Gå til innhold
  • Bli medlem

Ubestegne topper over 1000 meter?


Erling12

Anbefalte innlegg

Topper som ligger ved kysten har jo siden vikingtiden blitt brukt til å se om det kommer fiender. Dessuten kan det jo ha vært landmålere oppå.

Dette gjelder kun et begrenset antall topper i forhold til det enorme antall som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

O.T. men:

Hva så med Christen Smed (førstebestigning av Romsdalshornet, antagelig foretatt i 1828). Her var det hverken praktisk eller økonomisk utbytte å hente. Likevel ble det gjort. Vil vel antagelig tror at enkeltmennesker nordpå også har hatt denne trangen.

Antagelig utifra liknende motivasjon som du har, Erling 12, når du klyver opp på en topp.

Så til topic; antagelig vil det være steder (tinder og annet) her i landet som få eller ingen mennesker har oppsøkt, men er det egentlig viktig?

For meg er det heller turopplevelsen personlig som er viktigst, eller også opplevelsen av å dele en tur med de jeg går sammen med.

Det finnes noen historier om folk som har tatt seg en tur på topper, men det er unntak og ikke regelen. Utfra det mennesker selv forteller rundt omkring har det ikke vært tradisjon eller noen "trang" til å bestige enhver topp i området. De fleste toppene er likevel besteget i 2009. Tråden handler om hvorvidt det fortsatt kan finnes unntak over tusen meter.

At du synes det er uviktig om man er førstebestiger eller ikke er greit, men jeg synes det hadde vært interessant å vite. Hvis du vil kritisere noen for å ikke sette naturopplevelsen høyest får du heller snakke med folk som løper rundt i Jotunheimen til alle døgnets tider med lasermålere i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener definitivt at toppsamling ikke har vært hovedbeskjeftigelsen i gamle dager. Men hvorfor skulle man ikke gå til det høyeste punktet når man først var i området? F.eks. ved reinsanking eller jakt?

For øvrig er jo debatten rimelig håpløs så lenge man ikke evner å si hvilken topp man har vært på.

Reinssanking eller jakt på den toppen er heller tvilsomt. For øvrig er dette en generell debatt om hvorvidt alle topper over tusen meter er besteget, og følgelig er ikke navnet på akkurat den toppen jeg besteg relevant. Jeg påstår heller ikke at jeg er førstebestiger. Jeg diskuterer bare om det er en mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er slettes ikke i tvil om at det muligens kàn finnes 1k'ere som fortsatt ikke er besteget i kongeriket vårt. Dog å tro det grunnet igjengrodd "ødemark" og mangel på varde, tja det er vel å tro på julenissen?

Det er godt under ett år siden Arne og jeg var på en 2k'er i jotunheimen, Killingen, hvor det heller ikke var varde.

Skal vedde på at vi selvfølgelig var førstebestigere av den grunn :)

OT:

På den andre siden kan du vel kanskje se litt "innover" snart Erling12.

Tror du virkelig at knausen blir valfartet om du nevner stedet? Blir veldig hypotetisk å diskutere selve denne knausen når du ikke nevner hvor. Skal du få svar på om du evt er førstebestiger, må du jo ut med knausens navn/sted, men du vil kanskje like å tro det istedet for evt å få bekreftelse :twisted:

Joda, ser at tråden er generelt vedr evt ubestegne 1k'ere.

Du har jo òg sett lyset, ved å finne ut at det finnes områder utenfor jotunheimen! Hehe, ikke verst det i en alder av + godt over 30 :wink:

Hvis du ser litt "innover" vil du kanskje se at det er forskjell på å reise en varde på en flott og selvstendig topp som reiser seg tusen meter opp fra fjorden enn å reise en varde på en liten møkkaknaus som kun noen samlerfanatikere har interesse av i Jotunheimen. Å reise varde på disse småtoppene grenser mot pinlig. Om man har vært først på en liten kul i terrenget i Jotunheimen bør ikke være særlig interessant uansett. Sammenligningen din er håpløs, slik det som regel er når du kommer med slike.

For øvrig har jeg aldri gått inn i noen diskusjon om denne spesielle toppen, så navnet på den er irrelevant. Det kunne kanskje være en idé for deg å, for en gangs skyld, lese det som skrives før du åpner kjeften. Det er uansett ingen av Jotunfjolsene her som aner om jeg er førstebestiger, så det får jeg eventuelt finne ut på andre måter. Tema i tråden kan du finne i hovedinnlegget, dersom du er interessert.

