Gå til innhold
  • Bli medlem

Er du DNT medlem eller ikke?


essem

Er du DNT medlem eller ikke?  

242 stemmer

  1. 1. Er du DNT medlem eller ikke?

    • Ja, er fast årlig medlem
      141
    • Tegner medlemsskap i de år jeg har behov for det
      30
    • Nei, men er medlem i friluftsforening som ikke er tilknyttet DNT
      13
    • Nei, er ikke medlem i noen forening
      61


Anbefalte innlegg

Det var Hellevassbu (selvbetjent DNT) og Haukeliseter Fjellstue (betjent DNT) jeg sammenlignet.

Denne tråden har ikke noe spesielt tema såvidt jeg kan se, man skal stemme om man er medlem eller ikke og ferdig med det, så jeg ser ikke på en diskusjon om DNT i en DNT medlemstråd som ett stort problem.

Akkurat dette med melkekuer har jeg forsåvidt ingen skrupler imot, men som den organisasjonen DNT fremstiller seg for å være, så burde de legge til rette for flere muligheter, sovesal for medlemmer er ikke en dum ting, selv om f.eks jeg sover elendig der, så er det billig med 60-90kr for natta, det er derimot ikke maten og her burde de ha tilrettelagt for mennesker med dårligere økonomi. Kvantumsturer er mer verdt enn luksusturer, ihvertfall gjør det det om man er skikkelig naturentusiast, og det er jo også kvantumet som er sunt, og ikke Gresk Mossaka med ferskt brød og salat attåt langt der oppe på fjellet. På bakgrunn av dette er det viktig at vi medlemmer ikke sier at prisen er OK, selv om vi har råd til det, for ikke alle har det når det ikke legges frem valgmuligheter, og poenget med DNT er vel nettopp det, at det skal være for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei Fjellbukken !

Ja, jeg kunne vel ha sakt det selv at det dreide seg om Haukeliseter. Det er vel den eneste DNT betjente hytte som ligger ved en europavei og den betjener vel langt flere biltutister enn vandrere. Eksemplet ditt er derfor veldig dårlig, men det viser jo at bilturistene er med på å finansiere DNT. Jeg ser ikke noe galt i det egentlig.

Problemet med å diskutere DNTs priser på denne tråden er jo at de som er spesielt opptatt av det spørsmålet ikke kan se det av trådens navn.

Du kan jo starte en ny og egen tråd om DNT-prisene.

Jeg er ellers enig med deg i at DNT i større grad burde legge til rette for selvbetjening også på de betjente hyttene på samme måte som i Sverige hvor fjellstasjonene (betjente hytter) har en selvhusholdningsavdeling. Jeg har skrevet om det her på FF flere ganger. Men det spørsmålet har selvfølgelig mange sider som det er vanskelig å ha en skråsikker oppfatning om for et menig medlem som deg og meg som ikke har detaljerte kunnskaper om driftsresultatene etc. ved de enkelte hyttene samtidig som det selvfølgelig er et policyspørsmål.

Jeg håper den subsidierte Bixiten på Hellevassbu ikke hadde ligget der for lenge og hadde tørket ut og hadde utsalgspris da du spiste den. Eller var det kanskje Bixiten på Haukeliseter som var overpriset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns DNTs tilbud er helt fantastisk bra. De ubetjente hyttene er slett ikke dyre om man er medlem - man betaler godt under 200 kroner for å få overnatte innendørs under varme dyner og med fri tilgang til gass, ved, stearinlys, og kjøkkenutstyr. (er man ikke medlem kan man ihvertfall IKKE klage over prisene, da får man jo tilbud om å ta del i et gode uten å selv bidra til fellesskapet, annet enn å betale akkurat for den overnattingen du gjør!) De betjente hyttene har personale, som i Norge er dyrt, og som forøvrig har ansvar for egen inntjening på mat og slikt, og ingen av dem gjør seg styrtrike på driften av hyttene. Matserveringen på hyttene er på en måte privat, den står personalet selv for, og tjener penger på den, de tjener ikke noe på overnattingen, den er det DNT som tar inntektene fra. Velger du å ikke spise på hytta får du senga rimelig, og enda billigere på sovesal mange steder.

På hyttene i Sverige har de selvhushold, men det er heller ikke gratis. Flere hytter tilbyr også full middag, et veldig populært tilbud, er min erfaring. De har heller ikke i nærheten så godt tilbud som i Norge når det kommer til antall hytter å velge mellom.

