskjedne mengder av dette)

31. Brenner - Primus Easy Fuel

32. Kokekar, panne og tekoker

33. Bestikk

34. Ytterjakker / bukser

35. Shorts

36. Strømper – flere par

37. Undertøy

38. T-skjorter

39. Tannkost

40. Tannkrem

41. Såpe

42. After Sun

43. Talkum

Mat:

o Havregryn (4 porsjoner)

o Rett i koppen

o Risgrøt (4 porsjoner)

o Tørrmelk

o Eggnudler

o Smør

o Brød 2 stk

o Kaviar

o Sjokoladepålegg

o Rosiner

o Kanel

o Spagetti

o Potetmos

o Kavring

o New energy

o Knekkebrød

o Tørket kjøtt

o 2 middager, REAL

o Nøtter

o Tørket frukt

o Sjokolade

o Kakao

o Kjeks

o Cafe Latte

o Tunfisk

o Tapas kjeks

o Supper x8

Sekkene ble som resultat av dette 16kg, og 27kg. Skulle vi gått igjen så hadde vi droppa litt mat og hatt med mindre klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.