Kos deg videre på Nørdre Knatreknaus V-5 i Jotunheimen. Du får sikkert en veldig fin liste som gir kred i enkelte miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Lyngve har et godt poeng jeg, hvor pf nok til en stor grad er avgjørende hvorvidt topper er besteget tidligere. Tror også at navngitte topper er besteget.

Utsiktspkt var også mye brukt tidligere tider, kanskje spesielt på kysten....

OT:

Erling12

Når jeg snakker om å kunne se "innover" så er det et velkjent begrep om vurdering av egen adferd/oppførsel, og hvordan omgivelsene oppfatter èn! Ditt siste innlegg bekrefter jo så til de grader dine manglende evner der, selv om du har bevisst det i noen hundre el tusen innlegg tidligere.

Det er jo snart ingen tråd hvor du ikke forsøker latterligjøre andre.

Og mitt siste innlegg så du klart hva hvor jeg skrev OT, og det var jo stort sett det du komenterte........

Dessuten tror jeg du skal være svært forsiktig med å harselere med de som nå plukker pf 10 ere i heimen. Noen av oss har faktisk mange hundre flere turer i resten av landet, fra N til S, enn hva du har.

Da blir man etterhvert lei av å høre deg og en viss annen her fremeheve seg selv med turerfaring, selv om den erfaringen er på lavt prosentnivå ifht enkelte av oss andre. Slikt syns jeg er stakkarslig!

Forskjellen er kanskje at enkelte fullfører et "mål", mens andre stopper opp når det blir vel mye luft under vingene..... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Håvard.

Vi vet at du tror du er tøff som går på luftige steder - det har vi fått høre utallige ganger. Du høres ut som en drittunge på fire år når du skryter av det. Håvard, av alle - absolutt alle - her inne er du den største taperen.

Du er patetisk som gjør dette til en konkurranse om å ha gått flest eller vanskeligst turer. Det har intet med tema å gjøre. La meg slippe flere hjerneskada innlegg fra det tomme hodet ditt nå.

Gå og mål en knaus med laser. Det er neppe noe mer givende i ditt stakkarslige liv. Du får sikkert med deg en hel bunch fra Gutteklubben Grei her på forumet, så kan dere legge ut bilder og skryte hverandre opp i skyene i jotuntråd nummer 100.000 etterpå. Og hvis noen ler av deres flokkgeskjeft kan dere jo bare hente moderator som kaster vedkommende ut. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Erling12

Når jeg snakker om å kunne se "innover" så er det et velkjent begrep om vurdering av egen adferd/oppførsel, og hvordan omgivelsene oppfatter èn! Ditt siste innlegg bekrefter jo så til de grader dine manglende evner der, selv om du har bevisst det i noen hundre el tusen innlegg tidligere.

Og der tok det jammen ikke mange minuttene før du bekreftet det på nytt :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden kom jeg i skade for å besøke en nydelig tind på drøyt 1000 meter ved en fjord i Nordland. For å komme til den eneste greie atkomsten (tett skog, hylle, rygg, ur) måtte jeg ta båt et stykke (langt til nærmeste vei). Ifølge fastboende og naturinteresserte på stedet hadde de aldri hørt om noen som hadde vært på toppen.

Det var ikke spor etter mennesker noe sted i terrenget. Ingen fotavtrykk i jorden, ingen bortskrapt mose, ingen antydning til sti eller ferdsel. På toppen var det likedan: overhodet ingen tegn til besøk, ingen varde. Jeg bygget en.

Spørsmål: Er det mulig at det finnes topper over 1000 meter i Norge som ikke er besteget?

Ja, det er mulig, men da bør det være noe mer enn klyving for å komme til topps.

Men hvis du vil vite om akkurat DENNE toppen er besteget må vi vite hvilken det er. Deretter sette man i gang litt detektivarbeid for å finne hvor i nærområdet det har vært bosettinger og hva slags type utmarksbruk som har vært i området.

På generelt grunnlag skal det sies at det er relativt nytt med den tynt befolkede kyststripen og befolkningskonsentrasjoner i de større byene i Nordland. Dessuten er relativt nytt at ungdommen har sin hovedtilværelse innendørs foran TV'n og med Playstation.