T'ene er til stor glede for en stor del av den norske turbefolkningen, og vil man gå utenom merket sti, så er det mer enn nok plass å ta av i norsk natur. Hyttene og merkingen er også med å øke sikkerheten i fjellet, går man utenom og havner i problemer, så er gleden over å kunna ta fram kartet og finne fram til enten sti eller hytte ganske stor. Så hvorfor man skal måtte unnskylde seg for å være medlem i DNT forstår ikke jeg. Det gir jo full frihet. Rimelig overnatting med høy standard når man vil ha det. Muligheten til å dra på tur med telt og gå utenom merket sti når man vil det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]T'ene er til stor glede for en stor del av den norske turbefolkningen, og vil man gå utenom merket sti, så er det mer enn nok plass å ta av i norsk natur. Hyttene og merkingen er også med å øke sikkerheten i fjellet, går man utenom og havner i problemer, så er gleden over å kunna ta fram kartet og finne fram til enten sti eller hytte ganske stor. Så hvorfor man skal måtte unnskylde seg for å være medlem i DNT forstår ikke jeg. Det gir jo full frihet. Rimelig overnatting med høy standard når man vil ha det. Muligheten til å dra på tur med telt og gå utenom merket sti når man vil det...

(min utheving)

Fordi DNT benytter ens medlemsskap for alt det det er verdt ved påvirkning av politikere og for å gjennomføre inngrep som jeg er uenig med. Hadde de ikke hatt så mange medlemmer hadde de ikke hatt den samme troverdighet og gjennomslagskraft. Medlemsskapet mitt og avgiftsbetalingen er med på å styrke en organisasjon som driver med endel ting som jeg ikke støtter.

Et eksempel er etablering av en ny betjent DNT hytte ved Dovrefjell. Jeg mener at hensynet til villreien bør veie tyngre og at DNT ikke bør få lov til å benytte bygningen til hyttedrift. Et annet eksempel er motorisert transport av gjester og bagasje i nasjonalparker og/eller langs veier som er stengt for alminnelig transport. Et tredje eksempel er tagging av Knutshøi. I det hele tatt mener jeg DNT bør ta noen skritt tilbake, legge ned en del av hyttene over tregrensen, satse på mer miljøvennlig og en enklere former for friluftsliv. Imidlertid ser vi at de satser på stadig nye områder hvorav Vinjerock må være den verste.

Forstår du nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid ser vi at de satser på stadig nye områder hvorav Vinjerock må være den verste.

Forstår du nå? :)

Jeg trodde ikke det var DNT som sto for arrangementet av Vinjerock, men vertskapet på Fondsbu. Kan Marmolejo svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var DNT som sto for arrangementet av Vinjerock, men vertskapet på Fondsbu. Kan Marmolejo svare på det?

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=19716&fo_id=15

DNT er ikke arrangøren (noe jeg heller ikke har hevdet), men de er ihvertfall en underleverandør eller arrangør av delaktiviter under Vinjerocken. De er uansett så til de grader involvert at de ikke kan bortforklare at dette er et område som de satser på.

Pinlig og hyklersk som det nå er var jeg faktisk en tur innom Eidsbugarden under Vinjerock ifjor. (Jeg får skylde på dårlige venner som lurte meg med :) ). Uansett har jeg sett arrangementet "up close and personal" og dette er etter min mening ikke noe jeg ønsker DNT skal støtte oppunder. Det var så fjernt man kommer fra alt man forbinder med det enkle friluftslivet.

Hvis ikke DNT skal satse på enkle friluftslivet, hvem skal gjøre det da? Vi risikerer at Jotunheimen til slutt ender opp som en eneste svær Disneyland der folk drar kun for å oppleve hyttene, underholdningen og tilrettelagte aktiviter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte spørsmålet fordi DNT ofte her på forumet blir beskyldt for ting de ikke har hatt noe å gjøre med, fra veibygging, parkeringsplasser med mere. Derfor får uvitende som leser det, et forvrengt bilde av organisasjonen. Når det gjelder matpriser på betjente hytter, er det bestyreren som har hele inntekten av matsalget. Der satses det mye på lokal mat. Dette er en fin form for distriktsstøtte.

