Gå til innhold
  • Bli medlem

Er du DNT medlem eller ikke?


essem

Er du DNT medlem eller ikke?  

242 stemmer

  1. 1. Er du DNT medlem eller ikke?

    • Ja, er fast årlig medlem
      141
    • Tegner medlemsskap i de år jeg har behov for det
      30
    • Nei, men er medlem i friluftsforening som ikke er tilknyttet DNT
      13
    • Nei, er ikke medlem i noen forening
      61


Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Denne forargelsen mot Vinjerock ser jeg som et utslag av det nærmest religiøse forholdet mange har til Jotunheimen. Hvorfor har ikke de samme protestene kommet mot f.eks festivalen på Eikerapen (Åseral)?

Det er samlet sett mer bråk fra vislene som går i skytteltrafikk vinterstid til Eidsbugarden enn Vinjerock, men jeg hører ikke så mange protester mot dem...

Det var da svært til krav som stilles til stakkars kverulanter. :P Enkelte av oss prøver også å få tid til annet her i livet enn å klage på alt mulig rart.

Jeg foreslår at du starter en egen tråd om vislene så kommer nok protestene... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa !

Ibsen skrev et sted i Peer Gynt at når utgangspunktet er som galest bil resultatet originalest. Du tror åpenbart at undertegnede og flere her er motstandere av Vinjerock og jazz. Det er imidlertid ikke det saken dreier seg om, men hvorvidt DNT, representert ved DNT Fondsbu og driveren der, skal bidra som støttespiller og naturvenn- og naturvernalibi til festivalen når en slik aktivitet ligger milevidt unna det som er DNTs kjernevirksomhet. Det er ikke et mål i seg selv for DNT å få så mange medlemmer og fjellfanter som mulig, men å ta vare på dem som allerde er der og de som kommer som reelle fjellvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa !

Ibsen skrev et sted i Peer Gynt at når utgangspunktet er som galest bil resultatet originalest. Du tror åpenbart at undertegnede og flere her er motstandere av Vinjerock og jazz. Det er imidlertid ikke det saken dreier seg om, men hvorvidt DNT, representert ved DNT Fondsbu og driveren der, skal bidra som støttespiller og naturvenn- og naturvernalibi til festivalen når en slik aktivitet ligger milevidt unna det som er DNTs kjernevirksomhet. Det er ikke et mål i seg selv for DNT å få så mange medlemmer og fjellfanter som mulig, men å ta vare på dem som allerde er der og de som kommer som reelle fjellvenner.

Beklager om jeg har misforstått, men nå er det vel nettopp det som er DNTs mål. :) Det er mye økonomi i et større medlemstall. I sin tale på forrige årsmøte sa Kristin Krohn Devold forøvrig at arbeidet mot ungdom var blant hovedsatsingene for DNT. Vinjerock er vel ikke noe verre enn den "hotellbyggingen" de bedriver i fjellet, eller deres arbeid for å bevare Snøheimvegen? DNT arbeider ikke for flere "reelle fjellvenner", men for flere folk i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt det har DNT som målsetting å øke antallet medlemmer, øker antallet overnattinger på sine hytter, øke deltagerantallet på sine arrangementer og på mer generelt grunnlag få flere til å bruke fjellene. I tillegg er det noen politiske målsetninger om å jobbe mot kraftledninger, utbygging av vassdrag osv. Penger i kassen (omsetningen/overskudd) er ikke det sentrale men et middel til å oppnå målene.

Veldig mye av dette er selvfølgelig bra og vi trenger en organisasjon av typen DNT som en motvekt mot næringsinteressene og som har tyngde og troverdighet til å ta opp kampen mot ulike type inngrep i naturen.

Men det blir litt ironisk når det er DNT som står for inngrepene som jeg misliker i fjellområder som Jotunheimen, Rondane og Dovre. Organisasjonen har mistet fokus og støtter alt for mange uheldige inngrep og arrangementer for å oppnå kun enkelte av sine mål.