Etter krigen flyttet mange til Mosjøen, Mo i Rana, Bodø osv for å jobbe i industrien. Tidligere bodde de fleste langs kysten og drev med kombinert fiske- og småbruk. For å ta min mors slekt som eksempel flyttet de nordover for 150-200 år siden og bosatte seg i øynene utenfor Sandnessjøen. Med 6-12 unger per generasjon blir det etter hvert mye mennesker og arealene som hver familie hadde ble mindre og mindre for hvert slektsledd. Man måtte ta i bruk alle arealer til beite, også bratte fjellsider.

Det vanlige var at far var ute og fisket, mor stelte hjemme og i fjøset og de halvvoksne ungene passet dyrene på beitet. (Det samme ser man i U-land i dag. Ungene sendes ut for å sanke inn dyrene).

Unger har egentlig ikke forandret seg på 50-150 år, bortsett fra at den gangen var de i arbeid utendørs mye av tiden. Når de var utenfor foreldrenes syn lekte de som unger i dag og konkurrerte de seg i mellom. De lek rodde om kapp, seilte om kapp og jeg er rimelig sikker på at ihvertfall gutta den gangen ikke ville la sjansen gå fra seg til å bestige toppene rundt gården eller der dyrene beitet. Mennesker er skapt for å utforske terrenget rundt seg og gutta er i tillegg genetisk programmert til å imponere damene. Hvis det ikke dreier seg om noe mer enn enkel klyving og det er rester av noen hustufter innen 2 km fra stedet (eller det er dokumentasjon på beiting på fjellsiden) kan du være rimelig sikker på at noen har vært oppå fjellet. At det er litt kratt og/eller skog på fjellet nå betyr ingenting. Det er sånt som har vokst seg til etter at man sluttet med beiting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Håvard.

Vi vet at du tror du er tøff som går på luftige steder - det har vi fått høre utallige ganger. Du høres ut som en drittunge på fire år når du skryter av det. Håvard, av alle - absolutt alle - her inne er du den største taperen.

Du er patetisk som gjør dette til en konkurranse om å ha gått flest eller vanskeligst turer. Det har intet med tema å gjøre. La meg slippe flere hjerneskada innlegg fra det tomme hodet ditt nå.

Gå og mål en knaus med laser. Det er neppe noe mer givende i ditt stakkarslige liv. Du får sikkert med deg en hel bunch fra Gutteklubben Grei her på forumet, så kan dere legge ut bilder og skryte hverandre opp i skyene i jotuntråd nummer 100.000 etterpå. Og hvis noen ler av deres flokkgeskjeft kan dere jo bare hente moderator som kaster vedkommende ut. .

Dette innlegget var nå ikke særlig berikende for forumet, enten man (som maaaaange her inne) klyver rundt på 2k-topper, eller som andre (meg inkludert) rusler rundt i fjellet uansett hvor høyt eller lavt det måtte ligge... Du har bedre debattegenskaper enn det du lirer av deg her Erling12...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullstendig OT.

kan det ikke opprettes en eget kategori på forumet for de som vil krangle med Erling12, så kan vi andre lettere se hvilke tråder vi skal hoppe over...

OT og OT herr Blom.

Innlegget ditt har mer relevans enn det meste annet i denne tråden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragikomisk.

Allerede i innlegg nr 4, av kjiver, går tråden off-topic. Det skyldes at (hele) kjivers innlegg handler om vardebygging (og hans personlige forhold til varder) og ikke spørsmålet som Erling12 stiller, om det er topper over 1000m som ikke har blitt besteget.

Så blir Erling12 beskyldt for å kaste dritt i innlegg nr 7, av toto. Mens toto kanskje burde kjeftet på kjiver for å ha gått inn i gråsonen (netikette er ikke presis på området) på netikette :lol: Så følger noen flere innlegg som direkte eller indirekte omtaler drittkasting.

Erling12 får ufortjent mye dritt. Hvis kjiver ikke hadde gått off-topic hadde denne tråden vært interessant å delta i, for da hadde den sannsynligvis handlet om det Erling12 spurte om. Alle off-topic innlegg i tråden kommer direkte eller indirekte av innlegg nr 4.