Jeg støtter ikke organisasjonen i ett og alt hvis noen tror det. Med den nye generalsekretæren er det kommet inn et litt for trendy bilde av organisasjonen synes jeg. Etter hennes ansettelse kom det innbydelse til ”fjellselskap” i Gamle Losjen” i Oslo. Vi gledet oss, men det ble en stor skuffelse. Mesteparten var en konsert som besto av primalskrikene til noen neandertalere oppe på scenen. Huff og huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken DNT eller Fondsbu arrangerer Vinjerock. Det er et idealistisk foretak som står bak, eid og drevet av privatpersoner. Men det er riktig at både DNT og Fondsbu er viktige samarbeidspartnere for festivalen. Og for de som kun ser konsertscena virker det kanskje noe fjernt fra DNT's verdier, men om man ser på hele programmet rundt festivalen har den etter hvert blitt en viktig døråpner for unge på vei inn i det glade liv i fjellet - som etter festivalen kommer tilbake til det helt enkle livet blant tindene. Men nå er jo majoriteten av folket på fjellforum også imot folk i fjellet, så galt blir det vel uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirich - vi blir nok aldri enige. Det er moro med rockefestivaler, men bare ikke i Jotunheimen.

Greia med DNT er at de har en særstilling hos almennheten. Folk tror/forventer at organisasjonen fremmer det enkle friluftslivet og driver miljøvennlig. Dette er også riktig i forhold til det meste av aktivitene til DNT men etter min mening ikke i Jotunheimen. De fleste turforeninger innenfor DNT driver/vedlikeholder enkle hytter og arrangementene eller turene er av et begrenset omfang. 10-20 personer på topptur eller rusletur i dalbunner og på naturens egne premisser er selvfølgelig bare flott. :D

Når det gjelder aktivitetene i Jotunheimen har jeg inntrykk av det blir stadig mer jazzweekender, swingkurs, yoga og andre ting under påskudd av å lokke folk til fjells, men som jeg mener arrangeres hovedsaklig for å tjene penger. Samtidig foretas det en gradvis utbygging og/eller standardheving på de betjente hyttene nettopp for å stå i stil med bruksendringen av hyttene. Det skjer en gradvis endring fra å tilby enkle hytter for de som vil til fjells til å tilby mer forseggjorte hytter for de som i første rekke skal på arrangementer og/eller av grunner der fjellturer ikke står i fokus. Folk drar så til fjells på grunn av fasilitetene og anleggene og ikke for å oppleve uberørt fjellnatur.

Resultatet over noen år er at det som i sin tid var mindre og enkle hytter blir til luksuriøse mastadonter sammenlignbare med høyfjellshoteller. (At folk flest ikke har råd til å overnatte på betjente hyttene er diskutert i en annen tråd.)

Hvis det er nødvendig med jazzweekender eller rockefestivaler for å lokke folk til Jotunheimen får man heller la være å lokke dem dit. Jotunheimen er fredet som fjellområde og ikke som Disneyland. Man må gjerne arrangere sånt nede i bygda, bare ikke på Eidsbugarden.

Hvis man på død og liv skal arrangere noe i fjellheimen er det bedre at det er et fjellrelatert arrangement som eksempelvis Fjellfilmfestivalen eller High Camp der fokuset tross alt er turer i fjellet og ikke typiske urbane aktiviteter. Hvis DNT skal være med og støtte et arrangement er det bedre at det er denne type arrangementer (men kanskje med en noe mindre kommersiell profil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Først dette: Det er beklagelig at denne diskusjonen går på en tråd som handler om noe helt annet enn DNTs hyttedrift, men la gå. Disse såkalte OT innleggene på FF er vel noe vi aldri kommer utenom hvis ikke moderatorene blir litt flinkere til å skille klinten fra hveten.

I sak er jeg helt enig med Marmolejo.

Det er nok først og fremst økonomiske motiver som ligger bak når DNT ikke positivt tar avstand fra dette fjell-jippo som de så totalt missvisende kaller Vinjerock. Vinje snur seg i sin grav.

Jippoet trekker folk til Eidbugarden som har et hotell ,som etter det jeg har hørt, sliter tungt økonomisk og likeså trekker tiltaket folk til DNTs Fondsbu hvor det er driveren av hytta som tar den profitten som driften måtte gi.

Vi bør akseptere at DNT som organisasjon driver litt butikk for å holde liv i organisasjonen og dens ulike aktiviterer, men et sted må det gå en grense og den er ettet min mening her klart overskredet. DNT er en organisasjon for og av fjellvandrere med det altoverskyggende formål å legge forholdene til rette for nettop dem og å verne om fjellnaturen.

