Gå til innhold
  • Bli medlem

åpen slynge versus sydd slynge


Christian W

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har 10 stk sydde ekspresslynger. Som fersk klatrer på egne sikringer lurer jeg på om jeg burde bytte ut de sydde slyngene med åpne slynger for å kunne tillate mer vandring av karabinen som tauet er klippet i for å ikke lirke ut kilene så lett. Tanken er åpne slynger på 30 cm, av dyneema.

Er dette riktig eller burde jeg bruke 60 cm (tredd dobbelt?), eller er jeg kanskje helt på villspor?

Deretter et oppfølgingsspørsmål: Hvis dette er riktig, er det da noe poeng i å bytte tilbake til de sydde slyngene hvis jeg skal klatre på bolta ruter?

Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det kommer litt an på hvor stive slyngene du har er... Jeg bruker vanligvigvis ha med 6*30cm og 4*60cm når jeg klatrer på kiler... Av de på 30cm har jeg 3 av dyneema som er helt åpne og 3 i nylon, som er delvis sammensydde. Jeg foretrekker de av nylon! Det er greit med noen lange i tilfelle det går mye siksak, men man trenger sjeldent så mange. Om du velger å bruke de du allerede har må du bare være litt mer nøye for å unngå at tauet lirker ut sikringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.