Få dere en jobb slik at dere har noe bedre fore en å kaste dritt til hverandre på et ellers bra forum!

Dritt skal åpenbart slås ihjel med dritt?

OT og OT herr Blom.

Innlegget ditt har mer relevans enn det meste annet i denne tråden :lol:

Dere kan jo starte med å IKKE lese tråder som er STARTET av Erling12. Selvmotsigelsen bekrefter at et slikt forum ikke ville hjulpet dere to i alle fall :D Eller var det omtanke for andre som lå bak forslaget? Som forøvrig bør postes under "Om fjellforum". Siden jeg mistenker at forslaget var useriøst ment, så får jeg gratulere dere begge med ytterligere to innlegg som forsøpler tråden.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Du har skrevet bare OT selv i ditt eget innlegg. Ikke en eneste setning innenfor tema så langt jeg kan se.

Hvorfor svarer du ikke på det som er trådens tema selv?

Og for å holde meg innenfor tema - så vil jeg si at "Nei- det finnes ikke topper over 1000 meter som er ubesteget". Motbevis det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at Erling 12 er en vandrende bombe.

Det er bare å unngå å tenne denne bomben slik enkelte har til vane å gjøre.

Det skal ikke stikkes under en stol at Erling 12 skriver knakende gode og varierte turrapporter .

Men med sin spaltede personlighet kan han skrive fantastisk på tursidene,

mens han går til atomkrig på siden "Alt som ikke passer inn i.............."

Vi har alle våre kjepphester (Dag G er feks dritlei av dagsturer til 2k),

men ikke alle greier å provosere like mye som Erling 12.

Nettdemokratiet har sine fordeler og bakdeler.................. :lol:

Det var litt OT.

.

Førstebestigeren kan bygge sin varde.

Alt annet bevismateriale duger ikke.

Alt kan manipuleres i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Du har skrevet bare OT selv i ditt eget innlegg. Ikke en eneste setning innenfor tema så langt jeg kan se.

Hvorfor svarer du ikke på det som er trådens tema selv?

Og for å holde meg innenfor tema - så vil jeg si at "Nei- det finnes ikke topper over 1000 meter som er ubesteget". Motbevis det :lol:

I eget forsvar forteller du meg at jeg ikke er noe bedre enn deg? Og det rettferdiggjør at du startet off-topic sporet? Innlegget mitt var en kort analyse av hvordan Erling12 får skjegget fullt av postkasser som følge av at andre (denne gang du) sporer av temaet. Jeg syns det var på sin plass.

Trådens opprinnelige spørsmål kunne vært interessant å diskutere om du ikke hadde ført den ut på feil spor. Det skrev jeg også i innlegget mitt. Hvis du rydder opp i ditt eget rot skal jeg svare på spørsmålet. Å svare på ubegrunnede påstander der det (urimelig nok) kreves motbevis er ikke mi greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes helt sikkert topper over 1000m i Norge som hittil ikke er besteget, det spørs bare hvor lavt man setter PF.....

OBS: Lyngve har faktisk svart 100% korrekt på det opprinnelege spørsmålet, men det synast mykje meir interessant å kverulere om alt anna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Jeg skrev ikke OT i mitt innlegg og siterer deler av det under:

"

Svaret på om det finnes topper som ikke er besteget over 1000 meter i Norge, vet jeg ikke. Men du kan jo starte med å si navnet på den tinden du besøkte?

"

Spørsmålet i trådens tema er jo helt umulig å svare på. Det er du vel enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Jeg skrev ikke OT i mitt innlegg og siterer deler av det under:

"

Svaret på om det finnes topper som ikke er besteget over 1000 meter i Norge, vet jeg ikke. Men du kan jo starte med å si navnet på den tinden du besøkte?

"

Spørsmålet i trådens tema er jo helt umulig å svare på. Det er du vel enig i?

Du skriver OT all den tid du drar inn varder og ditt forhold til dem. Dette bidrar til å spore av tråden, uavhengig av om du i tillegg svarer på det det blir spurt om.

Det er mulig det er umulig å svare på trådens tema, men det går da likevel an å komme med betraktninger omkring emnet. Må man ha et svar på alt? Litt filosofi omkring temaet får da bare igang tankeprossessen, noe flere her kunne trengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranglefanter er det nok av her på forumet, ser ut til at noen har altfor mye fritid.

