Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven/Fjellduken - noe for ikke-jegere?


Dommern

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med bruk av Jervenduken/fjellduken, og da mener jeg i forbindelse med "normalt" (hva nå det er) friluftsliv (ikke jakt)?

Har ev. tenkt å kjøpe en, men en del av meg sier at jeg ikke trenger den. Men så skjer det jo av og til at man vil sitte ute å se på solnedgangen eller annet, istedet for å gå inn i teltet, når det er kallt ute. Og da kanskje dette er tingen, istedet for å ta med ekstra klær.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv fjellduken Thermo Extrem og den er fast innventar på alle turer....

Både som erstatning for sovepose, og for annet kos...

Fikk bl.a. bruk for den etter å ha svømt over ei elv i sommer, 8 grader i lufta og et par grader i vannet. Da var det veldig godt å dra fram duken å bare ha den som poncho, mens jeg fant fram klær å ordna pakningen etter kryssinga...

Ellers ved stans så er den fin å ha på seg og jeg får ivertfall en behagelig temperatur.

I tillegg så er den jo SUVEREN om uhellet skulle være ute og noen skulle skade seg.

En kompis av meg kom over en bilulykke på dovrefjell i vinter, og reddet trolig livet til den ene sjåføren med fjellduken sin... Det var ikke pent vær på fjellet da og veldig veldig kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg og to kompiser kjøpte oss jervenduken thermo xxl, og har ikke angret et sekund. den fungerer som sovepose, telt, teppe, poncho til person og sekk, og sikkert mange andre ting.

Vi er bare friluftsmennesker og driver ikke med jakt. Annbefaler å kjøpe på det sterkeste. Kjøper du xxl er det også plass til to, noe som kan være greit :)

Vet ikke om jeg er overbevisende nok, men jeg er ihvertfall meget fornøyd.

Hilsen Øyvind Sandve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

jervenduken er utrolig allsidig!!!

du kan jo sitte, ligge, sove, gå i, og bruke den som telt!!!!

brukte jervenduken på finnmarksvidda midtvinters, med sovepose nedi ei snøgrop!!!

kjempenatt!!!! litt kaldt å vokne å kle på seg... men sov soom en sten!!!

absolutt anbefalt!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For alle som er på tur i fjellet bør Fjellduken være med, orginal om sommeren, og evt. King-Size, ellers. Suverent å dra duken over hodet når en tar en pust i bakken. Slipper alt styret med ekstra genser, etc. Er ALRDI i fjellet uten duk. Det er bare tull at duken er bare for jegere, suverent for småbarnsfamilier!!!

Har tilbrakt mye tid i fjellet uten duk, men fjellturene fikk en helt annen dimensjon etter at duken ble kjøpt. ANBEFALES!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 'standard-Fjellduk' -- og den er alltid med på tur, selv om jeg sjelden bruker den... Men en gang i blant er den verdt sin vekt i gull! Den veier ikke allverden så jeg mener den er verdt å bære på. Feks funker den utmerket som poncho når man går i våt skog. Syns kanskje ekstrem-variantene er litt i tyngste laget, med mindre de erstatter telt og sovepose (?).

Det eneste minuset jeg kan komme på er at duken og oppbevaringsposen er litt vel godt kamuflert :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt senest i Jerven-duk i 3 timer i forrige uke. Da var vi nesten på toppen av Steindalsnosi, og satt og ventet på at tåka skulle lette. En går jo ikke 3 timer opp for å gå ned igjen. Særlig ikke når det er pudder! :roll:

Ellers er jeg enige med de andre. Ved friluftslivsstudiene anbefaler de dette på alle turer. Nå er det jo kommet en del andre merker enn Jerven, men det er denne jeg har erfaring med. Bruker original om sommeren, og en polstret variant i samme størrelse (ikke ekstrem-varianten) om vinteren. Her er det akkurat plass til et kjærestepar! :wink:

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Srx (Ron)

Vurderer sterkt å kjøpe Jerven Hunter.

Noen som har erfaring med denne?

Mitt bruk er jakt, fiske, skiturer etc.

Er denne stor nok til at man kan bruke den som poncho tro? Utenpå ryggsekken også?