Uttrykket det enkle friluftslivet som mange tror DNT fortsatt etterstreber har dessverre fått ny mening. Det nye hyttepalasset ved Prekestolen er et grelt eksempel på dette. Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot hyttepalasser på typiske turistplasser, på samme måte som jeg syns Dr. Holms på Geilo er helt greit. Men det er ikke noe DNT skal drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa !

Jeg har kanslje uttrykt meg litt kort og upresist.

Selvfølgelig kan DNT som allle andre organisasjoner arbeide for å rekruttere nye medlemmer. Men det må skje på en ryddig og ærlig måte uten sidehensyn.

Når det gjelder Vinjerock på Eidsbugarden er det rimelig å anta at DNT ikke våger å gå imot tiltaket for å unngå å komme i konflikt med lokale næringsinteresser selv om det kan hevdes å være en form for snikkommersialisering av en nasjonalpark. Det forhold at Eidsbugarden ligger litt utenfor nasjonalparken er i denne forbindelse ren formalisme og derfor av underordnet betydning. DNT velger å holde tett, og det som etter mitt syn er uakseptabelt av DNT er å overse at driveren av Fondsbu engasjerer seg for saken og likeså at festivalen får så rosende omtale på DNTs hjemmeside. Folk skal tro: Dette er bra, dette må jeg være med på neste gang. Holdningen til DNT i denne saken faller godt inn i den politiske ideologi som generalsekretæren bekjenner seg til. Hennes statsrådskollega Børge Brende uttalte som miljøvernminister at det er all right å utnytte nasjonalparkene i næringsvirksomhet så lenge det skjer på en skikkelig måte innenfor lovens ramme. Vi er mange, vil jeg tro, som er uenige i dette, men vi ønsker alle velkommen til fjells, også rockere og jazzelskere, men de skal ikke lokkes dit av egeninterssen til DNTs hytteverter med hvedorganisasjonens velsignelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok noe ut av sammenheng så vi kom litt feil ut over her et sted. :) Vi er nok ikke så veldig uenige.

Jeg kom til å tenke på at DNT en gang for mange år siden (i mellomkrigstiden?) gjorde et vedtak om at de ikke skulle bygge hytter eller anlegge stier i Kvenndalen. De hadde opprinelig en plan om hytte der, men skrinla den. I dag omtales dette området som "Hardangerviddas indrefilet".

Denne typen ansvarlighet vil man aldri finne i organisasjonen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Brage :D

Holdningen til DNT i denne saken faller godt inn i den politiske ideologi som generalsekretæren bekjenner seg til. Hennes statsrådskollega Børge Brende uttalte som miljøvernminister at det er all right å utnytte nasjonalparkene i næringsvirksomhet så lenge det skjer på en skikkelig måte innenfor lovens ramme. Vi er mange, vil jeg tro, som er uenige i dette, men vi ønsker alle velkommen til fjells, også rockere og jazzelskere, men de skal ikke lokkes dit av egeninterssen til DNTs hytteverter med hvedorganisasjonens velsignelse.

Du ønsker alle velkommen til fjells Brage. Samtidig er du uenig i den såkalte ideologien hos Dnt's ledelse!

Er det da måten nye mulige fjellvandrere lokkes til fjells det er no gærnt med? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Brage :D

Takk takk, ja jeg er flink til å lese og forstå hva du skriver.

Er mer bekymret for om du forstår selv hva du skriver!

Holdningen til DNT i denne saken faller godt inn i den politiske ideologi som generalsekretæren bekjenner seg til. Hennes statsrådskollega Børge Brende uttalte som miljøvernminister at det er all right å utnytte nasjonalparkene i næringsvirksomhet så lenge det skjer på en skikkelig måte innenfor lovens ramme. Vi er mange, vil jeg tro, som er uenige i dette, men vi ønsker alle velkommen til fjells, også rockere og jazzelskere, men de skal ikke lokkes dit av egeninterssen til DNTs hytteverter med hvedorganisasjonens velsignelse.

Min påstand er at Dnt har prostituert seg så til de grader, og det kan synes som du, eeeeh desverre har gått i samme fella Brage...

Kos dæ :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.