For meg er Eidsbugarden og Fondsbu etter dette et IKKESTED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er nødvendig med jazzweekender eller rockefestivaler for å lokke folk til Jotunheimen får man heller la være å lokke dem dit. Jotunheimen er fredet som fjellområde og ikke som Disneyland. Man må gjerne arrangere sånt nede i bygda, bare ikke på Eidsbugarden.

Nå ligger ikke Eidsbugarden i nasjonalparken. Det er en grunn til at disse områdene ikke er med innenfor nasjonalparken, og det er at det var en masse inngrep og bebyggelse der FØR det ble noen park. Regulerte vann, veier, overnattingssteder, fritidsbebyggelse osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa !

Spørsmålet om Fondsbu ligger innenfor eller utenfor nasjonalparken er, etter min mening, ingen relevant problemstilling når det dreier seg om hvilke aktiviteter DNT bør involvere seg i. Den omstendighet at hytta ligger litt utenfor grensen for nasjonalparken kan i beste fall være en formildende omstendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT er ikke arrangør av denne konserten. Dermed blir det unødvendig å trekke den inn i en debatt om DNT.

Turistforeningens medlemstall vokser ganske mye og nærmer seg en kvart million. Det sier seg selv at blant så mange mennesker finnes det veldig forskjellige tilnærminger til naturopplevelser. Jeg synes det er vanskelig å utrope noen aktiviteter som bedre eller mer moralsk høyverdige enn andre.

Jeg synes også det er naturlig at turistforeningen arrangerer ulike former for turer for medlemmene. Igjen så varierer folks behov fra de som vil ha en barnevogntrilletur på en tre-fire kilometer til de som klatrer Skagastølsryggen. Begge tilnærmingene til natur er utmerkete og akkurat like verdifulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei panda !

Innlegget ditt er naivt når du i denne saken ikke ser sammenhengen mellom børs og katedral for å si det på den måte.

Vinjerock er, så vidt jeg kan se, ikke omtalt i DNTs turprogram. Hvorfor ? Jo, fordi rockefestivaler ikke er en naturlig del av DNTs virksomhets- og interesseområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lompa !

Spørsmålet om Fondsbu ligger innenfor eller utenfor nasjonalparken er, etter min mening, ingen relevant problemstilling når det dreier seg om hvilke aktiviteter DNT bør involvere seg i. Den omstendighet at hytta ligger litt utenfor grensen for nasjonalparken kan i beste fall være en formildende omstendighet.

Det kan jeg for så vidt være enig i, men det var et svar til Marmolejo som mente at rockefestivalen var brukt for å trekke folk til et fredet område, og det er feil. Den brukes for å trekke folk til Eidsbugarden, og det er ikke et fredet område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg for så vidt være enig i, men det var et svar til Marmolejo som mente at rockefestivalen var brukt for å trekke folk til et fredet område, og det er feil. Den brukes for å trekke folk til Eidsbugarden, og det er ikke et fredet område.

Jeg mener rockefestival brukes til å trekke folk til et fredet område. Selv om rockefestivalen holdes utenfor selve nasjonalparken, brukes den til å lokke folk til et fjellområde som består av forskjellige type reguleringsmessig status, herunder nasjonalpark.

Hvis du mener rockefestivalen kun brukes til å lokke folk til Eidsbugarden, eller nærmere bestemt en kjip grusbelagt parkeringsplass på Eidsbugarden, må du også forklare hvorfor DNT er involvert? Hvilken interesse har de av å støtte et slikt arrangement?

Alternativt kan vi heve oss over formuleringer og heller diskutere dette på mer generelt grunnlag. Er dette et type arrangement DNT bør støtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livlig fantasi Eirik?

Vel, nå valgte du å erstatte et komma, resten av setningen min og et smilefjes med et enkelt punktum, så du tok vel litt brodden av poenget mitt :D Men når det er sagt har jeg ofte fått inntrykk gjennom diskusjoner her på forumet at mange helst skulle sett at fjellet var folkefritt. Det er klart at det blir lengre og lengre mellom stedene i naturen hvor man kan være helt alene, men de finnes heldigvis enda.

Ser ellers at noen her må ha oversett tur- og aktivitetsprogrammet på Vinjerock, som er godt på vei likestilt med det musikalske: http://vinjerock.no/aktivitetar ... føler nok ikke at vi er noe særlig dårligere stilt der enn f.eks. Fjellfilm, som blir dratt inn som eksempel her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser veldig bra ut synes jeg!

