Gå til innhold
  • Bli medlem

Postruta ned til Eidsbugarden


harhauga

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har gått den gamle postruta ned mot Bygdin, i stedet for å følge DNT stien ned Høystakkane? Er det bratt og er det elver som er vanskelig å krysse, eller noe annet som gjør at denne ikke er så mye i bruk lenger?

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Er det noen som har gått den gamle postruta ned mot Bygdin, i stedet for å følge DNT stien ned Høystakkane? Er det bratt og er det elver som er vanskelig å krysse, eller noe annet som gjør at denne ikke er så mye i bruk lenger?

Harald

Kanskje det er flerr som kan besvare spørsmålet ditt viss du opplyser om kor den gamle postruta gikk?

Er det den mot SV over Gravafjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er det som er en stiplet linje vest for Grønebekktjernet, øst for Gravatjernet og ned mellom høydene 1458 og 1480 på Gravafjellet, så har jeg gått siste etappe der. Dvs, bakkene ned mot Bygdin fra mellom punktene 1458 og 1480 på Gravafjellet. Det var ikke noe plunder ihvertfall, så vidt jeg husker. Gikk ned der etter en tur på Galdeberget (2075). Var lei stien ned ved Høystakkane, og tok heller turen over Gravafjellet tilbake til Eidsbugarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, det er den ruta jeg sikter til, det var dårlig forklart. Man går fra Gjendebu, opp Veslådalen, tar av i retning mot Rauddalen stedet for mot Høystakkane. Etter en kort strekning dreier man ved noe som heter Grisletjønnen sørvestover i retningen Nils beskriver, slik at man kommer ned til Bygdin nærmere Eidsbugarden enn den vanlige DNT ruta. Jeg tenkte også det kunne være fint med litt variasjon fra DNT rutenettet!

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, det er den ruta jeg sikter til, det var dårlig forklart. Man går fra Gjendebu, opp Veslådalen, tar av i retning mot Rauddalen stedet for mot Høystakkane. Etter en kort strekning dreier man ved noe som heter Grisletjønnen sørvestover i retningen Nils beskriver, slik at man kommer ned til Bygdin nærmere Eidsbugarden enn den vanlige DNT ruta. Jeg tenkte også det kunne være fint med litt variasjon fra DNT rutenettet!

Harald

Ja, det kan være kjekt å unngå myren langsetter Bygdin. Har gått der mange ganger og vært forbanna på den ufyselige myren :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har gått den stien noen ganger. Ved stor vannføring kan det være litt utfordrende å komme over elva fra Snøholsvatnet. Etter denne elva (når man går fra Eidsbugarden) blir stien mindre og mindre tydelig inntil man kommer opp til merket sti rett sør for Grisletjønnen. Men ikke noe problem å gå der, men man bør være forberedt på å finne veien selv et stykke (vi mistet i alle fall stadig vekk stien (gjengrodd?) der).

Stien frem til elva fra Snøholsvatnet synes jeg imidlertid var veldig fin. Anbefaler i alle fall dette som et alternativ til Høystakkaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.