Trådstarter nevner denne toppens mangel på varde og sin vardebygging i første innlegg.

Helt naturlig at Kjiver følger opp med sin mening om å stable all egnet stein så fort man får en sjangs.

Det er ikke noe bevis på at du er førstemann om du ikke finner noen varde.

Så vidt jeg kan se har ennå ikke trådstarter fortalt hvor han var...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS: Lyngve har faktisk svart 100% korrekt på det opprinnelege spørsmålet, men det synast mykje meir interessant å kverulere om alt anna...

Dette er ikke 100% rett, det er en antagelse uten å vite :lol: Men Lyngve er inne på noe vesentlig..

Essem: Jeg skrev ikke OT i mitt innlegg og siterer deler av det under:

"

Svaret på om det finnes topper som ikke er besteget over 1000 meter i Norge, vet jeg ikke. Men du kan jo starte med å si navnet på den tinden du besøkte?

"

Spørsmålet i trådens tema er jo helt umulig å svare på. Det er du vel enig i?

Du bruker innlegg i en-tall, du har skrevet mye annet som er OT.

Erling12 sier at han ikke vil si navnet på toppen pga han vil ha den for seg selv. Innledningen i førsteinnlegget er bare en oppvarming til spørsmålet. Spørsmålet er prinsipielt og kunne like gjerne vært satt fram uten forhistorien. Du ser ikke nyansen? Du diskuterer ikke spørsmålet Erling12 satte fram (altså generelt/prinsipielt). Det du diskuterer her er spesifikt den toppen han var på. Det var ikke spørsmålet hans, men der i mot en eksemplifisering. Fisketryne er her i samme båt som kjiver, spørsmålet er ikke noe annet enn generelt. Les førsteinnlegget en gang til.

Spørsmålet er mulig å svare på. Først med det defineres "hva er en topp", altså en forutsetning. Lyngve har nevnt dette. Dernest, hvis a) det ikke er spor etter mennesker på toppen og :lol: ingen vet om noen som har vært på toppen, så er det ikke noe annet svar enn at den er ubesteget. Noen må tilkjennegi at de har vært der for at den skal være "besteget", slik vi bruker/behandler begrepet. For "vært der før.." er ubegrenset i tid. Altså er det å tilkjennegi også en form for presisering/begrensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden da! Kan ikke folk forsøke å holde seg til temaet i denne tråden?

Som en lettere filosofisk betraktning om hvorvidt topper på +1000 er besteget vil den kunne ha en viss interesse.

Dog vil det være vanskelig å kunne svare på dette så lenge man ikke vet eksakt hvilken topp det her er snakk om.

Det jeg vet er at oldeforeldre av en bekjent av meg (fiskere t.o.m. :lol:) hadde som "hobby" å bestige tinder i Sortlandsområdet. Det skal dog nevnes at de ble betegnet som litt odde og rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det interessante tema som trådstarter tok opp, skal sli ut i denne evindelige krangelen som degenererer dette veldig bra forum. Så til saken. Jeg synes Erling12 skulle fortelle hvilken topp det gjelder så kunne kanskje noen komme med opplysninger. At det skulle føre til noen folkevandring til toppen, bør han ikke frykte for. Det er hundrevis av topper i Nordland med flott utsikt, så det er nok å velge i.

Det var nok en del lokale Slingsbyer for hundre år siden som søkte opp mot toppene. En av disse var min mors onkel, Karsten Zakariassen. I Ferdinand Schelderup sin glimrende artikkel ”Med norske flag i Nordland” (DNT’s årbok rundt 1910) forteller han fra sin egen og Rubenson’s ekspedisjon nordover om hvordan de fattet interesse for Okstinden i min heimkommune, Lurøy (må ikke forveksles med de mer berømte Okstindene i Rana). Da de nådde toppen, fant de til sin forbauselse en varde, nesten som Carl Hall på Romsdalshorn. Etterpå fikk de vite at to ”local lads” (som Per Prag skriver i sin bok ”Holidays in Norway”) hadde vært på toppen tidligere. En av dem var Karsten.

Jeg tror ikke at det finnes hovedtopper i Nordland som ikke er besteget. Derimot kan det nok finnes sekundærtopper med primærfaktor over 30 m som mennesker ennå ikke har satt sin fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.