Altfor ofte arrangeres det "festivaler" som i grunnen bare er friluftskonserter i nærheten av en campingplass. Kjedelig og lettvint.

Vinjerock gir et tilbud utenfor musikken som virker attraktivt og som ser ut til å treffe målgruppen bra. Det er bar å håpe at arrangementer gir folk positive fjellopplevelser slik at de kommer tilbake til Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ellers at noen her må ha oversett tur- og aktivitetsprogrammet på Vinjerock, som er godt på vei likestilt med det musikalske: http://vinjerock.no/aktivitetar ... føler nok ikke at vi er noe særlig dårligere stilt der enn f.eks. Fjellfilm, som blir dratt inn som eksempel her.

Hvis "noen" er meg så tar du feil. :D Selvfølgelig er det mange som klarer å krype ut av soveposene og komme seg på tur.

Den store forskjellen mellom Fjellfilm og Vinjerock er at Fjellfilmfestivalen har et program som i sin helhet er fjellrelatert (riktignok med mindre unntak) og hører dermed naturlig til i fjellheimen. Dessuten er arrangementet plassert langs riksveien og oppleves ikke å være plassert like langt inne i fjellheimen som Vinjerock. Dette er en type arrangement som jeg ikke har så stor motstand mot at DNT støtter.

Nå er det ikke et poeng å ta Vinjerock i denne tråd men å forklare at selv om man er DNT-medlem så betyr det ikke at man liker det eller en enig med det DNT står for. Tvert imot støtter DNT arrangementer som jeg mener en slik organisasjon bør holde seg unna - om ikke annet for at DNT skal ha et skinn av troverdighet i tilknytning til de verdier og normer organisasjonen bør fremme. Man kan med andre ord ikke se ukritisk på medlemstallet og dermed tro at alle disse mennesker støtte alt det DNT driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg er nok en gang enig med Marmolejo.

Det synes nå som om alle er enige i at vinjerockfestivalen ligger helt utenfor DNTs naturlige interessefelt og at det er mammon som ligger bak når DNT Eidsbugarden støtter tiltaket. Den positive omtale av festivalen som vi finner på DNTs nettside må være skrevet av en som ikke tenker prinsippielt og langsiktig. Slik vil vi ikke ha det. Å lokke folk til Jotunheimen med Vinjerock er, slik jeg ser det, en form for misjonering som hverken er ønskelig eller nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes DNT er et strålende tiltak. Det gjør at mange flere kommer seg ut i naturen, og det skal vi være glade for. Den generelle fysiske formen i befolkningen er sterkt nedadgående, og det at DNT gjør det enklere for folk å komme ut er glimrende. Hvis ikke hadde langt færre lært å sette pris på naturen. Da lærer flere seg friluftsliv, og det er en god ting slik jeg ser det. De av oss som trives unna folk kan fint finne både ruter og teltplasser som ligger usjenert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener rockefestival brukes til å trekke folk til et fredet område. Selv om rockefestivalen holdes utenfor selve nasjonalparken, brukes den til å lokke folk til et fjellområde som består av forskjellige type reguleringsmessig status, herunder nasjonalpark.

Hvis du mener rockefestivalen kun brukes til å lokke folk til Eidsbugarden, eller nærmere bestemt en kjip grusbelagt parkeringsplass på Eidsbugarden, må du også forklare hvorfor DNT er involvert? Hvilken interesse har de av å støtte et slikt arrangement?

Alternativt kan vi heve oss over formuleringer og heller diskutere dette på mer generelt grunnlag. Er dette et type arrangement DNT bør støtte?

DNT er opptatt av å få folk ut i naturen, om det er nasjonalpark eller ikke. At de er involvert i et slikt arrangement ser jeg som en del av den generelle trenden i DNT for tiden der det går på å tjene mer penger. Skien og omegn har f.eks sagt opp leieavtale med hyttevertskap og gått inn for å ansette dem i stedet, slik at de selv kan hente ut et overskudd..

Denne forargelsen mot Vinjerock ser jeg som et utslag av det nærmest religiøse forholdet mange har til Jotunheimen. Hvorfor har ikke de samme protestene kommet mot f.eks festivalen på Eikerapen (Åseral)?

Det er samlet sett mer bråk fra vislene som går i skytteltrafikk vinterstid til Eidsbugarden enn Vinjerock, men jeg hører ikke så mange protester mot dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.