Med tynn sovepose / flispose trenger man vell strengt tatt ikke noe annet å sove i heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller to duker er nesten alltid med på tur (Har én King Size Thermo og en Helsport erstatning for Jerven Original som jeg mistet). De få gangene jeg *ikke* har hatt den med har jeg savnet den. Den er spesielt ideell for barna når man raster i hustrig vær (de fryser lettere enn voksne). I tillegg er den uunnværlig hvis man skal nyte sommerkveldene på terassen her i Trøndelag.

post-794-133474441756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste minuset jeg kan komme på er at duken og oppbevaringsposen er litt vel godt kamuflert :(

Nemlig. Her i september brukte jeg den til å sitte på ca. 1m fra stien fra Keiserpasset opp til Fannaråkhytta. Da jeg gikk videre glemte jeg posen med duken. På vei opp videre møtte jeg en 8-10 fotturrister + en hel DNT felles-tur. Jeg ringte Turtagør og Skogadalsbøen for å høre om noen hadde funnet en fjellduk, samt at jeg forhørte meg med de som kom opp til Fannaråkhytta den veien. Men, neida, og jeg er sikker på at rundt 30 mennesker hadde gått forbi stedet hvor den lå. Dermed måtte jeg ta turen om keiserpasset selv dagen etterpå får å se etter den (litt for dyr til noe annet). Jeg hadde følge med en annen person ned til keiserpasset, og da jeg så den ligge pent på steinen sin utbrøt jeg "Der er den!", men følget mitt fikk ikke øye på den før jeg løftet den opp..... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en liten aha-opplevelse da jeg våknet en morgen på senhøsten under rypejakten for noen år siden (Thermo King size), under 40 cm nysnø, tåke og vind. Kjedelig å ligge værfast i duken, så jeg gravde frem sekken, tok på ullundertøyet og vasset gjennom snøen til veien og bilen. Etter den opplevelsen kjøpte jeg Hilleberg Unna blant annet etter anbefalingene fra Lars (adrenaline.no). Jeg har hatt mange fine netter i duken, men syns det er mye mindre kjedelig å ligge værfast i et lite telt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

quote="SRX]Vurderer sterkt å kjøpe Jerven Hunter.

Noen som har erfaring med denne?

Mitt bruk er jakt, fiske, skiturer etc.

Løp å kjøp du. Har bare gode erfaringer med denne. Har skifta ut det org, trekket med et medium komp,trekk :)

Er fast innventar i sekken , det være seg 2,timers fjelltur eller 15 timers jakt etter fjellrypa.

Har hatt mange og lange komfortable pauser i denne :roll:

Siste var på 1,1/2 time i lett bris og -7 og i skyggen. Det ble ikke engang kjølig :oops:

Den er så stor at den kan brukes som poncho også utenpå sekken . Selv om sekken er velfylt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Her i september brukte jeg den til å sitte på ca. 1m fra stien fra Keiserpasset opp til Fannaråkhytta. Da jeg gikk videre glemte jeg posen med duken. På vei opp videre møtte jeg en 8-10 fotturrister + en hel DNT felles-tur. Jeg ringte Turtagør og Skogadalsbøen for å høre om noen hadde funnet en fjellduk, samt at jeg forhørte meg med de som kom opp til Fannaråkhytta den veien. Men, neida, og jeg er sikker på at rundt 30 mennesker hadde gått forbi stedet hvor den lå. Dermed måtte jeg ta turen om keiserpasset selv dagen etterpå får å se etter den (litt for dyr til noe annet). Jeg hadde følge med en annen person ned til keiserpasset, og da jeg så den ligge pent på steinen sin utbrøt jeg "Der er den!", men følget mitt fikk ikke øye på den før jeg løftet den opp..... :roll:

Skift ut trekket med et komp,trekk eller vreng det org, trekket og bruk to låseremmer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med bruk av Jervenduken/fjellduken, og da mener jeg i forbindelse med "normalt" (hva nå det er) friluftsliv (ikke jakt)?

Har ev. tenkt å kjøpe en, men en del av meg sier at jeg ikke trenger den. Men så skjer det jo av og til at man vil sitte ute å se på solnedgangen eller annet, istedet for å gå inn i teltet, når det er kallt ute. Og da kanskje dette er tingen, istedet for å ta med ekstra klær.

Eller?

Den må bare anbefales. Har blandt annet brukt den (huntermod,)under ørnsafari.... det går vel inn under normalt friluftsliv :)

Der satt jeg i 4 timer. 11+ og hadde på meg undertøyl, bergans jakke og microfiberbukse. Underlag å sitte på . Armer og hode ute . Resten var inni sekken som var glidd ordentlig igjen . Helmax !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.